*Του Κώστα Σαρικά
Οι απόλυτα επιτυχημένες βολές στο Νότιο Ιόνιο των κατευθυνόμενων βλημάτων που διαθέτει στο οπλοστάσιο του ο Στόλος ήταν μια ακόμη απόδειξη για την σταθερά υψηλή επιχειρησιακή ετοιμότητα στην οποία βρίσκεται. Αλλά ταυτόχρονα και μια ηχηρή υπενθύμιση ότι μπορεί να αξιοποιήσει μεν με τον καλύτερο τρόπο τα όπλα που διαθέτει στη «φαρέτρα» του.
Όμως, η ανάγκη εκσυγχρονισμού των Μονάδων του και κυρίως η απόκτηση καινούργιων πλοίων είναι πιο επιτακτική από ποτέ άλλοτε. Ειδικά την ώρα που οι γείτονες τα τελευταία χρόνια έχουν επενδύσει τεράστια ποσά στο ναυτικό τους «χτίζοντας» συνεχώς νέα πλοία και εξοπλίζοντας τα με εγχώριας κατασκευής όπλα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, στο Ναυτικό Επιτελείο επικρατεί έντονος προβληματισμός, καθώς έπειτα από το πρόγραμμα ναυπήγησης των τριών υπερσύγχρονων γαλλικών φρεγατών Belharra κόστους 3 δις ευρώ, φαίνεται ότι τα μηνύματα που λαμβάνει για το δημοσιονομικό περιθώριο που αφορά την ενίσχυση του Στόλου δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας, καθώς τα κονδύλια που προβλέπονται για το Πολεμικό Ναυτικό είναι ιδιαίτερα περιορισμένα τουλάχιστον στο προσεχές μέλλον με ότι αυτό συνεπάγεται.
Την ώρα, μάλιστα, που οι ανάγκες είναι δεδομένες και αφορούν τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ αλλά και την απόκτηση νέων Μονάδων είτε πρόκειται για φρεγάτες είτε για κορβέτες. Παράλληλα, στις άμεσες προτεραιότητες εντάσσεται τόσο ο εκσυγχρονισμός των υποβρυχίων κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» αλλά και των Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνόμενων Βλημάτων Super Vita. H option για την 4η φρεγάτα Βelharra δεν ενεργοποιήθηκε εντός χρονοδιαγράμματος με αποτέλεσμα εάν τώρα αποφασιστεί η απόκτηση μιας ακόμη FDI το κόστος να είναι αρκετά υψηλότερο από αυτό που προέβλεπε η αρχική σύμβαση. Επιπλέον το πρόγραμμα απόκτησης καινούργιων κορβετών παρά τις εντατικές διαπραγματεύσεις με Γάλλους και Ιταλούς «πάγωσε» και όλα δείχνουν ότι είναι εξαιρετικά δύσκολη η ενεργοποίηση του.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τη δεδομένη χρονική συγκυρία το Πολεμικό Ναυτικό δεν έχει στη διάθεση του κονδύλια τα οποία να επιτρέπουν ταυτόχρονα τόσο τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ όσο και την ενεργοποίηση οποιουδήποτε προγράμματος για την απόκτηση καινούργιων Μονάδων, είτε αυτό αφορά την αγορά 4ης φρεγάτας Belharra είτε καινούργιων κορβετών. Έτσι θα πρέπει να περιοριστεί μόνο στον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών MEKO και να περιμένει τα επόμενα χρόνια δημοσιονομικό χώρο προκειμένου να προχωρήσει σε αγορά καινούργιων Μονάδων με δεδομένο ότι δεν υπάρχει προσφορά μεταχειρισμένων πλοίων τα οποία να καλύπτουν έστω και τις στοιχειώδεις ανάγκες, όπως έχει καθορίσει το Ναυτικό Επιτελείο.
Και μπορεί η ένταξη στο πρόγραμμα των φρεγατών Constellation να αποτελεί σημαντικό βήμα για την ενίσχυση του Στόλου όμως ακόμα και σύμφωνα με τις πλέον αισιόδοξες προβλέψεις θα περάσουν αρκετά χρόνια έως να αρχίσει η ναυπήγηση των πλοίων τα οποία θα προορίζονται για το Πολεμικό Ναυτικό. Ενώ ανάλογες είναι οι προβλέψεις και για το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής κορβέτας το οποίο ακόμη βρίσκεται σε θεωρητικό στάδιο με την Ελλάδα μάλιστα να έχει μείνει πίσω σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες.
Έτσι, μοναδική δυνατότητα την οποία φαίνεται να έχει το Πολεμικό Ναυτικό είναι καταλήξει το επόμενο διάστημα σε συμφωνία με την κοινοπραξία TKMS-Thales Netherlands προκειμένου να αρχίσει ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ και να περιμένει να παραλάβει τις τρεις καινούργιες φρεγάτες Belharra, την ώρα που θα πρέπει να αποσύρει σταδιακά τα επόμενα χρόνια τις γερασμένες φρεγάτες S.