F-35 στην Ελλάδα: Απαντήσεις Παναγιωτόπουλου για τα SSI, την διαφωνία της ΠΑ και την εμπλοκή της ΕΑΒΙ

Τον προσδιορισμό των ακριβών όρων συμμετοχής της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στην κατασκευή των stealth μαχητικών αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων πέμπτης γενιάς τύπου F-35, απέστειλε χθες, προς την αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin, ο γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ).

Αυτό ανέφερε στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γ. Τσίπρα, με θέμα: «Νέος αποκλεισμός της αμυντικής βιομηχανίας από μακροχρόνια προγράμματα κατασκευής και συντήρησης του F-35».

Όπως σημείωσε ο κ. Παναγιωτόπουλος, η Πολεμική Αεροπορία, για λόγους περιορισμού του οικονομικού σκέλους όλου αυτού του ακριβού προγράμματος, θέλει να μην επιβαρυνθεί με έργα υποδομής, άρα με έργα που θα εκτελεστούν από την εγχώρια βιομηχανία, τα οποία μπορεί αυτή να υλοποιήσει, με χαμηλότερο κόστος.

Ο ΥΕΘΑ πρόσθεσε επίσης ότι αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα εμπλακεί σε κάποιο βαθμό η εγχώρια αμυντική βιομηχανία. Μένουν ακόμα πολλά βήματα να υιοθετηθούν και διαπραγματεύσεις με την κατασκευάστρια εταιρεία, και φυσικά με την αμερικανική κυβέρνηση, είπε ο κ. Παναγιωτόπουλος. Από την πλευρά του, ο κ. Τσίπρας είπε ότι άλλες χώρες παίρνουν μέρος στην κατασκευή των F-35 και ότι η χώρα μας θα μπορούσε να αναλάβει κομμάτια του αεροσκάφους.

Οι δυνητικές λύσεις για τα SSI

Όπως είχαμε γράψει στο OnAlert, προτείνεται η κατασκευή μέρους των υποδομών να γίνουν από την Πολεμική Αεροπορία και συγκεκριμένα την Υπηρεσία Έργων Πολεμικής Αεροπορίας (ΥΠΕΠΑ) προκειμένου να εξοικονομηθούν πόροι. Η υλοποίηση των έργων μέσω των προγραμμάτων SSI της Lockheed Martin είναι ακριβότερη αλλά καθιστά ευκολότερη και συντομότερη την υλοποίηση του προγράμματος.

Μπορεί να συνδυαστούν οι δύο επιλογές
Στον αντίποδα η υλοποίηση των έργων υποδομής μέσω διαγωνισμών του δημοσίου θεωρείται πιο συμφέρουσα οικονομικά, αλλά με βάση την εμπειρία πιο χρονοβόρα. Πηγές του Πενταγώνου δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο τα έργα να διαχωριστούν. Ένα μέρος να εκτελεστεί από τη Lockheed Martin και το υπόλοιπα από την Πολεμική Αεροπορία. Σε κάθε περίπτωση, τονίζουν πηγές του ΓΕΕΘΑ και του ΓΕΑ, η απόφαση ανήκει στην πολιτική ηγεσία.

Τα SSI (Security, Supply, Information), τα οποία ουσιαστικά έχουν αντικαταστήσει τα προγράμματα Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (Α.Ω), περιλαμβάνουν δύο κατηγορίες έργων. Η πρώτη περιλαμβάνει τα έργα υποδομής της Πολεμικής Αεροπορίας που αφορούν στην τεχνική υποστήριξη, τη συντήρηση και την αναβάθμιση των stealth μαχητικών καθώς επίσης και την εγκατάσταση ενός συστήματος κυβερνοασφάλειας το οποίο διασφαλίζει το απόρρητο των πληροφοριών που σχετίζονται με τον προγραμματισμό της συντήρησης, την απόδοση και την ετοιμότητα των αεροσκαφών (συστήματα ALIS και ODIN).

Η δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνει δραστηριότητες που αφορούν το βιομηχανικό έργο κατασκευής των F-35 και μεταφέρουν τεχνογνωσία στις ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες ώστε να μπορούν να διεκδικήσουν συμβάσεις στο πλαίσιο του προγράμματος.

Με πληροφορίες από: ΑΠΕ – ΜΠΕ / Φωτογραφία αρχείου Reuters