Στο «μικροσκόπιο» τα συντρίμμια του μοιραίου T-2E Buckeye – Είχε διαθέσιμες ακόμη 2.500 ώρες πτήσης

Του Κώστα Σαρικά

Στο «μικροσκόπιο» των αρμόδιων Αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας θα βρεθούν τις επόμενες ημέρες τα συντρίμμια του μοιραίου T-2E Buckeye, προκειμένου να δοθεί ξεκάθαρη απάντηση στα αίτια της πτώσης του, που στοίχισε τη ζωή στον Επισμηναγό Επαμεινώνδα Κωστέα.

Με τη βοήθεια μετρητών και εξειδικευμένων συσκευών ελέγχου θα εξεταστούν εξονυχιστικά όλα τα μεταλλικά τμήματα του αεροσκάφους και κυρίως οι πτέρυγες. Καθώς όλα τα στοιχεία, μαρτυρίες και ευρήματα παραπέμπουν σε αποκόλληση τμήματος πτέρυγας στο σημείο που βρίσκεται η δεξαμενή καυσίμου. Η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα να διαπιστωθεί αν τμήμα της πτέρυγας έσπασε εξαιτίας παρατεταμένης κόπωσης, η οποία μπορεί να είχε προκαλέσει και ρωγμή ή η αποκόλληση να προκλήθηκε από μια κατάσταση σοκ που δέχτηκε εξαιτίας μεγάλης και απότομης πίεσης λόγω αυξημένων g. Ειδικά όταν τα g οφείλονται σε πίεση των μεταλλικών μερών του αεροσκάφους, ενώ αυτό κινείται ταυτόχρονα σε δύο άξονες.

Επιπλέον στο επίκεντρο της έρευνας θα βρεθεί και το εκτινασσόμενο κάθισμα του ιπτάμενου, το οποίο εντοπίστηκε σε μικρή απόσταση από την κατεστραμμένη άτρακτο του εκπαιδευτικού. Ενώ και ο μετρητής των g που διαθέτει το T-2E ίσως δώσει πολύτιμες πληροφορίες, αν δεν έχει καταστραφεί από την πρόσκρουση.

Το μοιραίο αεροσκάφος είχε περάσει από όλους τους προβλεπόμενους ελέγχους

Ο άτυχος Επισμηναγός γνώριζε πάντως όσο λίγοι τα μυστικά του Buckeye, καθώς από τις περίπου 3.000 ώρες πτήσης είχε περάσει τις περισσότερες στο εκπαιδευτικό, μυώντας στα μυστικά του τους νέους Ανθυποσμηναγούς που πετούσαν για πρώτη φορά αεροσκάφος jet.

Όσα T-2E πετούσαν είχαν περάσει όλους τους προβλεπόμενους ελέγχους, διαβεβαιώνει η Πολεμική Αεροπορία, με τους μηχανικούς της 120 ΠΕΑ να δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους για να κρατήσουν διαθέσιμα τα λιγοστά αεροσκάφη που παρέμεναν σε πτήσιμη κατάσταση. Ακολουθούσαν πιστά όλα τα πρωτόκολλα συντήρησης και ελέγχου του κατασκευαστή, όπως ακριβώς έκανε το US Navy όσα χρόνια χρησιμοποιούσε το Buckeye. Το μοιραίο αεροσκάφος είχε διαθέσιμες ακόμη 2.500 ώρες πτήσης και πρόσφατα είχε περάσει από όλους τους προβλεπόμενους ελέγχους σε όλα του τα συστήματα αλλά και στα δομικά του στοιχεία και είχε την πιστοποίηση να πετά.

Tα συγκεκριμένα αεροσκάφη δεν είχαν δομικά προβλήματα

Μαζί με τα υπόλοιπα διαθέσιμα T-2 ολοκλήρωνε τη μακρά προσφορά του στην Πολεμική Αεροπορία και μετρούσε αντίστροφα εβδομάδες μέχρι την οριστική του απόσυρση. Άλλωστε σχεδόν όλοι οι νέοι ανθυποσμηναγοί είχαν ολοκληρώσει τον κύκλο εκπαίδευσης και σύμφωνα με τις πληροφορίες του Onalert.gr μόνο μια ανθυποσμηναγός έπρεπε να «γράψει» λίγες ακόμη ώρες στο Buckeye. Με τη «σκυτάλη» να περνά στα νεοαποκτηθέντα M-346, καθώς ήδη τέσσερα βρίσκονται στην Καλαμάτα και έως τα τέλη της Άνοιξης αναμένεται να φτάσουν τα έξι.

Η έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος αναμένεται να ολοκληρωθεί άμεσα, καθώς ήδη οι αρμόδιοι αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας έχουν στη διάθεση τους μια σειρά από στοιχεία, μαρτυρίες και ευρήματα. Αλλά και οπτικό υλικό που δείχνει την πτήση του εκπαιδευτικού και τα τελευταία δευτερόλεπτα πριν το T-2E καρφωθεί στο έδαφος κοντά στον φράχτη του αεροδρομίου.

Στα 48 χρόνια που χρησιμοποιείται από την Πολεμική Αεροπορία ουδέποτε έχει αναφερθεί περιστατικό αποκόλλησης τμήματος του πτερυγίου, παρά άλλες βλάβες κυρίως στους κινητήρες του αεροσκάφους. Ενώ όπως αναφέρουν τεχνικοί που τα συντηρούσαν τις πέντε αυτές δεκαετίες ουδέποτε στα συγκεκριμένα αεροσκάφη αναφέρθηκε ή παρατηρήθηκε σοβαρό δομικό πρόβλημα, το οποίο μπορεί να επιφέρει αποκόλληση τμήματος είτε από τις πτέρυγες είτε από οποιοδήποτε άλλο σημείο του αεροσκάφους.