Άρθρο του Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗ
Με μισές αλήθειες αλλά και 50% έκπτωση επιχειρεί ο υφυπουργός Εθνικής Αμυνας να εμφανίσει ως κερδος της χώρας την εξοικονόμηση καποιων δεκάδων ή εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ από το Πολεμικό Ναυτικό για την γενική επισκευή ενός ανθυποβρυχιακού ελικοπτέρου ΑΒ-212 στο 307 Τάγμα Συντηρήσεως Αεροπορικού Υλικού (ΤΣΥΑΥ) του Στρατού Ξηράς στο Στεφανοβίκειο, αντί στην κρατική ΕΑΒ στην Τανάγρα.
Γράφει λοιπόν ο κ. Δαβάκης στην εφημερίδα »Καθημερινή» μεταξύ άλλων σημαντικών για το – πράγματι αξιόλογο - στρατιωτικό εργοστάσιο που συντηρεί τα ιπτάμενα μέσα του Ελληνικού Στρατού:
<< Το εξίσου μεγάλης σημασίας πιλοτικό εγχείρημα, η διακλαδική συνεργασία και γενική επισκευή (Overhaul) του ανθυποβρυχιακού ελικοπτέρου ΑΒ-212, προέκυψε από την ανάγκη του Πολεμικού Ναυτικού να συντηρήσει και να διατηρήσει σε επιχειρησιακή χρήση τον στόλο των συγκεκριμένων ελικοπτέρων με την πλέον συμφέρουσα λύση. Το κόστος εργασιών μέχρι τότε στοίχιζε στο Πολεμικό Ναυτικό 550.000 ευρώ και ο απαιτούμενος χρόνος έφτανε τους 18 μήνες. Το 307 ΤΣΥΑΥ ανέλαβε και ολοκλήρωσε επιτυχώς την εργοστασιακή επισκευή του ελικοπτέρου ΑΒ-212 ΠΝ 26 σε 12 μήνες και με συνολικό κόστος εργασίας υποπολλαπλάσιο αυτού που θα απαιτείτο σε περίπτωση που αυτή η επισκευή διεξαγόταν σε άλλους επισκευαστικούς φορείς. Επειδή το οικονομικό όφελος για την υπηρεσία ήταν μεγάλο, έχει ήδη ξεκινήσει η επισκευή του δεύτερου ελικοπτέρου, με την εκτίμηση ότι το κόστος θα συμπιεστεί ακόμη περισσότερο>>.
Και σε άλλο σημείο λίγο μετά:<<Το ανεκτίμητο όμως πάνω απ’ όλα όφελος, είναι η εξασφάλιση αυτονομίας σε αυτούς τους τομείς και η απεξάρτηση από τους εξωτερικούς φορείς>>.
Ας δούμε τις …μισές αλήθειες, αρχίζοντας από το τελευταίο: Με έξυπνη χρήση της γλώσσας,ο κ Δαβάκης αφήνει να εννοηθεί ότι το- πράγματι- μεγαλύτερο κόστος πριν το ελικόπτερο επισκευαστεί στο Στεφανοβίκειο, θα πήγαινε στο …εξωτερικό. Δεν το λέει ευθέως αλλά το υπονοεί. Γιατί δεν λέει ότι η δήθεν απεξάρτηση γίνεται από την κρατική εταιρία »Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία » (ΕΑΒ) που ίδρυσε ο εκ των ιδεολογικών και πολιτικών μεντόρων του και τότε υπουργού Άμυνας Ευάγγελου Αβέρωφ- του οποίου και ο πατέρας του σημερινού υφυπουργού υπήρξε στενός συνεργάτης ως υφυπουργός πάλι; Είναι της άποψης ότι κακώς ιδρύθηκε και ως επισκευαστικό κέντρο των ιπτάμενων μέσων των Ελληνικών Ένοπλων Δυνάμεων; Γιατί κρύβει ότι εννοεί την κρατική ΕΑΒ και υπονοεί ( με πολύ έξυπνη διατύπωση) ότι ο »ανταγωνιστής» είναι φορέας του εξωτερικού;
Η ομολογία της έκπτωσης!
Η δεύτερη …μισή αλήθεια – με αξία πλήρους ομολογίας – παρατίθεται αμέσως παρακάτω : Έχει αποφασιστεί - γράφει παρακάτω- οι εργασίες μεταξύ Κλάδων ( εδώ μεταξύ Στρατού Ξηράς και Πολεμικού Ναυτικού ) να τιμολογούνται με …έκπτωση 50%!!!
Γράφει συγκεκριμένα ο ίδιος:<<Το διακλαδικό όραμα, η ανάπτυξη και η αλληλοϋποστήριξη δηλαδή των τριών κλάδων των Ενόπλων μας Δυνάμεων με την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας του προσωπικού τους, των τεχνικών υποδομών και των τεχνολογικών δυνατοτήτων τους, οδηγούν σε οικονομία κλίμακος προσφέροντας το καλύτερο αποτέλεσμα. Η απόφαση που πήραμε (ΦΕΚ Β 2808/5 Νοε/2013) για την τιμολόγηση, των παρεχομένων υπηρεσιών από τον ένα κλάδο των Ε.Δ. σε άλλο, με έκπτωση 50%, ενισχύει και προάγει αυτό το όραμα>>.
Δηλαδή αν μια εργασία του ΠΝ αξίζει 100 ευρώ και γίνει στο εργοστάσιο του Στρατού Ξηράς, τότε θα κοστολογηθεί …50 ευρώ! Αν γίνει π.χ. στην ΕΑΒ θα κοστολογηθεί …100 ευρώ. Ε, έτσι, σίγουρα γίνονται <<οικονομίες Κλίμακος>>. Αλλά αυτές είναι στα χαρτιά και όχι πραγματικές οικονομίες. . Είναι λογιστικές, εικονικές!
Πέραν αυτού όμως ,όπως ήδη έχουμε γράψει σε παλιότερο άρθρο στο η διαφορά τιμής (115.000 ευρώ, έναντι 550.000 ευρώ της ΕΑΒ όπως είχε διαρρεύσει τότε) είναι εντυπωσιακή. Ακόμα και αν το <<115.000>> γίνει με βάση το νέο στοιχείο της έκπτωσης, <<230.000>>.
Γράφαμε τότε ότι η διαφορά κόστους εντυπωσιάζει- και μάλιστα πολύ. Καθιστά όμως ακόμα πιο πολύ αναγκαία – συνεχίζαμε – να ακούσουμε την άποψη και της »άλλης» πλευράς,αν τα πράγματα έχουν έτσι ή πίσω από τις γενικότητες κρύβονται κρίσιμες λεπτομερείς που διαφοροποιούν τους υπολογισμούς και καθιστούν όχι ευθείες τις συγκρίσεις.
Ο αντίλογος …<<τσούζει>>!
Η συνέχεια είναι αποκαλυπτική:Ρωτήσαμε λοιπόν την ΕΑΒ αν πράγματι είχε υποβάλει τέτοια προσφορά (για 550.000). Με μικρή επιφύλαξη για την ακρίβεια του ποσού , αυτό επιβεβαιώθηκε από αρμόδιο στέλεχος της κρατικής εταιρίας ΕΑΒ, ωστόσο είχε και αυτός – όπως και εμείς- το εύλογο ερώτημα αν συγκρίνουμε ίδια πράγματα. Και έθεσε τα ερωτήματα : Στα 115.000 ευρώ του 307 ΤΣΥΑΥ περιλαμβάνει πιστοποιημένη εργασία πλήρους Εργοστασιακής Συντήρησης; Περιλαμβάνει κατέβασμα και πλήρη έλεγχο και επισκευή των δυναμικών παρελκομένων, των στροφείων, κινητήρων κλπ ; Περιλαμβάνει πλήρη ειδικά βαψίματα και – πρόσθεσαν – ό,τι τέλος πάντων άλλο έχει η λίστα εργασιών, υλικών, ελέγχων δοκιμών κλπ κλπ με πιστοποίηση. »ΜΕ ΔΥΟ ΛΌΓΙΑ ,πρόσθεσε, ΣΥΓΚΡΙΝΟΥΜΕ ΜΗΛΑ ΜΕ ΜΗΛΑ ή ΜΗΛΑ ΜΕ ΑΧΛΆΔΙΑ;»
Μεταφέραμε ΤΌΤΕ τα ερωτήματα αυτά και το κλίμα στους αρμόδιους του ΓΕΣ και του ΓΕΝ λλά δεν ήταν σε θέση να μας απαντήσουν άμεσα – παρόλο που τα ποσά ( 115.000 και 550.000) τα είχαν σε πρώτη ζήτηση(..).Οι απαντήσεις είναι και τωρα ευπρόσδεκτες, αρκεί να διασταυρωθούν και από την πλευρά της της ΕΑΒ (από κοινού διοίκηση, ανεξάρτητα στελέχη, σωματείο, επιστήμονες κλπ).
Τα κρυφά κόστη του »307»
Και τότε και τώρα μεταφέρουμε και μερικά άλλα ερωτήματα που μας ήρθαν από τα »μέσα», από στρατιωτικούς. Από στρατιωτικούς -πέραν των διοικήσεων – που δεν ρωτήθηκαν από τον κ Δαβάκη,ούτε τους συμβούλους του :
– Υπολόγισαν- και πόσο – την αξία της εργατοώρας των στρατευμένων νέων που χρησιμοποιούνται εκεί – στο Στεφανοβίκειο – για να κάνουν σκοπιές 24 ώρες το 24ωρο, 7 μέρες την εβδομάδα; Γιατί στην ΕΑΒ τους φύλακες τους πληρώνουν.
-Υπολόγισαν τη εργατοώρα του φαντάρου μάγειρα, του φαντάρου σκουπιδιάρη, του φαντάρου ηλεκτρολόγου, κ.ο. κ.; Γιατί στην ΕΑΒ αυτές τις λειτουργίες τις πληρώνουν άμεσα ή έμμεσα.
-Υπολόγισαν ότι στο προσωπικό που εργάστηκε – πλην πολιτικών υπαλλήλων τεχνικών – δεν πλήρωσαν ΙΚΑ κλπ; Γιατί
στην ΕΑΒ αυτά πληρώνονται.
– Υπολόγισαν ότι πολλούς (αν όχι όλους) τους Υπαξιωματικούς και Αξιωματικούς του 307 τους »υποχρέωσαν» να δουλέψουν εκτός ωραρίου και με εντατικοποίηση της εργασίας για<< να τελειώσει η δουλειά>>;
-Υπολόγισαν αν για τις εργασίες – τον συνολικό τζίρο – πληρώθηκε ΦΠΑ;
– Υπολόγισαν αν πληρώθηκε φόρος;
– Υπολόγισαν στο κόστος του »307» , με βάσει τα λογιστικά στάνταρς- απόσβεση- αντικατάσταση εργαλείων και υποδομών;
Τα ερωτήματα – που μας έφθασαν τότε από »μέσα» - ήταν πολλά ακόμα και αφορούν και τις δυο πλευρές.
Γιατί και στην ΕΑΒ εύκολα μπορεί κανείς να καταλογίσει λάθη,παραλήψεις, υπερκοστολόγηση σε ορισμένους τομείς, καθυστερήσεις. Αυτή την στιγμή όμως δεν είναι αυτό το θέμα μας.
Αυτό που και τοτε και τώρα – με αφορμή το άρθρο του κ Δαβάκη στην Καθημερινή- επισημαίναμε είναι ότι είναι λάθος ο υπολογισμός του κόστους της κάθε πλευρας: Της ΕΑΒ πιθανώς υπερτιμολογημένο και του ΓΕΣ σίγουρα υπερτιμολογημένο! Οπότε οι συγκρίσεις είναι λάθος- πολύ περισσότερο όταν μιλάμε για δύο κρατικούς φορείς.
<<Οχι άλλη απο-βιομηχάνιση>>
Επαναλαμβάνουμε: Η ηγεσία της ΕΑΒ πρέπει να δει με προσοχή το κόστος της. Ίσως θα πρέπει να απαλλαγεί από κάποιες υπηρεσίες που δεν μπορεί να τις κάνει με όρους ανταγωνισμού.Να συνεταιρισθεί, να συνεργασθεί, να αποκτήσει »δορυφόρους» – συνεργάτες κ.ο.κ.- οι ίδιοι τα ξέρουν και μπορούν να βρουν τα μοντέλα που της ταιριάζουν.
Από την άλλη και η εύκολη εντυπωσιοθηρία περί δήθεν πολύ χαμηλού κόστους στα »στρατιωτικά εργοστάσια» – ισχύει για όποιον την εμπνεύστηκε πριν μήνες και όποιον την »πέρασε» χωρίς κρησάρα στον κ. Δαβάκη- δεν οδηγεί πάντα σε σωστά συμπεράσματα.Διότι αυτές οι λογικές μπορεί να οδηγήσουν σε …λουκέτα! Και αν – ο μη γένοιτο - μας προκύψει, τότε ούτε μια απλή επισκευή/συντήρηση θα μπορούμε να κάνουμε στα μαχητικά αεροσκάφη, ή στα πυροσβεστικά αεροσκάφη. Θα τα πάμε και αυτά στο- κατά τα άλλα – πράγματι πολύ καλό ΤΣΥΑΥ με τους 320 άξιους εργαζόμενούς του;
Ή μήπως κάποιοι δεν θέλουν ούτε αυτό και θέλουν να κλείσουν την ΕΑΒ, όπως πήγαν να κλείσουν και τα ΕΑΣ ή έκλεισαν την ΕΛΒΟ για να πηγαίνουν τα αεροπλάνα μας στο εξωτερικό, όπως έκαναν με την ΤΕΧΝΙΚΗ ΒΑΣΗ της Ολυμπιακής;
Καταλήγουμε με τον ίδιο τρόπο όπως κλείναμε το άρθρο μας με την πρώτη απόπειρα εντυπωσιοθηρίας:’Όλοι αυτοί θα πρέπει να ξέρουν ότι στην …γωνία περιμένουν οι ξένοι : Στους οποίους πριν περίπου 2 χρόνια στείλαμε ένα ελικόπτερο της Πολεμικής Αεροπορίας για επισκευή /συντήρηση με συμφωνία για π.χ. 1.000.000 ευρώ. Στο τέλος – με πολύ μεγάλη καθυστέρηση – έστειλαν τον τελικό λογαριασμό σχεδόν …τριπλάσιο! Οπότε ξαναρχίσαμε να στήνουμε εδώ την σχετική υποδομή….
Επιμύθιο:Όχι άλλη απο – βιομηχανοποίηση της χώρας! Και ιδίως όχι μέσα από … μισές αλήθειες, …εκπτώσεις και εντυπωσιοθηρία!
ΥΓ. Οι επισημάνσεις μας – είναι αυτονόητο,αλλά το επισημαίνουμε – δεν αμφισβητούν κατ ελάχιστον το πολύ σπουδαίο έργο που γίνεται στο 307 Τάγμα Συντηρήσεως Αεροπορικού Υλικού (ΤΣΥΑΥ) του Στρατού Ξηράς. Το αντίθετο!
Διαβάστε ακόμη:
Η Ελλάδα που θέλουμε σε μια στρατιωτική μονάδα όπως την είδε ο ΥΦΕΘΑ