Φρεγάτες Belh@rra, μαχητικά αεροσκάφη Mirage και μεταφορικά ελικόπτερα NH-90 περιλάμβανε το μενού της συνάντησης του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου με τη Γαλλίδα ομόλογό του, Florence Parly, στο Παρίσι.
Ο Έλληνας υπουργός επιβεβαίωσε επισήμως την πρόθεση της Ελλάδας να συμμετέχει στο πρόγραμμα ναυπήγησης των νέων σύγχρονων φρεγατών Belh@rra, συμφώνησε στην τροποποίηση της σύμβασης που αφορά στην ολοκλήρωση της προμήθειας των μεταφορικών ελικοπτέρων, NH-90, και ζήτησε τη συνέχιση της τεχνικής υποστήριξης των μαχητικών αεροσκαφών, Mirage.
Τι είπε ο ΥΕΘΑ
«Συζητήσαμε ζητήματα εξοπλισμών, όσον αφορά στην προμήθεια δύο Φρεγατών από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Υπογράψαμε τη δήλωση πρόθεσης ανάμεσα στις δύο χώρες ώστε να προχωρήσει η διαδικασία.
Έχουμε πολύ δρόμο ακόμα μέχρις ότου να συμφωνήσουν οι δύο πλευρές τα ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά του πλοίου σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού μας», δήλωσε μετά τη συνάντηση ο κ. Παναγιωτόπουλος, σχετικά με τις Belh@rra.
Σύμφωνα με πηγή του υπουργείου πέραν του ζητήματος των επιχειρησιακών προδιαγραφών του πλοίου κεντρικό θέμα των διαπραγματεύσεων θα είναι ο τρόπος πληρωμής του προγράμματος.
Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζεται η απόκτηση των φρεγατών Belh@rra είτε μέσω διακρατικής συμφωνίας (government to government) είτε μέσω γαλλικών πιστώσεων FMS (Foreign Military Sales).
Τα ελικόπτερα του Στρατού Ξηράς
Στο επίκεντρο της συνάντησης των δύο υπουργών βρέθηκε επίσης και η σύμβαση των μεταφορικών ελικοπτέρων του Στρατού Ξηράς, η οποία εξελίσσεται μετά κόπων και βασάνων από την αρχή της υλοποίησής της.
Το 2003, επί υπουργίας Γιάννου Παπαντωνίου, είχε υπογραφεί με την ευρωπαϊκή κοινοπραξία, NHIndustries, σύμβαση προμήθειας 20 μεταφορικών ελικοπτέρων, συνολικού κόστους 659 εκατομμυρίων ευρώ, χωρίς όμως την πρόβλεψη τεχνικής υποστήριξης (follow on support).
Παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα έχει καταβληθεί περίπου το 70% του συνολικού ύψους της σύμβασης, ο Στρατός Ξηράς έχει στις τάξεις του μόνο 11 από τα 20 ελικόπτερα, εκ των οποίων όμως μόλις το ένα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμο.
Τα ελικόπτερα, εξαιτίας της έλλειψης ανταλλακτικών, δεν μπορούν να περάσουν τις τακτικές τεχνικές επιθεωρήσεις με αποτέλεσμα να παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος. Το 2015, επί υπουργίας Πάνου Καμένου, αποφασίστηκε να ανασταλεί η παραλαβή των υπόλοιπων ελικοπτέρων προκειμένου να διευθετηθεί το ζήτημα της τεχνικής υποστήριξης, με δεδομένο ότι η κατασκευάστρια εταιρία είχε εισπράξει από το ελληνικό δημόσιο μεγάλη προκαταβολή (40%) και ήταν υπεύθυνη, τα πρώτα χρόνια, για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του προγράμματος.
Οι κινήσεις του ΥΠΕΘΑ
Η απόφαση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας δεν «πάγωσε» μόνο την παραλαβή τριών ελικοπτέρων αλλά και την αποπληρωμή του προγράμματος, προκαλώντας έτσι νομική διένεξη ανάμεσα στο Υπουργείο και τη NHIndustries, με τη τελευταία να ζητά χρηματική αποζημίωση για την μη παραλαβή και για το κόστος στάθμευσης και φύλαξης των ελικοπτέρων.
Όπως αναφέρει στο OnAlert καλά πληροφορημένη πηγή του Υπουργείου Εθνική Άμυνας, τους τελευταίους μήνες , έπειτα από διαβουλεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών, αποφασίστηκε η παραλαβή των 3 ελικοπτέρων και η υπογραφή σύμβασης για την προμήθεια ανταλλακτικών ώστε να είναι επιχειρησιακά έτοιμα και τα υπόλοιπα ελικόπτερα.
Την περασμένη εβδομάδα υπεγράφησαν από τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών η τροποποίηση της κύριας σύμβασης της και η υπογραφή σύμβασης υποστήριξης, ύψους 21 εκατομμυρίων ευρώ. Εκτιμάται ότι τους επόμενους τρεις μήνες θα έχει ολοκληρωθεί η παραλαβή των τριών ελικοπτέρων και θα έχει αυξηθεί η διαθεσιμότητα των ελικοπτέρων στα 4 από ένα που είναι σήμερα.
Στην τελική ευθεία φαίνεται ότι βρίσκεται και το ζήτημα της υποστήριξης των γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Mirage 2000 και Mirage 2000-5 της Πολεμικής Αεροπορίας.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις με τη γαλλική πλευρά για τη τεχνική υποστήριξη των αεροσκαφών και αναμένεται η υπογραφή σύμβασης προμήθειας ανταλλακτικών, διάρκειας 4 ετών και συνολικού κόστους 140 εκατομμυρίων ευρώ.