Στο ρινγκ της διαπραγμάτευσης για το πρώτο από τα τρια συνολικά ημίχρονα μπαίνουν σήμερα οι Έλληνες επιτελείς με τους εκπροσώπους του Αμερικανικού κολοσσού της αμυντικής βιομηχανίας, Lockheed Martin, για την αναβάθμιση των 84 Ελληνικών μαχητικών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας στην έκδοση «Block 70/72 «Viper», με αρκετά ζητήματα να παραμένουν ανοιχτά όπως τα τεχνικά χαρακτηριστικά των «Οχιών», αλλά και το θέμα της αποπληρωμής των δόσεων.
Σήμερα θα γίνει η συνάντηση-κλειδί μεταξύ Lockheed Martin και Ελλάδας για να λυθούν τα ανοιχτά θεματα της συμφωνίας για την αναβάθμιση των 84 Ελληνικών μαχητικών F-16 στην έκδοση Block 70/72 «Viper». Κυριότερα από αυτά τα ανοιχτά θέματα είναι το ποια τεχνικά χαρακτηριστικά θα έχουν τελικά οι Ελληνικές «Οχίες» και το ζήτημα της αποπληρωμής των δόσεων του προγράμματος.
Πέρα από την αναβάθμιση των 84 F-16 στην κατηγορία Block 70/72 Viper, η ΕΑΒ θα έχει την δυνατότητα να αναβαθμίσei και άλλα παλαιότερα αεροσκάφη F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας σε νεότερες εκδόσης, προηγούμενες του Block 70/72.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμφωνία προβλέπει πως τεράστιο μέρος της αναβάθμισης των F-16 θα γίνει στην Ελλάδα, με τα πρώτα δύο χρόνια να αναλώνονται στο μηχανολογικό κομμάτι (σ.σ engineering) και την ανάπτυξη του πρωτοτύπου και την πιστοποίηση των συστημάτων. Η εγκατάσταση των συστημάτων στα ελληνικά μαχητικά θα γίνει στον τρίτο χρόνο του προγράμματος, ενώ από τον 4ο χρόνο θα ξεκινήσει η εκπαίδευση των πιλότων της ΠΑ.
Στην συνάντηση «κλειδί» της Δευτέρας, θα γίνει η ιεράρχηση προτεραιότητων και απαιτήσεων της Ελλάδας για το πρόγραμμα αυτό καθαυτό. Και από αυτή την διαδικασία εκτιμάται βάσισμα ότι ο αρχικός προϋπολογισμός του προγράμματος των 1,23 δις θα μειωθεί περαιτέρω, στην περιοχή δηλαδή των 1,1 δις ευρώ, πιθανώς και χαμηλότερα. Ακολούθως αμερικανοί ειδικοί που θα έρθουν στην Ελλάδα, μετά από δοκιμές στο έδαφος, θα προχωρήσουν στην επιλογή του αεροσκάφους που θα αποτελέσει το πρωτότυπο.
Το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος προβλέπει ότι από την άφιξη του μαχητικού, που θα επιλεγεί, στην Αμερική θα απαιτηθούν 15 έως και 20 μήνες για την ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης. Μεγάλη επιδίωξη πάντως και ταυτόχρονα μεγαλύτερη επιθυμία, είναι οι εργασίες στο πρωτότυπο να τελειώσουν εντός του 2020 και όχι το 2021.
Άλλωστε η πρόοδος των εργασίων είναι μια παράμετρος της συμφωνίας που συνδέεται και με τις καταβολές των δόσεων. Δηλαδή όπως εξηγούσε στο OnAlert καλά ενημερωμένη πηγή, το πλάνο των δόσεων θα είναι τριμηνιαίο αλλά οι χρηματοροές αποπληρωμής μπορεί να πάνε και με τον μήνα ή ανα 45 ημέρες.
Μετά τη δημιουργία του πρωτοτύπου, το ελληνικό F-16 Viper θα ταξιδέψει πίσω στη χώρα μας. Ταυτόχρονα θα ολοκληρώνεται και το στήσιμο της γραμμής παραγωγής στην ΕΑΒ. Βάσει των έως τώρα σχεδιασμών, θεωρείται εφικτή η παράδοση σε ετήσια βάση τουλάχιστον 12 F-16 Viper.
Το κόστος της αναβάθμισης των Ελληνικών F-16:
Η χρηματοδότηση του προγράμματος θα ανέλθει στα 1.232.351.577 € και η αποπληρωμή του θα γίνει σε βάθος έντεκα ετών.
Ύστερα από αίτημα τη ελληνικής πλευράς μεταβλήθηκε ο εμππροσθοβαρής χαρακτήρας των δόσεων και το κόστος μετακυλήθηκε στο τέλος του προγράμματος.
Ειδικότερα οι χρηματοροές αποπληρωμής για την περίοδο 2019-2021 μειώνονται κατά 221.407.047 ευρώ. Την ίδια ώρα όμως διαμορφώνται υψηλότερα οι δόσεις για τα έτη 2018 και 2022 συνολικά κατά 158.717.261 ευρώ.
Αναλυτικά η σύμβαση για την αναβάθμιση των ελληνικών F-16 και οι πίνακες των δόσεων της πληρωμής:
Τα χαρακτηριστικά της “Οχιάς”
Το F-16V ή Viper (δηλαδή Οχιά) είναι η τελευταία έκδοση του F-16 Fighting Falcon, μαχητικού αεροσκάφους τέταρτης γενιάς, και ενσωματώνει προηγμένες δυνατότητες και λειτουργίες, έτσι ώστε να είναι πιο ανταγωνιστικό σε σχέση με τα F-35 και F-22. Η έκδοση Viper του μπαρουτοκαπνισμένου F-16 είναι ένα ικανό πολεμικό αεροπλάνο και αντλεί μεγάλο μέρος της τεχνολογίας του από τα F-22 και τα F-35.
H εν λόγω έκδοση των F-16 περιλαμβάνει ορισμένες σημαντικές αναβαθμίσεις, με την κυριότερη εξ’ αυτών να αποτελεί η τοποθέτηση του Ραντάρ Ενεργής Ηλεκτρονικά Σάρωσης (AESA – Active Electronically Scanned Array) APG-83 της Northrop Grumman, το οποίο βασίζεται στην τεχνολογία που χρησιμοποιεί το F-22 Raptor και το F-35 και μπορεί να παρακολουθεί ταυτόχρονα περισσότερους από 20 στόχους. Το ραντάρ μπορεί επίσης να παράγει χάρτες ραντάρ ανάλυσης 30 εκατοστών και έχει εμβέλεια μεγαλύτερη των 160 ναυτικών μιλίων έναντι χερσαίων στόχων.
Επίσης, θα είναι εξοπλισμένα και με ένα νέο σύστημα συλλογής και καταγραφής δεδομένων τύπου LINΚ 16, καθώς κι ένα σύστημα πτητικού σχεδιασμού (JMPS).
Παράλληλα, στη συμφωνία περιλαμβάνεται ένας προσομοιωτής πτήσεως F-16V, καθώς και την αναβάθμιση δυο υπαρχόντων προσομοιωτών της Πολεμικής Αεροπορίας σε F-16V.