Συνεχίζεται η σταδιακή παράδοση στο Λιμενικό Σώμα, των νέων σύγχρονων παράκτιων περιπολικών σκαφών τύπου POB- 24G, κλάσεως «Φαίακας», σχεδίασης και κατασκευής του Κροατικού ναυπηγείου Greben. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η παραλαβή του πρώτου «Φαίακα» (ΠΛΣ-617), ο οποίος αναμένεται πολύ σύντομα να αναλάβει τις πρώτες του αποστολές, στο Ανατολικό Αιγαίο, ενώ το δεύτερο σκάφος της σειράς (ΠΛΣ-618), ολοκληρώνει με εντατικούς ρυθμούς και τα τελευταία τεστ αποδοχής, στην Ελλάδα.
Οι «Φαίακες» είναι τα πρώτα σκάφη αυτού του μεγέθους που παραλαμβάνει το ΛΣ, τα οποία είναι ειδικά σχεδιασμένα για επιχειρήσεις ελέγχου μετανάστευσης χωρίς περιορισμούς από δυσμενείς καιρικές συνθήκες και αποτελούν μία ουσιαστική αναβάθμιση του Σώματος.
Επισκεφτήκαμε, τα πράγματι εντυπωσιακά σκάφη στο λιμάνι του Πειραιά από όπου και οι φωτογραφίες.
Παρά το γεγονός ότι η προδιαγραφή του ΛΣ απαιτούσε ως μέγιστη ταχύτητα τους 30 Kts, εντούτοις οι «Φαίακες» ξεπερνούν τους 32 Kts, που σε συνδυασμό με τα πολύ καλά ελικτικά τους στοιχεία και την ειδική διαμόρφωση προκειμένου να έχουν πλήρη επιχειρησιακή δυνατότητα σε κατάσταση θαλάσσης 6 (Douglas) με ταχύτητα πάνω των 20 Kts, αναμένεται να αναβαθμίσουν σημαντικά τη δύναμη και τις δυνατότητες του Λιμενικού Σώματος, ειδικότερα στις αποστολές ελέγχου της μετανάστευσης.
Τα σκάφη είναι εφοδιασμένα με ένα πυροβόλο 0,50 και δύο πολυβόλα 7,62 , δεξιά και αριστερά στη πρύμη.
Όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες, τα σκάφη φέρουν πλήρη ραδιοναυτιλιακό εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας που συναντάται σε πολύ μεγαλύτερα σκάφη, σύστημα θερμικής κάμερας (ημέρας/ νυκτός) γυροσκοπικής σταθεροποίησης, Ισραηλίτικης κατασκευής και απορροφητικά/αντικραδασμικά καθίσματα υψηλών απαιτήσεων.
Διαθέτουν ειδικό εξοπλισμό κατάλληλο για επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης καθώς και ελέγχου της μετανάστευσης. Έχουν δε δυνατότητα ταχείας επιβίβασης ανθρώπων από πέντε σταθμούς επιβίβασης ταυτόχρονα και ειδικό κλειστό χώρο για την φιλοξενία και την μεταφορά 25 ατόμων, ενώ το πλήρωμά τους αποτελούν 7 άτομα.
Οι «Φαίακες» αναμένεται να καλύψουν μέρος των υψηλών αναγκών στις επιχειρήσεις ελέγχου της μετανάστευσης και να αντικαταστήσουν σταδιακά τα πεπαλαιωμένα πιά ABEKING, τα οποία είναι υπό απόσυρση.
Οι ανάγκες βέβαια είναι πια τόσο αυξημένες που ανεξάρτητα από τους Ευρωπαϊκούς πόρους που διατίθενται για την αγορά καινούργιου εξοπλισμού θα πρέπει να διατεθούν και εθνικοί, όσο δύσκολο κι αν είναι αυτό στην παρούσα οικονομική συγκυρία. Ο εφοπλιστικός κόσμος που συχνά συνδράμει στην κάλυψη των αναγκών του Λιμενικού Σώματος θα πρέπει και τώρα που το πρόβλημα έχει γιγαντωθεί, γι άλλη μια φορά να βάλει το χέρι στην τσέπη. Οι μόλις 6 «Φαίακες» δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες όλων των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου.
Τα εν λόγω σκάφη κατασκευάζονται στο ναυπηγείο Greben του γκρουπ Montmontaza, που βρίσκεται στο νησί Korcula (κοντά στο Dubrovnik). Το όνομα του νησιού προέρχεται από την αρχαία ονομασία της Κέρκυρας (Κορκύρα) δεδομένου ότι οι πρώτοι κάτοικοι του νησιού ήταν άποικοι από την Κέρκυρα. Εξ αυτού και η κλάση με την συγκεκριμένη διαμόρφωση για το ΛΣ, ονομάστηκε «Φαίακας».