Εκπαίδευση μέσω…εικονικής πραγματικότητας σε νηοψίες ύποπτων πλοίων. Η τεχνολογία προχωρά και στην στρατιωτική εκπαίδευση και πολλά στελέχη είχαν τη δυνατότητα να το διαπιστώσουν στο ΚΕΝΤΡΟΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΑΠΟΤΡΟΠΗΣ (NMIOTC ) στο Μαράθι –Χανίων.Μέση της επίδειξης πρωτοτύπου εφαρμογής προσομοίωσης με τίτλο “Boarders Ahoy” είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την εκπαίδευση αγημάτων νηοψίας πολεμικών πλοίων σε διαδικασίες επιχειρήσεων νηοψίας σε ύποπτα εμπορικά πλοία. Η εφαρμογή ανήκει στην κατηγορία παιχνιδιών διδακτικού χαρακτήρα (serious games). Επιτρέπει τη διεξαγωγή ατομικής ή/και συλλογικής εκπαίδευσης, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία των εκπαιδευομένων στον ίδιο χώρο, καθόσον μέσω του διαδικτύου μπορούν όλοι οι εκπαιδευόμενοι να βρεθούν στο ίδιο εικονικό περιβάλλον ταυτόχρονα και να εκπαιδευτούν. Επιπλέον, η εφαρμογή μπορεί να εκτελεστεί σε φορητό υπολογιστή, δίνοντας τη δυνατότητα για εκπαίδευση ακόμα και στο πεδίο πραγματικών επιχειρήσεων.
Ο τρόπος λειτουργίας των serious games είναι η δημιουργία ενός εικονικού κόσμου, που θέτει τον εκπαιδευόμενο στο επίκεντρο της δράσης, δίνοντάς του έναν ρόλο, μια αποστολή. Με τον τρόπο αυτό ο εκπαιδευόμενος καλείται να δράσει, ώστε να φέρει εις πέρας την αποστολή που του δίνεται. Για την επιτυχή έκβαση της αποστολής, ο εκπαιδευόμενος, καλείται να πράξει και να λάβει αποφάσεις, χρησιμοποιώντας τις γνώσεις που έχει διδαχθεί σε θεωρητικό επίπεδο. Η αλληλεπίδραση του εκπαιδευόμενου με το εικονικό περιβάλλον έχει καταλυτικό ρόλο στην αφομοίωση της θεωρητικής εκπαίδευσης. Τα serious games δύναται να καλύψουν το κενό μεταξύ θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης και βοηθούν στην εμπέδωση αρχών και διαδικασιών, μέσω της επαναλαμβανόμενης χρήσης τους στο εικονικό περιβάλλον. Σε αρκετές περιπτώσεις όπου η πρακτική εκπαίδευση, είτε, δεν είναι εφικτή λόγω μεγάλης απόστασης από τις εγκαταστάσεις πρακτικής εξάσκησης, είτε, υφίσταται κίνδυνος σωματικής ακεραιότητας των εκπαιδευομένων, είτε το κόστος αυτής είναι αρκετά υψηλό, τα serious games αποτελούν, ίσως, τη μόνη εναλλακτική προσέγγιση για πρακτική εξάσκηση.
Η ανάπτυξη του “Boarders Ahoy” γίνεται από το ΝΑΤΟϊκό στρατηγείο Allied Command Transformation (ACT) στο Νόρφολκ των ΗΠΑ και εντάσσεται στην ευρύτερη αναζήτηση του ΝΑΤΟ με τίτλο “Exploiting Commercial Games and Technology For Use in NATO” που έχει ως στόχο την διερεύνηση του εμπορικού τομέα βιντεοπαιχνιδιών και τεχνολογιών, προς αναζήτηση τρόπων εφαρμογής τους για εκπαίδευση στο ΝΑΤΟ. Το “Boarders Ahoy” αποτελεί πρωτότυπο, ενώ η έκδοση μιας επιχειρησιακά αξιοποιήσιμης της εφαρμογής αναμένεται εντός του 2011.
Το NMIOTC τον τελευταίο χρόνο βρίσκεται σε στενή συνεργασία με το ACT συνεισφέροντας με την τεχνογνωσία που διαθέτει στο πεδίο των Επιχειρήσεων Ναυτικής Αποτροπής (Maritime Interdiction Operations – MIO) στον σχεδιασμό – ανάπτυξη και δοκιμών της εν λόγω εφαρμογής
ΚΕΝΑΠ (Κέντρο Εκπαίδευσης Ναυτικής Αποτροπής)
Tο ΚΕΝΑΠ (NMIOTC) υπάγεται στον Α/ΓΕΕΘΑ με σχέση πλήρους διοικήσεως. Χρηματοδοτείται από την Ελλάδα, η οποία επίσης καλύπτει τα έξοδα λειτουργίας του. Οι εκπαιδευόμενοι πληρώνουν όλα τα έξοδα που συνδέονται με την δική τους συμμετοχή στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του ΚΕΝΑΠ και στην χρήση των εγκαταστάσεων και υλικών. Το κόστος των σεμιναρίων γλώσσας καλύπτεται εξ’ ολοκλήρου από τη Συμμαχία.