Ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Ιωάννης Κεφαλογιάννης παραχώρησε συνέντευξη και μίλησε για την συνάντηση του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο, τα «ήρεμα νερά στο Αιγαίο και το μεταναστευτικό, καθώς επίσης και τις προκλήσεις της τουρκικής πλευράς σχετικά με τα θαλάσσια πάρκα.
Ο ΥΦΕΘΑ μίλησε ακόμα για την επίσκεψη του Έντι Ράμα, την στάση της Βόρειας Μακεδονίας αναφορικά με την Συμφωνία των Πρεσπών αλλά και για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την ίδρυση του ΕΛΚΑΚ, το οποίο μάλιστα ψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία από την Βουλή. Αναλυτικά όσα είπε ο Κεφαλογιάννης:
Για την Τουρκία
«Έγινε ένας ειλικρινής διάλογος μεταξύ των δύο πλευρών. Παρά τις διαφορές, οι δύο ηγέτες εστίασαν στα θετικά. Υπάρχουν διμερή και διεθνή ζητήματα η επίλυση των οποίων απαιτεί συνεργασία και συνεννόηση, όπως η οικονομία, το μεταναστευτικό, η πολιτική προστασία αλλά και η κατάσταση στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία. Τα αποτελέσματα αυτής της παραγωγικής προσέγγισης των δύο πλευρών είναι πιστεύω ορατά.
Έχει εκλείψει το τελευταίο διάστημα η οποιαδήποτε εχθροπαθής ρητορική. Δε νομίζω ότι έχει αυταπάτες καμία πλευρά ως προς την προοπτική επίλυσης, τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα, των σημαντικών διμερών μας διαφορών. Όσο υφίστανται οι παράλογες αξιώσεις της γείτονος για το ζήτημα της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας, δύσκολα θα μπορέσουμε να διασφαλίσουμε μακροπρόθεσμα την αποφυγή εντάσεων ή και κρίσεων. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν πρέπει να επιδιώκουμε καλές σχέσεις με τη γείτονα.
Η Ελλάδα δεν αποκλίνει από τις πάγιες θέσεις της και θα υπερασπίζεται πάντα με αυτοπεποίθηση την εθνική της κυριαρχία και τα κυριαρχικά της δικαιώματα. Το κάνουμε μάλιστα σήμερα από θέση μεγαλύτερης ισχύος, με τις Ένοπλες Δυνάμεις μας πολύ πιο ισχυρές και με το κύρος και τη δημόσια εικόνα της χώρας μας σε τελείως διαφορετικό επίπεδο από αυτό που ήταν πριν από πέντε χρόνια.
Το κλίμα αυτό είναι αναγκαία αλλά όχι ικανή συνθήκη για «ήρεμα νερά» στο Αιγαίο. Επαναλαμβάνω, δεν έχουμε αυταπάτες ότι η Θετική Ατζέντα μπορεί κάποια στιγμή να μην είναι αρκετή για να αναστείλει τη σημερινή δυναμική των πραγμάτων, αν υπάρξουν εκ νέου συνθήκες έξαρσης του τουρκικού αναθεωρητισμού.
Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση, όχι προφανώς από φόβο ή αδυναμία, αλλά με την αυτοπεποίθηση που αντλούμε από την ορθότητα των επιλογών στην εξωτερική μας πολιτική και χωρίς να διακοπεί ούτε στιγμή η συνεχής ενίσχυση και ο εκσυγχρονισμός των Ενόπλων Δυνάμεων και άλλων συντελεστών ισχύος και αποτροπής. Η Ελλάδα ασκεί την κυριαρχία και τα κυριαρχικά της δικαιώματα στο Αιγαίο με βάση το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας. Είναι παντελώς αδικαιολόγητη αντίδραση της Τουρκίας για μία πρωτοβουλία η οποία στην τελική έχει περιβαλλοντικό χαρακτήρα.
Η Ελλάδα συνεπώς θα προχωρήσει στη δημιουργία αυτών των θαλάσσιων πάρκων. Σε ό,τι αφορά το μεταναστευτικό, η συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών και ειδικά μεταξύ της Αστυνομίας και του Λιμενικού έχει αποδώσει απέναντι στις παράνομες ροές. Αυτή η συνεργασία πρέπει να συνεχιστεί και να ενταθεί. Και οι δύο χώρες έχουν πιεστεί από μεταναστευτικά κύματα. Γι’ αυτό και συμφωνούμε στη χρηματοδότηση της Τουρκίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως συμφωνούμε και με ένα ευρωπαϊκό σχέδιο που θα μειώσει την πίεση των μεταναστευτικών ροών στην Τουρκία μέσω οργανωμένων μετεγκαταστάσεων.
Για τον Έντι Ράμα
Δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει τον συμβολικό χαρακτήρα της ημερομηνίας της επίσκεψης. Στις διεθνείς σχέσεις τα ζητήματα αυτά έχουν σημασία και ο Αλβανός Πρωθυπουργός το γνωρίζει αυτό καλά. Δεν ξέρω αν η πρόθεση του ήταν να ερμηνευτεί ως πρόκληση, δεν μπορούμε ωστόσο και να πούμε ότι συμβάλλει στην άμβλυνση της έντασης που έχει προκαλέσει η υπόθεση Μπελέρη.
Υπόθεση που δεν είναι απλώς ένα διμερές ζήτημα, αλλά πρωτίστως ένα ζήτημα σεβασμού του κράτους δικαίου και, ως εκ τούτου, καταγράφεται ως ένα περιστατικό που αξιολογείται στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πορείας της γείτονος. Από εκεί και πέρα, ήταν μια μάλλον άκαιρη επίσκεψη, μία ιδιωτική επίσκεψη στο πλαίσιο περιοδειών που κάνει εκτός Αλβανίας. Δεν επιδιώξαμε την επίσκεψη, δεν την διοργανώσαμε και δεν αφορούσε προφανώς μία διμερή συνάντηση. Ούτε προφανώς θα έθετε κανείς προσκόμματα για τη διενέργεια οποιασδήποτε εκδήλωσης από οποιονδήποτε στο πλαίσιο που ορίζει το Σύνταγμα και οι νόμοι.
Για την Βόρεια Μακεδονία
Προβληματίζει καταρχάς γιατί εντείνει μια κατάσταση ρευστότητας και ανησυχίας στα Δυτικά Βαλκάνια, σε ένα περιφερειακό σκηνικό όπου η εθνικιστική ρητορική και τα ζητήματα εθνικής ταυτότητας μοιάζουν να ανακτούν τη δυναμική τους – είτε πρόκειται για το Κόσσοβο, τη Βοσνία -Ερζεγοβίνη, την Αλβανία ή τη Βόρεια Μακεδονία. Φοβάμαι ότι η νέα ηγεσία της γειτονικής χώρας επιχειρεί να παράγει περισσότερη ιστορία από αυτή που μπορεί να καταναλώσει – για να παραφράσω τον Τσώρτσιλ.
Η προκλητική αυτή συμπεριφορά δεν είναι βιώσιμη στο πλαίσιο καλής γειτονίας και προφανώς δεν πρόκειται να γίνει ανεκτή από εμάς. Εκτός του ότι ακυρώνει κάθε πρόοδο στις διμερείς μας σχέσεις, υπονομεύει και την ευρωπαϊκή της προοπτική της γείτονος. Και πιστεύω ότι αυτό κατέστη σαφές προς τα Σκόπια τόσο από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη όσο και από την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ.
Για το νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ
Εξαρτάται από το τι ορίζουμε ως «ανταγωνιστική αμυντική βιομηχανία». Θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι αυτό σημαίνει να σχεδιάζουμε, να κατασκευάζουμε, να παράγουμε μαζικά και να εξάγουμε για παράδειγμα ένα νέο F-35. Δεν είναι αυτό το κύριο ζητούμενο της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας σήμερα. Το ερώτημα είναι, αφενός, πώς θα επιτύχουμε την αύξηση του ποσοστού της εγχώριας βιομηχανικής παραγωγής και τεχνολογίας στην υποστήριξη, συντήρηση και εκσυγχρονισμό υφιστάμενων και μελλοντικών οπλικών συστημάτων και αφετέρου πώς θα ενσωματωθεί αποτελεσματικά το οικοσύστημα των ιδιωτικών ελληνικών επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των νεοφυών, που παράγουν τεχνολογία και καινοτομία στις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων.
Δεν είμαστε μια χώρα που στερείται ιδεών και διάθεσης συμμετοχής των νέων ανθρώπων στο επιχειρείν, ειδικά στην παροχή καινοτόμων λύσεων στις ανάγκες του κράτους. Το ερώτημα είναι πως θα προσανατολίσουμε αυτές τις εταιρείες στις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας. Είναι κρίσιμο ως εκ τούτου να βρεθεί ένας θεσμικός τρόπος δια του οποίου οι Ένοπλες Δυνάμεις θα επικοινωνούν με διαφάνεια τον μακροχρόνιο εξοπλιστικό τους προγραμματισμό και τις ανάγκες τους για νέα συστήματα. Και αυτό επιχειρούμε να κάνουμε με τη σύσταση του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας.
Για το μισθολόγιο Αξιωματικών και Υπαξιωματικών
Πράγματι, κατατέθηκε από τον Υπουργό, τον κ. Δένδια, μια ρύθμιση με την οποία καταργούμε τις «διπλές κρατήσεις» στις οποίες υπόκεινται όλοι οι νέοι Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων. Τι είναι αυτές οι διπλές κρατήσεις; Οι φοιτητές όλων των Στρατιωτικών Σχολών δεν υπόκεινται σε κρατήσεις προς τα Μετοχικά τους Ταμεία και τα άλλα επικουρικά ταμεία, κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.
Τις κρατήσεις αυτές αρχίζουν και τις καταβάλλουν με το πέρας της φοίτησής τους και την έναρξη της σταδιοδρομίας τους. Έτσι, μια νέα Ανθυπολοχαγός ή ένας νέος Λοχίας, με το που ξεκινήσει την καριέρα του πληρώνει για τέσσερα χρόνια, όσα δηλαδή τα χρόνια φοίτησης στη Σχολή, διπλά, αυτά δηλαδή που θα πλήρωνε ως Ανθυπολοχαγός ή ως Λοχίας και αυτά που έπρεπε να πληρώσει ως φοιτητής. Η επιβάρυνση αυτή π.χ. για έναν νέο Ανθυπολοχαγό αγγίζει τα 100 ευρώ το μήνα, μειώνοντας έτσι σημαντικά το διαθέσιμο μηνιαίο εισόδημά του.
Με την τροπολογία αυτή επιμηκύνουμε τη χρονική περίοδο της καταβολής των κρατήσεων που αναλογούν στα έτη φοίτησής τους από 4 σε 35, αυξάνοντας έτσι το μηνιαίο διαθέσιμο εισόδημα κατά περίπου 90 ευρώ σε έναν νέο Αξιωματικό και περίπου το ίδιο σε έναν νέο Υπαξιωματικό. Θεωρούμε ότι είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση, η οποία, χωρίς κανένα δημοσιονομικό κόστος ή επιβάρυνση για τα ταμεία, δίνει μια σημαντική βοήθεια στους νέους Αξιωματικούς και Υπαξιωματικούς, οι οποίοι την έχουν ανάγκη, πιο πολύ από όλους».