«Πράσινο φως» στον Αβραμόπουλο για τα υποβρύχια που «κλειδώνουν» στο Κατάρ την Τετάρτη

“Πράσινο φως” και από την αντιπολίτευση πήρε ο ΥΕΘΑ Δημήτρης Αβραμόπουλος για την λύση των υποβρυχίων 214 και του ενός 209. Ο ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή του χαρακτηρίζει “θετικό βήμα” την συμφωνία ,οι εργαζόμενοι έχουν ερωτήματα σχετικά με την εργασιακή τους σχέση και βέβαια για το μέλλον του Ναυπηγείου ,αλλά αντιδράσεις δεν υπάρχουν.

Πρωταγωνιστικό ρόλο στην όλη προσπάθεια έχει αναλάβει ο Α/ΓΕΝ Βαγγέλης Αποστολάκης , ο οποίος αποτελεί τον “εκτελεστικό βραχίονα” της πολιτικής λύσης που επιβάλλει ο Αβραμόπουλος στο θέμα των υποβρυχίων. Γι΄ αυτό το λόγο και μετά από την συνεδρίαση της Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας Αβραμόπουλος και Αποστολάκης μόνο συναντήθηκαν με το προεδρείο του σωματείου Τρίαιανα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Ο ΥΕΘΑ Δημήτρης Αβραμόπουλος στην ομιλία του τόνισε “την αποσύνδεση και αποδέσμευση του αμυντικού κομματιού, που είναι η παραλαβή των Υ/Β, από το υπόλοιπο κομμάτι που αφορά τη λειτουργία και το μέλλον του Σκαραμαγκά”.

Τι είπε :

“Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, πέτυχε, μέσα από μια απλή και σύντομη επαφή με τους υπευθύνους των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά:

Την αποσύνδεση και αποδέσμευση του αμυντικού κομματιού, που είναι η παραλαβή των Υ/Β, από το υπόλοιπο κομμάτι που αφορά τη λειτουργία και το μέλλον του Σκαραμαγκά.

Την παραλαβή από το Πολεμικό Ναυτικό των τεσσάρων Υ/Β «ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ», «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» και «ΩΚΕΑΝΟΣ», με την ευθύνη και τον συντονισμό του οποίου θα ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες εργασίες, ώστε να ενταχθούν το ταχύτερο δυνατόν, επιχειρησιακά στον Ελληνικό Στόλο.

Και αυτό θα γίνει με το ποσό των 75,5 εκατομμυρίων ευρώ, που βρίσκεται δεσμευμένο στον προϋπολογισμό του Υπουργείου και προεβλέπετο ακριβώς για τον ίδιο στόχο, την ολοκλήρωση των Υ/Β.

Και όλα αυτά, χωρίς να αλλάξει ο Νόμος του 2010, ώστε να μην υπάρξουν κωλύματα στις από εδώ και πέρα εξελίξεις για το μέλλον των Ναυπηγείων.

Τόσο απλά.

Τόσο γρήγορα.

Χωρίς περιττές κουβέντες, διαδικασίες και γραφειοκρατικές προσεγγίσεις.

Ό,τι χρειασθεί από εδώ και πέρα, θα λυθεί με νομοθετική ρύθμιση, η οποία βέβαια, θα περιλαμβάνει και το θέμα της μισθοδοσίας όλων των εργαζομένων στα Ναυπηγεία.
Οι βασικοί άξονες της πολιτικής μας στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, στο θέμα των Υ/Β, ήταν οι ακόλουθοι:

Η βασική αρμοδιότητα και ευθύνη του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Πολεμικού Ναυτικού, ήταν και είναι η κατασκευή και η παραλαβή των Υ/Β, που κατασκευάσθηκαν και βρίσκονται στα ΕΝΑΕ και πληρώθηκαν 100% για τις εργασίες που είχαν εκτελεσθεί.

Η εμπλοκή στην συμφωνία αγοράς των Ναυπηγείων που δημιουργήθηκε μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Iscadar Safa, σχετικά με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πρώτον:

για την ανάκτηση των κρατικών ενισχύσεων,
για την μείωση του απασχολούμενου προσωπικού,
για τις φορολογικές υποχρεώσεις και απαιτήσεις κρατικών Οργανισμών κατά των ΕΝΑΕ,

δεύτερον:

για τη διακοπή της συνεργασίας των ΕΝΑΕ με τον βασικό υποκατασκευαστή, την HDW,

είχαν ως αποτέλεσμα, από τον Μάιο του 2012, να διακοπεί πλήρως η λειτουργία των Ναυπηγείων.

Με ουσιαστική εγκατάλειψη των Ναυπηγείων από την εργοδοσία, που αφέθηκαν στην τύχη τους.

Με ουσιαστική συνέπεια, να «παγιδευτούν» τα 4 Υ/Β.

Έπρεπε λοιπόν το Υπουργείο Άμυνας να θέσει τέρμα στην ιδιότυπη αυτή κατάσταση ομηρίας του στρατιωτικού κομματιού από το υπόλοιπο Ναυπηγείο.

Τι κάναμε λοιπόν;

Τι έκανε το Υπουργείο Άμυνας;

Διαχώρισε την υπόθεση της παραλαβής των Υ/Β, από τις διαφορές της πώλησης των Ναυπηγείων και ενήργησε για την προστασία των χρημάτων που κατέβαλε για την ναυπήγηση των Υ/Β μέχρι τότε. (2,5 δις ευρώ)

Καταλόγισε, για πρώτη φορά, στα ΕΝΑΕ, και στις εταιρείες που εμφανίσθηκαν ως επενδυτές, το σύνολο των ποσών που καταβλήθηκαν από το 2010 έως τα μέσα του 2011, στα ΕΝΑΕ, θεωρώντας ότι καταβλήθηκαν αχρεωστήτως.

Πρέπει να σημειώσω εδώ, ότι στις δύο θητείες μου στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, απαγόρευσα την καταβολή οποιουδήποτε ποσού ως εργολαβικό αντάλλαγμα, στα Ναυπηγεία!! Όπως άλλωστε είχα ρητά δεσμευθεί και στη Βουλή.

Προσφύγαμε στο Πρωτοδικείο με ασφαλιστικά μέτρα κατά των ΕΝΑΕ για να εξασφαλίσουμε την συντήρηση των Υ/Β, τα οποία είχαν εγκαταλειφθεί.

Καταστήσαμε σαφές στην ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ, ότι είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι να αποζημιώσουν το Ελληνικό Δημόσιο, για κάθε ζημία των Υ/Β που προκαλείται από τον εγκλωβισμό τους στα κλειστά Ναυπηγεία.

Δώσαμε εντολή στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, να επεξεργασθεί τα σχετικά νομικά ζητήματα για την προάσπιση των συμφερόντων του δημοσίου δικαστικά.
Κάτω από το βάρος των ενεργειών αυτών και σε συνδυασμό με τη ρητή πλέον ασκούμενη νέα πολιτική μας διαχωρισμού των Υ/Β από τα υπόλοιπα θέματα των Ναυπηγείων, ο ουσιαστικός ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων κ. SAFA, ζήτησε να με συναντήσει.

Κάτι που πράγματι έγινε, παρουσία και του Υπουργού Ανάπτυξης, του Α/ΓΕΝ, άλλων παραγόντων του Υπουργείου, και Αξιωματικού του Ναυτικού πρακτικογράφου, την 25η Φεβρουαρίου 2014, στην Αίθουσα του Πολεμικού Ναυτικού.

Κατά την συνάντηση αυτή, κατέστησα σαφές και του παρέδωσα και γραπτώς τη θέση μας.

Για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, δεν υφίσταται θέμα διαπραγμάτευσης για τα Υ/Β:

Για όσο διάστημα εκκρεμεί αγωγή του κατά του Ελληνικού Δημοσίου.

Για όσο δεν αναγνωρίζει την υποχρέωση να επιστρέψει στο Ελληνικό Δημόσιο, τα αχρεωστήτως εισπραχθέντα ποσά, για τα δύο νέα Υ/Β 214, τα οποία δεν έχουν καν ξεκινήσει.

Για τα υλικά που δεν έχουν παραδοθεί και έχουν εξοφληθεί

Για εργασίες που δεν εκτελέσθηκαν.

Του έκανα επίσης σαφές, ότι θα επιδιώξουμε δικαστικώς να παραλάβουμε αμέσως στην κατοχή μας τα Υ/Β και τον κάλεσα να αποδεσμευθούν τα Υ/Β από τα λοιπά ζητήματα.

Ο ίδιος δήλωσε κατά τη συνάντησή μας, ότι ούτως ή άλλως, δεν τον ενδιαφέρουν από μόνα τους τα Υ/Β, εάν δεν επιλυθεί το όλο θέμα των Ναυπηγείων.

Δηλαδή η διαφορά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να λειτουργήσουν, όπως αρχικώς είχε προβλεφθεί, για να μπορούν να παίρνουν και στρατιωτικές παραγγελίες ξένων κρατών και βέβαια, να έχουν τη χρήση της περίφημης δεξαμενής Νο 5.

Ήταν σαφές για εμένα, και με επιστολή του το επιβεβαίωσε ο κ. Safa, δύο μέρες αργότερα, ότι αποδέχεται να αποδεσμεύσει τα Υ/Β, προκειμένου το Πολεμικό Ναυτικό, να χρησιμοποιήσει τον ειδικό χώρο των ΕΝΑΕ και το προσωπικό, ώστε να ολοκληρωθούν οι δοκιμές.

Έδωσε, επιπλέον, γραπτές οδηγίες προς τους Εκπροσώπους των ΕΝΑΕ και προς τους υπεργολάβους της HDW, να τεθούν στη διάθεση του Πολεμικού Ναυτικού, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα Υ/Β.

Τον Πρόεδρο της ThyssenKrupp (HDW), Dr. Hans Christoph ATZPODIEN, θα συναντήσω εξάλλου μαζί με τον Ναύαρχο Αποστολάκη, την ερχομένη Τετάρτη το απόγευμα στην Ελληνική Πρεσβεία, στη Doha, όπου θα μεταβώ, αμέσως μετά την εθνική μας παρέλαση, προκειμένου να παρευρεθώ σε μια μεγάλη Έκθεση και θα έχω, με την ευκαιρία αυτή, και συναντήσεις με όλη την ηγεσία του Κατάρ.

Το συνολικό πρόβλημα των Υ/Β, μπήκε σε μία νέα ρότα και θα ολοκληρωθεί. Το θέμα των Ναυπηγείων έχει ακόμα δρόμο μπροστά του.

Είχα προχθές μια συνάντηση με τον Υπουργό Ανάπτυξης τον κ. Χατζηδάκη, ο οποίος ξεκινάει άμεσα τις ενέργειες με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την επίλυση του θέματος των Ναυπηγείων.

Σε ό,τι όμως αφορά τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας, την ασφάλειά της και την αξιοποίηση των πόρων, λύνουμε το πρόβλημα των 2,5 δις ευρώ, που καταβλήθηκαν από το 2002-2011, για να έχουμε τα τέσσερα Υ/Β, που είναι πλέον στην κατοχή του Πολεμικού Ναυτικού.

Εξασφαλίζουμε έτσι, να έχουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα την επιχειρησιακή ένταξή τους στο Πολεμικό Ναυτικό, με σημαντικές και πολλαπλές θετικές επιπτώσεις στην άμυνα της χώρας.

Κάναμε δηλαδή την δουλειά μας ως Υπουργείο.

Όταν υπάρχει το δίκιο με το μέρος μας, όταν υπάρχει πολιτική βούληση -και εδώ θέλω να αναφερθώ στην καταλυτική συμβολή του Πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος παρακολούθησε και στήριξε την προσπάθεια αυτή- μπορούμε να πετυχαίνουμε πράγματα που φαίνονται ακατόρθωτα.

Με την ψήφιση της τροπολογίας, που θα καλύπτει το θέμα των εργαζομένων και όλα τα άλλα θέματα, ώστε να μην υπάρχει εμπόδιο στην ολοκλήρωση των εργασιών στα Υ/Β από το Πολεμικό Ναυτικό, πιστεύω ότι στη φάση αυτή ολοκληρώνεται η παρέμβαση του Υπουργείου Άμυνας.

Έχοντας δημιουργήσει ένα νομικά ασφαλές, σαφές και συγκεκριμένο πλαίσιο, στο οποίο οι αρμόδιες υπηρεσίες θα εκτελέσουν τα καθήκοντά τους, θα έλεγα το καθήκον τους, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, διευκρινίζω:

Το Πολεμικό Ναυτικό παραλαμβάνει τα Υ/Β και τα εντάσσει στο Στόλο.

Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους προασπίζει τα συμφέροντα του Δημοσίου στην αντιδικία με την ιδιοκτησία των Ναυπηγείων, είτε το Ελληνικό Δημόσιο είναι ενάγων, είτε εναγόμενος.

Οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, θα στηρίζουν το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους στους δικαστικούς αγώνες.

Το Υπουργείο Άμυνας θα υποστηρίξει και θα είναι αρωγός στις συναρμόδιες υπηρεσίες των Υπουργείων, που έχουν την αρμοδιότητα να επαναφέρουν σε μόνιμη και βιώσιμη λειτουργία τα ΕΝΑΕ, κάτι που μπορεί να αποδειχθεί στο μέλλον:

Σημαντικός προμηθευτής του Πολεμικού Ναυτικού και της αμυντικής θωράκισης της χώρας μας.

Παράγων ανάπτυξης και ευημερίας για τη χώρα. Κάτι που είναι προτεραιότητα της πολιτικής της κυβέρνησης μας, στην κρίσιμη αυτή καμπή ανάπτυξης και προόδου της Ελλάδος, αλλάζοντας σελίδα και βλέποντας μπροστά.

Η θέση του ΠΝ

Όπως είπαμε πρωταγωνιστικό ρόλο έχει το ΠΝ . Πηγές του λοιπόν “περιγράφουν” τις θέσεις που εξέφρασε ο Α/ΓΕΝ:

Τέσσερα Υποβρύχια ευρίσκονται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Τα Υποβρύχια ΠΙΠΙΝΟΣ, ΜΑΤΡΩΖΟΣ και ΚΑΤΣΩΝΗΣ του προγράμματος “ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ” και το ‘’ΩΚΕΑΝΟΣ’’ του προγράμματος “ΠΟΣΕΙΔΩΝ”.
Το προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού θα είναι παρόν σε κάθε δραστηριότητα ενεργοποίησης των Υποβρύχιων με τη βοήθεια των H.D.W. / THYSSENKRUPP MARINE SYSTEMS.
Θα διατεθούν ήδη εκπαιδευμένα στελέχη του ΠΝ, τα οποία σε συνεργασία με το προσωπικό των Ναυπηγείων και των Εταιρειών θα εκτελέσουν αποκλειστικά μεγάλο μέρος των απαραιτήτων εργασιών και δοκίμων εν όρμω και εν πλω, εξοικονομώντας με αυτόν τον τρόπο σημαντικό χρηματικό ποσό.
Το ΠΝ κατέχει την τεχνογνωσία, την εμπειρία και την εκπαίδευση για να ανταποκριθεί.
Η κατάσταση στα Ναυπηγεία δεν είναι τόσο βεβαρυμμένη όσο ακούγεται. Θα ενεργοποιηθεί μόνο το κομμάτι εκείνο των Ναυπηγείων, που είναι απαραίτητο για τις εργασίες, που πρέπει να γίνουν στα Υποβρύχια. Δεν θα ενεργοποιηθούν όλα τα συστήματα των Ναυπηγείων. Απαιτείται ένα ποσό το οποίο είναι πολύ λιγότερο από τα νούμερα, που ακούγονται.
Το ΠΝ θα εκτελέσει όλους τους ελέγχους και τις δοκιμές εν όρμω και εν πλω.
Η λειτουργική κατάσταση των Υποβρυχίων θα εκτιμηθεί με όλους τους απαραίτητους ελέγχους. Δεν μπορεί να υφίσταται απόλυτη βεβαιότητα για την κατάσταση αυτών, αλλά όμως υφίσταται αισιοδοξία και δεν αναμένονται σοβαρές βλάβες. Υφίσταται μόνο μια επιφύλαξη, όσον αφορά στην κατάσταση των συσσωρευτών των Υποβρύχιων.
Το ΠΝ έχει τις απαιτούμενες δυνατότητες. Με το νομικό πλαίσιο, που θα τεθεί από το Υπουργείο και τη συνδρομή των απαραιτήτων εταιρειών και του προσωπικού των Ναυπηγείων, θα εκτελεστούν όλες οι απαραίτητες ενέργειες.
Χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης εργασιών δεν μπορεί να καθαρισθεί επακριβώς την παρούσα χρονική περίοδο καθώς εξαρτάται άμεσα από τις εργασίες, που θα πρέπει να εκτελεστούν.

“Θετικό βημα” λέει ο ΣΥΡΙΖΑ αλλά…

Ποια είναι η άποψη του ΣΥΡΙΖΑ; Σύμφωνα με την ανακοίνωσή του:
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, που συμμετείχαν σήμερα στην κοινή σύσκεψη της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων και της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων, τόνισαν ότι είναι θετικό βήμα η περιέλευση των υποβρυχίων 214 στο Πολεμικό Ναυτικό, αλλά τα ερωτήματα για την ολοκλήρωση των εργασιών και την παραγωγική ανασυγκρότηση της ναυπηγικής βιομηχανίας παραμένουν αναπάντητα.
Κατόπιν πρόσκλησης του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου πραγματοποιήθηκε σήμερα κοινή σύσκεψη της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων και της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων με θέμα την ενημέρωση των μελών της Επιτροπής για τις πρόσφατες πρωτοβουλίες της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου σχετικά με την ολοκλήρωση των υποβρυχίων και την παραλαβή τους από το Πολεμικό Ναυτικό.
Η σύσκεψη είχε αποκλειστικά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν αφορούσε στην διατύπωση σύμφωνης γνώμης της Επιτροπής.
Κατά την διάρκεια της σύσκεψης έγινε σαφές ότι δεν υπάρχει γραπτή «συμφωνία» για το ζήτημα των υποβρυχίων, έχουν όμως ανταλλαγεί επιστολές ανάμεσα στην ιδιοκτησία των Ελληνικών Ναυπηγείων και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, οι οποίες και παραδόθηκαν στα μέλη των Επιτροπών, κατόπιν σχετικού αιτήματος του ΣΥΡΙΖΑ.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας θεωρεί ότι η ολοκλήρωση του προγράμματος των υποβρυχίων είναι ανεξάρτητη από την επίλυση των προβλημάτων της ναυπηγικής βιομηχανίας.
Όλοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, που πήραν το λόγο, τόνισαν τα εξής: Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αγωνιστεί εδώ και χρόνια για την περιέλευση των υποβρυχίων στο Πολεμικό Ναυτικό και την θεωρεί θετικό βήμα, το οποίο, όμως, από μόνο του δεν συνιστά ολοκληρωμένη λύση του προβλήματος. Τα ερωτήματα, που διατυπώσαμε δημόσια, εξακολουθούν να είναι αναπάντητα, ενώ αμείωτη παραμένει η ανησυχία μας για το πραγματικό κόστος ολοκλήρωσης των υποβρυχίων, τον πραγματικό χρόνο επιχειρησιακής τους ένταξης στον Πολεμικό Στόλο, τον κίνδυνο να μην επιστραφούν τελικά ποτέ στο ελληνικό Δημόσιο τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και την αδυναμία της Κυβέρνησης να διαμορφώσει ολοκληρωμένη πρόταση για την παραγωγική ανασυγκρότηση της ναυπηγικής βιομηχανίας. Αναμένουμε από την Κυβέρνηση να επανέλθει σύντομα στη Βουλή με σαφή και συγκεκριμένη πρόταση.