Πιο κοντά από ποτέ στην παραλαβή των τριών υποβρυχίων 214 που εδώ και χρόνια αναμένουν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά την ολοκλήρωση της ναυπήγησής τους και την παραλαβή τους από το Πολεμικό Ναυτικό,φαίνεται να έχει φθάσει το ΥΠΕΘΑ και το ΠΝ. Η ανακοίνωση Αβραμόπουλου δίνει μια διέξοδο χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν.
Από το τελευταίο ραντεβού Αβραμόπουλου με τον ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Ισκαντάρ Σάφα προέκυψε η λύση να διαχωριστούν τα θέματα υποβρύχια και ναυπηγεία με στόχο την παραλαβή των τριών “αδελφών” του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ σε χρονικό διάστημα 18 μηνών . Το πρώτο από τα τρία αναμένεται να πέσει στη θάλασσα σε ένα εξάμηνο.
Η απάντηση του Σάφα στα όσα πρότεινε ο Αβραμόπουλος για καταβολή 75 εκατομμυρίων και παράδοση των τριών υποβρυχίων , ήταν : “Αφού λέτε ότι μπορείτε να τα ολοκληρώσετε μ΄ αυτά τα χρήματα τότε εγώ σας λέω να μπείτε αύριο στα ναυπηγεία μαζί με τους Γερμανούς υποκατασκευαστές και να τελειώσετε τα υποβρύχια”. Η ελληνική πλευρά ζήτησε από τον Σάφα να τους δώσει και εγγράφως αυτή τη θέση που εξέφρασε κάτι που ο ιδιοκτήτης του Σκαραμαγκά έπραξε. Η έγγραφη θέση του Σάφα έχει κατατεθεί και στην εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων του ελληνικού δημοσίου κατά του Σκαραμαγκα που συζητηθηκαν.
Ο Αβραμόπουλος έχει πάρει τεχνικές διαβεβαιώσεις από το Πολεμικό Ναυτικό ότι τα υποβρύχια μπορούν να ολοκληρωθούν σχετικά σύντομα από τους Γερμανούς της HDW με τους οποίους έχουν γίνει επαφές που όπως λένε από βρίσκονται σε καλό δρόμο. Οι Γερμανοι λένε ότι μπορούν να αναλάβουν την ολολοκλήρωση των τριών υποβρυχίων 214,αλλά και του 209 που εκσυγχρονιζόταν.
Μετά από συνεννόηση με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά δόθηκε πράσινο φως για να “τρέξει φουλ” η διαφαινόμενη λύση που μοιάζει τουλάχιστον θεωρητικά ως μοναδική ευκαιρία να παραλάβει το Πολεμικό Ναυτικό τρία υποβρύχια. Τα οποία μαζί με τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ θα “κλειδώσουν” κυριολεκτικά ολόκληρο το Αιγαίο για τα πλοία επιφανείας του τουρκικού στόλου.
Τα εμπόδια
Όσοι γνωρίζουν το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά από μέσα εκφράζουν τον σκεπτικισμό τους για την υλοποίηση της λύσης. Πρώτα απ΄ όλα διερωτώνται σε ποιο ναυπηγείο θα γίνουν οι εργασίες αφού ο Σκαραμαγκάς «είναι διαλυμένος» όπως λένε χαρακτηριστικά.
Υπάρχουν ήδη αποφάσεις κατασχέσεων που επίσης είναι ένα πρόβλημα. Σύμφωνα με τους «σκεπτικιστές» ο Σκαραμαγκάς για να μπορέσει να επαναλειτουργήσει χρειάζεται αρκετούς μήνες.
Όπως χρόνος αλλά και κόστος χρειάζεται και για την εκτίμηση των ζημιων που έχουν υποστεί τα υποβρύχια μετά από τόσο μεγάλο διάστημα που βρίσκονται στα υπόστεγα.
Πότε θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί
Πότε θα έπρεπε να έχουν παραδοθεί τα υποβρύχια με βάση την συμφωνία Βενιζέλου – Σάφα; Το τελευταίο , ο “Κατσώνης” θα έπρεπε να παραδοθεί στις 27 Δεκεμβρίου 2013. Τα άλλα δύο, ο “Πιπίνος” στις 27 Απριλίου 2012 και ο “Ματρόζος” στις 27 Φεβρουαρίου 2013.
Από το Πολεμικό Ναυτικό εκτιμούν ότι αν όλα πάνε καλά θα μπορούν να αρχίσουν να παραλαμβάνουν τα τρία υποβρύχια σύντομα. Με το πρώτο να πέφτει στη θάλασσα εντός του 2014.
Η πιθανή παραλαβή των τριών 214 θεωρείται από το Πολεμικό Ναυτικό ως εξαιρετικά θετική εξέλιξη αφού η “ενδυνάμωση” του Στόλου θα είναι σημαντικότατη. Κάποιες πληροφορίες που θέλουν τον Σάφα να πιέζει για την ναυπήγησή τους ώστε να τα “βρουν” συνολικά ελληνικό δημόσιο και ιδιοκτησία του Σκαραμαγκά και να αποσυρθεί ο Σάφα από την διεθνή διαιτησία διαψεύδονται από κύκλους του Πενταγώνου, οι οποίοι μεταφέρουν και μια “πρωθυπουργική ενόχληση”.
Τι θα γίνει με τα Ναυπηγεία;
Η λύση που συζητείται και εξετάζεται αφορά βέβαια μόνο στην υπόθεση της παραλαβής των υποβρυχίων. Τι θα γίνει μετά από την ολοκλήρωσή τους με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι θέμα ανοιχτό. Και το οποίο όπως είπε και ο Αβραμόπουλος είναι θέμα που πρέπει να απασχολήσει πλέον το υπουργείο Ανάπτυξης.
Μέχρι στιγμής όλα δείχνουν ότι το πρόβλημα θα επιλυθεί στην Διεθνή Διαιτησία.
Ο Ισκαντάρ Σάφα σύμφωνα με όσα εκτιμά το νομικό του επιτελείο έχει σχεδόν βέβαιη την δικαστική νίκη η οποία “μεταφράζεται” σε χρήματα σ΄ ένα ποσό που ξεκινά από τα 400 εκατομμύρια ευρώ και ανεβαίνει . Συνεπώς ο Σάφα δεν έχει λόγο αυτή τη στιγμή τουλάχιστον να κάνει πίσω στο θέμα της διαιτησίας στην οποία έχει προσφύγει.
Το επόμενο ερώτημα είναι τι θα γίνει με τους περίπου 1000 εργαζόμενους των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Η τύχη τους είναι συνδεδεμένη με τις εξελίξεις που αφορούν στο ναυπηγειο και λιγότερο με το πρόγραμμα ολοκλήρωσης των υποβρυχίων ,αφού οι εργασίες που απομένουν να γίνουν σ΄αυτά δεν θα διαρκέσουν πολύ και δεν θα απασχολήσουν μεγάλο αριθμό εργαζομένων.
Διαβάστε ακόμη:
Λύση για τα υποβρύχια 214 ανακοίνωσε ο Αβραμόπουλος – Πως θα τα πάρουμε
Αβραμόπουλος είδε Σάφα για ναυπηγεία και υποβρύχια – Τι λύση πρότεινε