Επιμέλεια : Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗΣ
Πρώτη »επίσημη» επιχειρησιακή ημέρα ισχύος τη ελληνοβουλγαρικής συμφωνίας Cross Border Operations for Air Policing ,χθες με την οποία παρέχεται η δυνατότητα αλληλοενημέρωσης και αλληλο’υ’ποστήριξης των δυο χωρών σε διαδικασία εντοπισμού, παρακολούθησης και αναχαίτισης ιπτάμενου »άγνωστου ίχνους»- και πολιτικού.
Πρόκειται για συμφωνία Τεχνική Διευθέτηση [Technical Arrangement (ΤΑ)], μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Υπουργείου Άμυνας της Δημοκρατίας της Βουλγαρίας, που υπογράφτηκε στις 18 Μαρτίου 2014, από τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, Αντιπτέραρχο (Ι) Ευάγγελο Τουρνά και τον Διοικητή των Αεροπορικών Δυνάμεων της Βουλγαρίας, Υποπτέραρχο Konstantin Popof ως συνέχεια προηγούμενης γενικότερης συμφωνίας.
Η εν λόγω Τεχνική Διευθέτηση αφορά στον καθορισμό των αναγκαίων μέσων καθώς και στις διαδικασίες εκτέλεσης Διασυνοριακών Επιχειρήσεων για Εναέρια Αστυνόμευση (Cross Border Operations for Air Policing) του Εναέριου Χώρου των δύο κρατών.Η συμφωνία προέβλεπε ότι η ισχύς της αρχίζει 120 ημέρες μετά την υπογραφή της συμφωνίας- το όριο συμπληρώθηκε χθες.
Το περιεχόμενο της συμφωνίας
Με δυο λόγια η συμφωνία επιτρέπει στις δυο χώρες να ζητήσουν την επέμβαση μαχητικών αεροσκαφών η μια της άλλης σε περίπτωση ανάγκης που εμπίπτουν στην κατηγορία της Εναέριας Αστυνόμευσης, συμπεριλαμβανομένων φυσικά και αυτών της κατηγορίας των «renegade» αεροσκαφών, δηλαδή αεροπλάνων της Πολιτικής Αεροπορίας που δεν υπακούουν στις εντολές του ελέγχου εναερίου κυκλοφορίας μετά π.χ. την εκδήλωση αεροπειρατείας.
Η συμφωνία είναι φυσικά αμφίδρομη και ρυθμίζει περιπτώσεις, όπου για λόγους συνθηκών η επέμβαση των μαχητικών της μιας χώρας είναι ευκολότερη από της άλλης, και ουσιαστικά αυτοματοποιεί τις διαδικασίες όπως που θα γίνεται η »παράδοση» του παρακολουθούμενου »αγνώστου ίχνους», τι αεροδιάδρομοι και ποια αεροδρόμια θα χρησιμοποιούνται κλπ. Μέχρι σήμερα και χωρίς την Τεχνική Διευθέτηση σε κάθε περιστατικό η τυχόν επέμβαση θα έπρεπε να περάσει πρώτα από ανώτατα κυβερνητικά και στρατιωτικά κλιμάκια- τώρα υπάρχουν κανόνες. Η συμφωνία έχει σχέση και με τους κανόνες του ΝΑΤΟ.
Τα »κουφά» δημοσιεύματα
Φυσικά και δεν πρόκειται για συμφωνία με την οποία δήθεν η Ελλάδα αναλαμβάνει την »προστασία» του εναέριου χώρου της Βουλγαρίας , όπως κατά κόρον έγραψαν τον περασμένο Μάρτιο πολλά ευφάνταστα ελληνικά σάιτ, επειδή δήθεν η γειτονική χώρα δεν έχει …Πολεμική Αεροπορία… Μάλιστα τα εν λόγω δημοσιεύματα – που αναφέρονταν και σε αναχαιτίσεις …Ρώσων στην Μαύρη Θάλασσα από ελληνικά F-16!- προκάλεσαν την δυσφορία της Σόφιας – που κατατέθηκε και επισήμως. Και αυτό διότι αρχικά υπήρξε υπόνοια ότι όλα αυτά ήταν διαρροές από επίσημες ελληνικές πηγές. Κάτι τέτοιο δεν ίσχυε διαβεβαίωσαν αρμόδιες πηγές. Αυτό όμως που ισχύει είναι πάντως ότι ούτε το Υπουργείο Άμυνας ούτε η Αεροπορία και το ΓΕΕΘΑ δεν προέβησαν σε επίσημη διάψευση αυτών ( και άλλων ευφάνταστων) των δημοσιευμάτων- κάτι που κατάλαβαν ότι είναι λάθος ως τακτική και πριν μερικές ημέρες άρχισαν να τα διαψεύδουν.
Ασκήσεις μέσω κομπιούτερ
Πάντως παρά την ζημιά που προκάλεσαν στο κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ των δυο χωρών τα »κουφά» αυτά δημοσιεύματα σε επίπεδο διπλωματικό και στρατιωτικό (κυρίως συμβολικό), δεν επηρέασαν το συγκεκριμένο πρόγραμμα συνεκπαίδευσης προσωπικού των δυο χωρών στις προβλεπόμενες διαδικασίες του »Cross Border Operations for Air Policing» που έγινε με ασκήσεις μέσω κομπιούτερ και αφορούσαν κίνηση »υπόπτου» ίχνους αεροσκάφους από Βουλγαρία προς Ελλάδα και αντιστρόφως.
Διαβάστε ακόμη:
THRACIAN STAR: Ελληνικά F-16 σε εναέριο ανεφοδιασμό – ΒΙΝΤΕΟ
«Μαύρη προπαγάνδα» για γέλια για την συμμετοχή της ΠΑ σε άσκηση στη Μαύρη Θάλασσα
Δεν θα πετάξουν Μαύρη Θάλασσα τα ελληνικά F-16 στην άσκηση της Βουλγαρίας