«Κόκκινη κάρτα» και στα αμερικανικά μεταχειρισμένα C-130 της λίστας Μπλίνκεν

*Του Κώστα Σαρικά 

Αρνητικό φέρεται να είναι το Αεροπορικό Επιτελείο στην απόκτηση από την Πολεμική Αεροπορία των δύο αμερικανικών μεταχειρισμένων μεταφορικών αεροσκαφών C-130, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Onalert.gr.

Πρόκειται για τα μεταχειρισμένα και παροπλισμένα εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα αεροσκάφη, τα οποία προσφέρονται δωρεάν από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα στο πλαίσιο του προγράμματος EDA, τα οποία περιέχονται μεταξύ άλλων στη λίστα Μπλίνκεν. Έπειτα από την απόρριψη των αμερικανικών TOMA Bradley από το Στρατιωτικό Επιτελείο αλλά και το «ανάποδα ολοταχώς» στην απόκτηση των παροπλισμένων και προβληματικών LCS από το Πολεμικό Ναυτικό, όλα δείχνουν ότι και η Πολεμική Αεροπορία έχει αποφασίσει να μην προχωρήσει στην παραλαβή των δύο μεταφορικών C-130, έπειτα από την επιτόπια αυτοψία αλλά και εκτίμηση για το κόστος επαναφοράς των αεροσκαφών σε πτήσιμη κατάσταση.

Τα Στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας εκτός από την εικόνα που απέκτησαν για την κατάσταση των δύο C-130 προχώρησαν και σε ενδελεχή εξέταση των φακέλων των αεροσκαφών τα οποία παραχωρούν δωρεάν οι ΗΠΑ από το πλεονάζων υλικό τους «as is where is», δηλαδή στην κατάσταση που βρίσκονται, με το κόστος ελέγχου, συντήρησης και επαναφοράς να επιβαρύνει την Πολεμική Αεροπορία.

Συνεκτιμώντας την κατάσταση των αεροσκαφών, το κόστος της «ακτινογραφίας» των C-130 μέσω του ελέγχου PDM (Programmed Depot Maintenance), αλλά και το κόστος εργασιών και ανταλλακτικών προκειμένου να μπορούν να πετάξουν για την Ελλάδα και να προσφέρουν επιχειρησιακά στην Πολεμική Αεροπορία, καταλήγουν, όπως όλα δείχνουν, στην απόφαση ότι η απόκτηση τους είναι ασύμφορη για τα «μπλε φτερά». Έτσι, φαίνεται ότι «παγώνει» η σχετική διαδικασία με το Αεροπορικό Επιτελείο να επιδιώκει από τους Αμερικανούς δωρεάν παραχώρηση μεταφορικών C-130, τα οποία θα πετούν έως και τη στιγμή που θα τα παραλάβουν τα Στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας πριν καθηλωθούν στο έδαφος.

Αν και τα δύο αεροσκάφη, όπως έδειξε ο έλεγχος των αρμόδιων Στελεχών της HAF ότι έχουν διαθέσιμο μεγάλο αριθμό σε ώρες πτήσης σε περίπτωση που επανέλθουν σε πτήσιμη κατάσταση, φαίνεται ότι αυτό δεν αρκεί ώστε να αποφασιστεί να προχωρήσει η διαδικασία για την απόκτησή τους. Αν τα καθηλωμένα μεταφορικά βρίσκονταν στην Ελλάδα τα δεδομένα θα ήταν διαφορετικά για την Πολεμική Αεροπορία, την ώρα μάλιστα που το Αεροπορικό Επιτελείο καταβάλλει τεράστια προσπάθεια – ιδιαίτερα επιτυχημένη όπως δείχνουν τα αποτελέσματα – προκειμένου να «αναστήσει» τον στόλο των μεταφορικών C-130 αλλά και των μικρότερων C-27. Άλλωστε η Πολεμική Αεροπορία έχει ήδη να διαχειριστεί αρκετά δικά της καθηλωμένα μεταφορικά C-130.

Από τα συνολικά 15 C-130H που διαθέτει η HAF, τουλάχιστον 5 θεωρείται αδύνατο να πετάξουν ξανά όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr, και πλέον η προσπάθεια επικεντρώνεται στα υπόλοιπα 10 . Στην πίστα του αεροδρομίου της Ελευσίνας βρίσκονται πλέον τρία ετοιμοπόλεμα επιχειρησιακά C-130 ενώ έως τα τέλη του 2024 αναμένεται να φτάσουν τα 5, ίσως και τα 6, καθώς η Πολεμική Αεροπορία περιμένει να της παραδοθούν αεροσκάφη τόσο από την ΕΑΒ όσο και από το NATO NSPA στην Πορτογαλία.

Στόχος του Αεροπορικού Επιτελείου είναι να λύσει το πρόβλημα στις διαθεσιμότητες των μεταφορικών, τουλάχιστον για την ερχόμενη πενταετία, ώστε να κερδίσει χρόνο και να εξασφαλίσει κονδύλια για να περάσει στην αγορά καινούργιων αεροσκαφών, με το ενδιαφέρον να εστιάζεται στα C-130J αλλά και στα υπερσύγχρονα βραζιλιάνικα C-390, τα οποία εμφανίζονται ως το αντίπαλο δέος των αμερικανικών «best seller» μεταφορικών.