Ο ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος συμμετείχε στα εγκαίνια της Διεθνούς Έκθεσης Άμυνας και Ασφάλειας DEFEA 2023 και στο πλαίσιο της ομιλίας του μίλησε για τα τρέχοντα εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και επίκαιρα ζητήματα για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, που αποτελεί κρίσιμο ζήτημα στρατηγικής σημασίας.
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας είπε μεταξύ άλλων, ότι οι δύο πρώτες φρεγάτες FDI HN που ναυπηγούνται στη Γαλλία, θα παραδοθούν στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό εντός του 2025, ενώ τόνισε την στρατηγικη σημασία των προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών τύπου F-16 Viper. Ακόμα στις αρχές του επόμενου έτους αναμένονται τα ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού πολέμου τύπου MH-60R Romeo.
Ακόμα, αναφέρθηκε στην προμήθεια των 34 πυραυλικών συστημάτων Spike NLOS, ενώ πρόσθεσε η Ελλάδα βρίσκεται και στην τελική φάση διαπραγμάτευσης με την ισραηλινή Rafael για τις έξυπνες βόμβες Spice και ότι έχει εγκριθεί από την Βουλή η αναβάθμιση των μαχητικών F-16 Block 50/52 από την Βουλή. Αναφέρθηκε επίσης στην παράδοση των δύο ακόμη πυραυλακάτων για το Πολεμικό Ναυτικό και στη σημασία των περίπου 200 εξοπλιστικών προγραμμάτων που αφορούν όχι μόνο προμήθειες αλλά και την συντήρηση και υποστήριξη υφισταμένων οπλικών συστημάτων.
F-35, κορβέτες και C-130
Αναφορικά με τα stealth μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων πέμπτης γενιάς τύπου F-35, ο ΥΕΘΑ είπε ότι περιμένουμε από τις ΗΠΑ η LoA και άμεσο ζητούμενο είναι η εμπλοκή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας σε κάποια φάση της παραγωγής, που θα συνοδεύεται και με σχετικές υποδομές αλλά και ίσως με κάποιες συμφωνίες για οπλικά συστήματα. Η παρέμβαση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης μετά την LoA
Για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος δήλωσε ότι η απόφαση θα ληφθεί από την επόμενη κυβέρνηση και μέσα στο καλοκαίρι θα γίνει ο τελικός διάλογος αναφορικά με την αναβάθμιση των φρεγατών MEKO, ένα χρονοβόρο πρότζεκτ το οποίο αξίζει ιδιαίτερης προσοχής, ενώ στις διαπραγματεύσεις θα τεθούν υπό συζήτηση οι προδιαγραφές που θα καθορίσουν και την τιμή, ενώ παράγοντα αποτελούν και τα ελληνικά ναυπηγεία που θα αναλάβουν την διαδικασία.
Για τον στόλο των αεροσκαφών τύπου C-130, η μείωση της διαθεσιμότητάς τους οφείλεται στην υπερβολική χρήση του για κάθε λογής αποστολής που δεν συμβαδίζουν με την κύρια αποστολή τους και πρέπει πλέον η ΕΑΒ να παραδίδει τα αεροσκάφη βάσει των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων.
Επί του παρόντος δύο C-130 έχουν δοθεί στη νατοϊκή NSPA, εκ των οποίο το ένα θα παραδοθεί φέτος και το άλλο του χρόνου. Ένα ή δύο αεροσκάφη τύπου C-130 θα παραδοθούν από την ΕΑΒ, το ένα φέτος, το άλλο αρχές του χρόνου ενώ έχουν ανατεθεί τρία αεροσκάφη τύπου C-130 στο Ισραήλ με τις διαπραγματεύσεις να είναι σε εξέλιξη και τέλος είμαστε σε συζητήσεις με τις ΗΠΑ για δύο επιπλέον μεταγωγικά αεροσκάφη που είναι μεν σε καλή κατάσταση αλλά και πάλι θα χρειαστούν κάποια συντήρηση.