Απαντήσεις Παναγιωτόπουλου για τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ)

Υπό εξέταση τελεί, κατά τον παρόντα χρόνο, ώστε να λάβει την τελική έγκριση από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εθνικής Άμνας, το επιχειρησιακό σχέδιο που συντάχθηκε και εγκρίθηκε από το ΔΣ των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ), σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο.

Αναφορικά με τις αυξήσεις του μετοχικού κεφαλαίου που πραγματοποιήθηκαν το έτος 2020, ποσού 14.120.000 ευρώ, η σημερινή διοίκηση, ενεργοποιώντας την παραγωγική διαδικασία, έχει ήδη εκ του ποσού αυτού διαθέσει 6.446.000 ευρώ για αγορά πρώτων υλών, ενώ από την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, ένα τμήμα αυτού θα διατεθεί για την αγορά των πρώτων υλών της σύμβασης με την Αίγυπτο, η οποία θεωρείται επιχειρηματικά συμφέρουσα, όντας αποτέλεσμα του πρώτου, εδώ και πολλά χρόνια, διαγωνισμού που τα ΕΑΣ κέρδισαν στο εξωτερικό.

Αυτά γνωστοποίησε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε ερωτήσεις που κατέθεσαν στη Βουλή, 23 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με θέμα «Ζήτηση Επιχειρησιακού και Στρατηγικού Σχεδίου των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων και εύλογα ερωτήματα από τα αναφερόμενα από τον Εποπτεύοντα Υπουργό και της Διοίκησης της εταιρείας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας» και τρεις βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής με θέμα «Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ)».

Παράλληλα ο κ. Παναγιωτόπουλος έκανε γνωστό ότι το πρόγραμμα συναρμολόγησης και συντήρησης πυραυλικών συστημάτων PATRIOT, που έχει αναλάβει η εταιρεία, συνεχίζεται κανονικά και ήδη έχουν υπογραφεί συμφωνητικά συνεργασίας με ξένους οίκους για την υλοποίηση νέων προγραμμάτων.

Όσον αφορά στην παροχή υποκατασκευαστικού έργου για τα αεροπλάνα RAFALE, στην παρούσα φάση δεν προβλέπεται συμμετοχή των ΕΑΣ για τη συμπαραγωγή ή και την παραγωγή οπλικών συστημάτων, κάτι το οποίο δεν μπορεί να αποκλειστεί στο μέλλον, με δεδομένο ότι τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα είναι σε θέση να παράσχουν υποκατασκευαστικό έργο σε συγκεκριμένα προγράμματα, ενώ για το πρόγραμμα πρόσκτησης των νέων φρεγατών, αυτό βρίσκεται στη διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών, όπως διευκρίνισε περαιτέρω ο υπουργός.

Αναφορικά με την πώληση του ακινήτου των ΕΑΣ, στη Μάνδρα Αττικής, επιφανείας 4.860 τ.μ., επανέλαβε ότι αυτό δεν χρησιμοποιείται για τις ανάγκες της εταιρείας επί σειρά ετών.

Η σχετική απόφαση πώλησής του ελήφθη στη συνεδρίαση του ΔΣ της εταιρείας, στις 22-8-2016 από την τότε διοίκηση των κ.κ. Χρηστίδη-Βασιλείου, δηλαδή επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, οπότε αποφασίστηκε η απευθείας πώληση τμήματος του οικοπέδου της Μάνδρας στην εταιρεία «Ν.Μ.ΑΒΕΕ» αντί του συνολικού τιμήματος των 400.000 ευρώ, υπενθύμισε.

Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο, «η σημερινή διοίκηση της εταιρείας, στο πλαίσιο της διαφάνειας και προκειμένου να επιτευχθεί συμφερότερη τιμή, τροποποίησε την προηγούμενη απόφαση του ΔΣ για απευθείας πώληση του ακινήτου και η Γενική Συνέλευση αποφάσισε την προκήρυξη πλειοδοτικού διαγωνισμού για ανεύρεση αγοραστή με τιμή εκκίνησης αυξημένη από την προηγούμενη απόφαση, ποσού 420.000 ευρώ.

Αναφορικά με τα ληξιπρόθεσμα της εταιρείας, εκτός αυτών που απορρέουν από καταπτώσεις εγγυήσεων του Δημοσίου, αυτά ανέρχονται στο ύψος των 137.214.994 ευρώ.

Το ποσό αυτό αναλύεται σε 91.379.766 ληξιπρόθεσμες οφειλές σε φορείς γενικής κυβέρνησης, 33.428.969 ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις σε τρίτους-προμηθευτές εσωτερικού και εξωτερικού, όπου περιλαμβάνονται και επίδικα και 12.406.259 σε μη εγγυημένα δάνεια».

Σε ό,τι έχει σχέση με τις προμήθειες αγαθών και υπηρεσιών που γίνονται από την εταιρεία από το έτος 2020 μέχρι σήμερα, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας σημείωσε ότι «η παρούσα διοίκηση των ΕΑΣ τηρεί απαρέγκλιτα τις υποχρεώσεις που επιβάλλει η νομοθεσία των δημοσίων συμβάσεων και συμμορφώνεται απολύτως προς τις κατευθύνσεις και υποδείξεις της ΕΑΔΗΣΥ. Η δημοσιότητα των δημοσίων συμβάσεων διέπεται από τη σχετική νομοθεσία (άρθρο 38 ν.4412/2016 σε συνδυασμό με άρθρο 76 του ν.4727/2020), και η εταιρεία, υπό τη νέα διοίκησή της, τηρεί πλέον απαρέγκλιτα την ως άνω νόμιμη υποχρέωση προβαίνοντας στις σχετικές αναρτήσεις στους σχετικούς ιστότοπους (ΚΗΜΔΗΣ και ΔΙΑΥΓΕΙΑ), οι οποίοι είναι προσβάσιμοι στο κοινό και στους οποίους παραπέμπουμε κάθε ενδιαφερόμενο».

Ο κ. Παναγιωτόπουλος υπενθύμισε τα εξής:

– Το ΥΠΕΘΑ ασκεί την προβλεπόμενη εποπτεία, διά της ΓΔΑΕΕ/ΔΑΕΤΕ, στην εταιρεία ΕΑΣ ΑΒΕΕ (ν.43/75, το Π.Δ. 514/77 και τον ν.3429/2005) όσον αφορά στην παρακολούθηση και εποπτεία των εργασιών των ΕΑΣ, για την επισήμανση πάσης κακοτεχνίας και παραλείψεως, κατά την εκτέλεση έργου συμβάσεων επ’ ωφελεία του Δημοσίου.

– Ο κρατικός έλεγχος και η οικονομική εποπτεία της εταιρείας ΕΑΣ ΑΒΕΕ ασκείται από το συνερωτώμενο υπουργείο Οικονομικών (άρθρα 7 και 8 του ν.3429/2005).

Με την τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τις δημόσιες επιχειρήσεις (ν.3429/2005) έχει καταργηθεί ήδη, από το 2014, η εκ μέρους της δημόσιας επιχείρησης υποχρέωση για σύνταξη Στρατηγικού Σχεδίου και η εν συνεχεία υποβολή στη διυπουργική επιτροπή Δημοσίων Επιχειρήσεων, διά του εποπτεύοντος υπουργού. Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, η Δημόσια Επιχείρηση υποχρεούται να καταρτίσει και να υποβάλλει στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του εποπτεύοντος υπουργείου τετραετές Επιχειρησιακό Σχέδιο, σύμφωνο με τους δημοσιονομικούς στόχους του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) και με τις κατευθυντήριες οδηγίες του εποπτεύοντος υπουργείου, το οποίο εγκρίνεται με απόφαση του εποπτεύοντος υπουργού και υπουργού Οικονομικών.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ