*Του Κοώστα Σαρικά
Την ώρα που τόσο η πολιτική ηγεσία όσο και το Πολεμικό Ναυτικό αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο απόκτησης και 4ης φρεγάτας Belharra, παρατηρείται έντονη κινητικότητα τις τελευταίες εβδομάδες σχετικά και με το πρόγραμμα ναυπήγησης καινούργιων μονάδων επιφανείας, με τις κορβέτες να επανέρχονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.
Ήδη οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το Ναυτικό Επιτελείο έχει ζητήσει νέες επικαιροποιημένες προτάσεις όχι μόνο από Γάλλους και Ιταλούς της Naval Group και Fincantieri για τις κορβέτες Gowind και Doha αντίστοιχα αλλά και από τους Ολλανδούς της Damen οι οποίοι κατά τη διάρκεια της προηγούμενης διαπραγμάτευσης είχαν τεθεί εκτός «ναυμαχίας» για μια σειρά από λόγους.
Οι Ολλανδοί μάλιστα έχουν καταθέσει τον σχετικό φάκελο, ο οποίος αφορά τις γνωστές από το παρελθόν κορβέτες Sigma 10514 όπως και οι Γάλλοι με τις Gowind ενώ αναμένεται και η ανανεωμένη ιταλική πρόταση για την Doha. H αδυναμία απόκτησης μεταχειρισμένων Μονάδων Επιφανείας έπειτα από το «ναυάγιο» των αμερικανικών LCS και με δεδομένο ότι η έρευνα του Πολεμικού Ναυτικού έδειξε ότι δεν υπάρχουν παγκοσμίως μεταχειρισμένα πλοία προς πώληση, τα οποία να καλύπτουν τις ανάγκες του Στόλου αναγκάζουν το Ναυτικό Επιτελείο σε αλλαγή πορείας.
Η απόφαση για επανεξέταση του προγράμματος των κορβετών στηρίζεται στα ίδια κριτήρια του παρελθόντος καθώς πρόκειται για Μονάδες Επιφανείας με μικρότερο κόστος σε σχέση με τις φρεγάτες και ταυτόχρονα με σχεδόν ανάλογες δυνατότητες, οι οποίες καλύπτουν σημαντικό μέρος των αποστολών του Πολεμικού Ναυτικού.
Οι προϋποθέσεις για το σχεδιασμό του Πολεμικού Ναυτικού
Σύμφωνα με πληροφορίες μπροστά στα νέα δεδομένα και ενώ η διαπραγμάτευση για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ βρίσκεται σε εξέλιξη, το Ναυτικό Επιτελείο προτίθεται να θέσει το αμέσως επόμενο διάστημα στην πολιτική ηγεσία το νέο περίγραμμα του σχεδιασμού του. Εκτός από τον «must» εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ θα περιλαμβάνει τόσο την ανάγκη απόκτησης και 4ης Belharra όσο και ενεργοποίηση του προγράμματος απόκτησης τριών καινούργιων κορβετών με κατασκευή τους σε ελληνικά ναυπηγεία.
Το πρόγραμμα για τις κορβέτες είχε υπολογιστεί περίπου στα 2,1 δις κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης που «πάγωσε» με τους «μνηστήρες» πάντως να ενημερώνουν ότι η κατασκευή τους σε ελληνικά ναυπηγεία ανεβάζει σημαντικά το κόστος αλλά και το χρονοδιάγραμμα παράδοσης. Σε αυτή την κατεύθυνση εντάσσεται η απόφαση του Πολεμικού Ναυτικού να προσθέσει στη «ναυμαχία» και τους Ολλανδούς της Damen σε μια προσπάθεια να αυξήσει τον ανταγωνισμό ώστε να μειωθούν οι προτεινόμενες τιμές.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, απαραίτητη προϋπόθεση για να προχωρήσουν και τα τρία προγράμματα ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού είναι η πολιτική απόφαση για απελευθέρωση των σχετικών κονδυλίων. Έως τώρα, η ενημέρωση που έχει το Ναυτικό Επιτελείο δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας αφού πιστώσεις φαίνεται να υπάρχουν μόνο για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ. Η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού πάντως θα θέσει όλα τα δεδομένα και πάλι υπόψη της πολιτικής ηγεσίας με βάσει τις ανάγκες τα επόμενα χρόνια αλλά και τις αποστολές που αναλαμβάνει τόσο εθνικές όσο και Συμμαχικές.