Του Απόλλωνα Λεονταρίτη
Την αναγκαιότητα υλοποίησης στοχευόμενων εξοπλιστικών προγραμμάτων με την ανάληψη πρωτοβουλιών για εξασφάλιση πιστώσεων προκειμένου να καλυφθούν εξοπλιστικές ανάγκες επεσήμανε, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Πάνος Καμμένος απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσε βουλευτής με θέμα «τα πρώτα F-35 εντάσσονται στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία εντός των επόμενων μηνών, ζήτημα ζωής ή θανάτου πλέον η αντίδραση της Ελλάδας».
Ο υπουργός Άμυνας επεσήμανε πως: »[…]Έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες, για την ενίσχυση των επιχειρησιακών μας δυνατοτήτων τόσο μέσω ΕΕ όσο και από το ΝΑΤΟ και επισημαίνουμε προς όλες τις κατευθύνσεις ότι δεν είναι αποδεκτό, υπό το επιχείρημα της δημοσιονομικής προσαρμογής, να μιλάμε για περικοπές σε στρατιωτικές δαπάνες και από την άλλη για τήρηση της δέσμευσης των κρατών μελών του ΝΑΤΟ για στρατιωτικές δαπάνες στο 2% του ΑΕΠ».
Επιπλέον έγινε γνωστό ότι το ΥΠΕΘΑ έχει αναλάβει σειρά επαφών-πρωτοβουλιών για την στήριξη της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας. Με πρόσφατο παράδειγμα την ενημέρωση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής για την υπό έκδοση Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική (ΕΑΒΣ),
Μάλιστα ο κ. Καμμένος ανέφερε χαρακτηριστικά πως πρόκειται «για ένα θεσμικό κείμενο, το οποίο έπρεπε να έχει εκδοθεί από το 2011» και «η ΕΑΒΣ θα αποτελέσει τη βάση για την χάραξη της εθνικής πολιτικής στο τομέα της αμυντικής τεχνολογίας και βιομηχανίας». Ο υπουργός Άμυνας πρόσθεσε οτι «στόχος της, είναι η διατήρηση και ενίσχυση της εθνικής αμυντικής τεχνολογικής βιομηχανικής βάσης σε συγκεκριμένους στρατηγικούς τομείς άμυνας και ασφαλείας, προκειμένου να εξασφαλίζεται η ταχεία και απρόσκοπτη λειτουργία της αλυσίδας εφοδιασμού των Ενόπλων Δυνάμεων».
Μονόδρομος ο εκσυγχρονισμός των F-16
Η ηγεσία των ΕΔ έχει εδώ και πολύ καιρό επισημάνει την ανάγκη ενίσχυσης σε κύριους τομείς, με πλέον επιτακτική την υλοποίηση προγραμμάτων που αφορούν την Πολεμική Αεροπορία. Συγκεκριμένα άμεση προτεραιότητα έχει η αναβάθμιση-εκσυγχρονισμός του στόλου των μαχητικών F-16.
Η ραγδαία τεχνολογική πρόοδος που συντελέστηκε και η εξέλιξη της απειλής, συνέτειναν στην αντίληψη ότι η – όποια – προσέγγιση της ΠΑ για την αντιμετώπιση μελλοντικών απειλών για τα επόμενα 10-15 χρόνια, προϋποθέτει την υιοθέτηση ενός πακέτου αναβάθμισης δυνατοτήτων, ανώτερο του αντίστοιχου του CCIP των τουρκικών F-16C/D Block 40/50. Αυτό σημαίνει την υιοθέτηση ενός ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης AESA που θα επιτρέψει με αξιώσεις την αντιμετώπιση των 166 εκσυγχρονισμένων τουρκικών F-16 (+29 νέων Block 50+) αλλά και με σημαντικά καλύτερους όρους, τα προηγμένα μαχητικά 5ης γενιάς (F-35A) που η Άγκυρα θα αρχίσει να παραλαμβάνει από σε 3 μόλις χρόνια από σήμερα.
Η αναβαθμισμένη έκδοση F-16V που έχει εισηγηθεί η ΠΑ, αποτελεί ουσιαστικώς την «πρόταση του «πακέτου εκσυγχρονισμού», για την αναβάθμιση του στόλου των ελληνικών F-16C/D (τεσσάρων διαφορετικών εκδόσεων και αντίστοιχων προγραμμάτων), προκειμένου αυτή να μπορέσει να αντιμετωπίσει τις απειλές του 21ου αιώνα, με υψηλή διαθεσιμότητα και οικονομικότερη υποστήριξη και αύξηση του επιχειρησιακού χρόνου ζωής των για 30 και πλέον χρόνια.
Ιδανικά λοιπόν η ΠΑ θα πρέπει μα είναι σε θέση περί το 2022-25 να αντιπαραθέσει ένα σύνολο 125 μαχητικών σε επίπεδο F-16V Viper συνεπικουρούμενα από τα 25 Mirage 2000-5Mk2 (σύνολο 150 μαχητικά) μαζί με τα εναπομείναντα 32 F-16C/D Block 30 και τα 19 Mirage 2000EGM που – εφόσον δεν αναβαθμιστούν – θα οδεύουν οριστικά προς της Δύση της καριέρας τους. Μέχρι τότε θα βρίσκονται (λογικά) εκτός υπηρεσίας και τα F-4E AUP.
Προϋπόθεση φυσικά για όλα αυτά, είναι να υπάρχει εξέλιξη στο όλο θέμα εκσυγχρονισμού των F-16 με άμεση υπογραφή συμβάσεων εντός του 2017, ώστε να υπάρχει το απαιτούμενο διάστημα υλοποίησης με εργασίες που θα εκτελεστούν στην ΕΑΒ σε βάθος 8-10 ετών, ώστε να επιτευχθεί το ζητούμενο αποτέλεσμα.
Η απειλή των F-35 της Τουρκίας
Που θα βρισκόμαστε όμως τότε από πλευράς απειλής; Η τουρκική Αεροπορία αναμένεται ότι θα έχει έτοιμη την πρώτη επιχειρησιακή Μοίρα μαχητικών 5ης γενιάς στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου το 2021-2022 και (εκτός απροόπτου) θα παραλάβει μέχρι το 2025 περί τα 100 Διακλαδικά Μαχητικά Κρούσης F-35A 5ης γενιάς, με ενσωματωμένη ικανότητα Stealth.
Κατά συνέπεια η ΠΑ θα είναι η πρώτη αεροπορική δύναμη του ΝΑΤΟ που θα πρέπει να αντιμετωπίσει μαχητικά 5ης γενιάς! Για το λόγο αυτό ο ΥΕΘΑ ανέφερε στη βουλή ότι: «Για την αντιμετώπιση της ενδεχόμενης νέας απειλής, οι Ένοπλες Δυνάμεις τελούν σε συνεχή παρακολούθηση, μελέτη των εξελίξεων και αναπροσαρμόζουν τα επιχειρησιακά τους σχέδια σε σύνθετα σενάρια και περιβάλλον πολλαπλών απειλών»
Οι επαφές του ΥΕΘΑ στις ΗΠΑ
Το μόνο σίγουρο είναι ότι αλματώδης πρόοδος της τεχνολογίας στο αεροπορικό Όπλο σε συνδυασμό με την συστηματική ενίσχυση της Τουρκικής Αεροπορίας, δημιουργούν μια άκρως δυσάρεστη πραγματικότητα για την Ελλάδα που δυστυχώς δεν μπορεί πλέον να αγνοηθεί άλλο, από όσους ευθύνονται για τον Εθνικό Αμυντικό σχεδιασμό.
H επίσκεψη του ΥΕΘΑ στις ΗΠΑ, προκειμένου να παραστεί την εκδήλωση της Επιτροπής Εγκαινίων της Αμερικανικής Προεδρίας, προς τιμή των Ελληνοαμερικανών μελών της νέας κυβέρνησης των ΗΠΑ, ενδεχομένως αποτέλεσε μια πολύ καλή ευκαιρία για σχετικές επαφές καθώς όπως έγινε γνωστό ο κ. Καμμένος συναντήθηκε με τον ελληνικής καταγωγής νέο προσωπάρχη του Λευκού Οίκου, Reince Priebus, τον συνεργάτη του νέου προέδρου, Τζορτζ Παπαδόπουλο, αλλά και άλλα υψηλά στελέχη του επιτελείου του νέου προέδρου των ΗΠΑ.
F-35 και στην Ελλάδα;
Πάντως ο άκρως απαραίτητος εκσυγχρονισμός των F-16 της ΠΑ αποτελεί το ένα μόνο μέρος της δυσεπίλυτης εξίσωσης για τη διατήρηση του αεροπορικού ισοζυγίου ισχύος πάνω από το Αιγαίο. Η απειλή μιας τουρκικής Αεροπορίας με μαχητικά F-35A (ακόμα και αν δεν αποκτηθεί τελικά ο φιλόδοξος αριθμός των 100 μαχητικών), θα αποτελέσει ουσιαστικό παράγοντα αποσταθεροποίησης.
Συνεπώς με βάση και τις πρόσφατες δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΕΘΑ περί απόκτησης F-35, είναι προφανές ότι θα πρέπει να αναζητηθεί σε δεύτερη φάση ένα νέο μαχητικό 5ης γενιάς. Μια ανάγκη που θα γιγαντωθεί όταν θα επέλθει λόγω ηλικίας και η απόσυρση των F-4E AUP Phantom II που χρησιμοποιούνται σήμερα σε ρόλο κρούσης και αναχαίτισης.