»Δίστομον FT15»: Όταν η μαρτυρική κωμόπολη έγινε πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού

Πλοίο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, πήρε το όνομα »ΔΙΣΤΟΜΟΝ» αμέσως μετά τον λήξη του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, προς τιμήν των 228 σφαγιασθέντων κατοίκων της Μαρτυρικής Κωμόπολης της Βοιωτίας, η επέτειος του Ολοκαυτώματος της οποίας τιμήθηκε στις 10 Ιουνίου!

Το «Δίστομον ΦΤ15 – FT15» ήταν ένα αμερικανικής κατασκευής εξοπλισμένο με 4 πυροβόλα σκάφος 33 μέτρων, – αρκετά δε ίδιου τύπου κατά την διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου υπηρέτησαν στον Στόλο των ΗΠΑ, με το διακριτικό «USS APC», για μικρές παράκτιες μεταφορές.

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του εξειδικευμένου στο Ναυτικό δημοσιογράφου Ηλία Νταλούμη που έχει εκδώσει το εξαιρετικό βιβλίο «ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΤΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ 1826 -2017″, δόθηκε 1943 , όταν οι ΗΠΑ δάνεισαν συνολικά έξι (6) τέτοια πλοία στην Ελλάδα με πλάγιο όνομα F15-μετονομάστηκε σε »ΔΙΣΤΟΜΟΝ ΦΤ 15» μετά την απελευθερωση. Το 1952 η Ουάσιγκτον πούλησε το πλοίο στην Ελλάδα μέσω της διαδικασίας MDAP.Παροπλίστηκε το 1963, συμπληρώνοντας στον ελληνικό Στόλο 20 χρόνια »θητείας» !

Στον Ελληνικό Στόλο χρησιμοποιήθηκε αρχικά σε επιχειρήσεις εκκαθάρισης ναρκοπεδίων στις ελληνικές θάλασσες – αφού ως ξύλινο δεν »τραβούσε» νάρκες – και εν συνεχεία σε επιχειρήσεις του αδελφοκτόνου Εμφυλίου, ως πλοίο πόντισης σημαντήρων.Αργότερα- με πλευρικό αριθμό πλέον ΒΒ35- χρησιμοποιήθηκε για μεταφορές προσωπικού στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας.

Μετά τον παροπλισμό του το 1963, έμεινε στην »εφεδρεία» για 2 έτη, για να πουληθεί σε ιδιώτες το 1965, παίρνοντας το όνομα «Φανή».Τελικά διαλύθηκε στα Αμπελάκια της Σαλαμίνας το 1973.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ- ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ο Τύπος του πλοίου ειναι »Παράκτιο βοηθητικό APc–1».
Η Ναυπήγησή του έγινε στα Ναυπηγεία W. A. Robinson Inc., Ipswich, Massachusetts, ΗΠΑ (συνολικά ναυπηγήθηκαν 89 τέτοια πλοία, κυρίως για το μετωπο του Ειρηνικού). Η έναρξη εργασιών εγινε στις 10.10.1942, η καθέλκυση:στις 03.05.1943, και η ένταξη στις 27.08.1943.
Οι Διαστάσεις του είναι: 33.53×6.48×3.35 m.
Το Εκτόπισμα: 102 t κενό, 238 t με πλήρη φόρτο.
Η Πρόωσή του γινόταν με ένα κινητήρα diesel Atlas 6HM2124 με ισχύ 400 shp. και είχε ταχύτητα 10 κόμβους.
Ο Οπλισμός του αρχικά ήταν 4 Πυροβόλα των 20mm κι αργότερα 2 των 20mm.
Το Πλήρωμά του ήταν 25 άτομα ( βασικα 3 αξιωματικοί, 22 στρατευμένοι).
Στον πλευρικό αριθμό το αρχικό FT προέρχεται από Fleet Tender ήτοι Βοηθητικό Στόλου, και το ΒΒ – που πήρε αργότερα

ΟΜΟΜΑΤΟΔΟΣΙΑ

Αυτή ειναι η ιστορία του πλοίου »Δίστομον» και από την θέση αυτή μπορούμε να πούμε ότι το όνομα αυτο, με το βάρος του Ολοκαυτωματος αλλά και την φόρτιση από τον αγώνα Διεκδίκησης των Γερμανικών Οφειλών που έχουν κανει οι κατοικοί του. πρέπει να εξετασθεί να ξαναδοθεί σε ένα πολεμικό του Στόλου μας. Η διαταγή με την  «Πολιτική Καθορισμού Ονομασίας Πλοίων ΠΝ».έχει σχετική πρόβλεψη.

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΤΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ 1826 -2017»

Το βιβλίο «ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΤΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ 1826 -2017» του δημοσιογράφου Ηλία Νταλούμη (έκδοση Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος,2017) είναι μια καταγραφή των συνολικά 1059 πλοίων με τα οποία οι νεότεροι Έλληνες συγκρότησαν το Ναυτικό τους- από την εποχή του Αγώνα της Ανεξαρτησίας έως και πέρυσι που εκδόθηκε το βιβλιο.

Ο συγγραφέας μας παρουσιάζει όλη την εξέλιξη του πολεμικού στόλου μέχρι τις μέρες μας. με όλα τα πλοία τα οποία τα συνοδεύει με πολλές λεπτομέρειες και τεχνικά και ιστορικά στοιχεία.,παραλειπόμενα της θαλασσινής διαδρομής τους καθώς και η τόσο ελκυστική επεξήγηση της ονοματοδοσίας τους. Εκτός από τα καθαρά πολεμικά πλοία του Πολεμικού Ναυτικού, έχουν συμπεριληφθεί και πλοία που επιτάχτηκαν ή ναυλώθηκαν από αυτο.

Όπως αναφέρεται στα εισαγωγικά του βιβλίου, η ιδέα να συγκροτηθεί ένα «Μητρώο» των πλοίων του Ναυτικού ανήκει στον αείμνηστο ναύαρχο Κωνσταντίνο Παΐζη, Πρόεδρο του Ναυτικού Μουσείου της Ελλάδος μέχρι το τέλος της ζωής του το 2002, ο οποίος είχε εκδώσει το αντίστοιχο «Τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού 1829–1999»- το τρέχον του Ηλ. Νταλούμη έχει εμπλουτιστεί και επεκταθεί χρονικά.