*Του Κώστα Σαρικά
Οι πρώτοι ιπτάμενοι που εκπαιδεύτηκαν στα καινούργια εκπαιδευτικά αεροσκάφη τύπου M-346 της 362 Μοίρας Εκπαίδευσης Αέρος στην Καλαμάτα βρίσκονται ήδη στις Πτέρυγες Μάχης και η πρώτη εικόνα που φτάνει στο Αεροπορικό Επιτελείο από το επίπεδο εκπαίδευσης τους προκαλεί τεράστια ικανοποίηση.
Τα νέα «γεράκια» της Πολεμικής Αεροπορίας πετούν ήδη μαχητικά αεροσκάφη τύπου Rafale, F-16 Viper και Mirage 2000-5 και δείχνουν στην πράξη ότι η εκπαίδευση που παρέχεται στην Καλαμάτα με τα M-346 και τους προσομοιωτές τελευταίας τεχνολογίας έχει εκτινάξει κατακόρυφα τις δυνατότητες τους.
Επίσης, έχει απλοποιήσει την εκπαίδευση στα ΣΜΕΤ (Σμήνη Μετεκπαίδευσης) η οποία αποτελεί το επόμενο βήμα πριν ενταχθούν στις Πολεμικές Μοίρες. Με ελάχιστες πλέον ώρες πτήση στα ΣΜΕΤ, οι νέοι ιπτάμενοι περνούν στις Πολεμικές Μοίρες.
Το OnAlert.gr βρέθηκε στην Καλαμάτα και στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος και κατέγραψε εικόνες από την εκπαίδευση των νέων Ανθυποσμηναγών της Πολεμικής Αεροπορίας στα καινούργια υπερσύγχρονα εκπαιδευτικά αεροσκάφη.
Τα M-346 απογειώθηκαν από την Καλαμάτα και με χαμηλή πτήση ναυτιλίας έφτασαν έως τα Κύθηρα όπου οι εκπαιδευόμενοι ιπτάμενοι παρά την περιορισμένη ορατότητα εξασκήθηκαν σε σενάρια προσβολής του αεροδρομίου και χρήσης όπλων κρούσης. Ήδη, κάποιοι από τους ιπτάμενους της 2ης σειράς πετούν χωρίς εκπαιδευτή τα M-346 καθώς έχουν συμπληρώσει τις απαραίτητες ώρες πτήσης.
Η εκπαίδευση τους στα Μ-346 ολοκληρώνεται όταν «γράψουν» συνολικά 100 ώρες πτήσης, με τους νέους πιλότους να μην μπορούν να κρύψουν τον ενθουσιασμό τους από την πρώτη στιγμή που βρίσκονται μέσα στο κόκπιτ του νέου αεροσκάφους.
Όμως την πλέον πλήρη εικόνα για τις δυνατότητες του M-346 έχουν οι έμπειροι εκπαιδευτές της 362 Μοίρας οι οποίοι συγκρίνουν το κορυφαίο,΄κατά γενική ομολογία, εκπαιδευτικό αεροσκάφος παγκοσμίως με τον «γερόλυκο» T-2 Buckeye, που είναι το εκπαιδευτικό-θρύλος, στο οποίο μυήθηκαν στα τζετ αεροσκάφη γενιές Ελλήνων ιπτάμενων και πλέον έδωσε τη θέση του στο M-346.
Oι πανίσχυροι κινητήρες του σε συνδυασμό με τα τελευταίας τεχνολογίας ηλεκτρονικά του προετοιμάζουν με τον καλύτερο τρόπο τους νέους ιπτάμενους να περάσουν στα 4ης και 5ης γενιάς. Η εξοικείωση χρήσης του ραντάρ, οι δικτυοκεντρικές δυνατότητες, οι κάθε είδους αποστολές που μπορεί να αναλάβει είτε πρόκειται για αναχαίτιση είτε για κρούση και η χρήση κάθε είδους όπλων αποτελούν τα τεράστια πλεονεκτήματα που δίνουν τα M-346 στους εκπαιδευόμενους.
Χαρακτηριστικά είναι όσα ανέφερε στο OnΑlert.gr o Αξιωματικός Επιχειρήσεων της 326 Mοίρας, Αντισμήναρχος Ιωάννης Γιαννόπουλος, από τους πλέον έμπειρους εκπαιδευτές με πολλές εκατοντάδες ώρες πτήσης στο M-346 και ακόμη πολύ περισσότερες στα F-16.
«Το feed back που έχουμε από την πρώτη σειρά ιπτάμενων που πέρασαν από τα M-346 δείχνει ότι σε σχέση με τους προηγούμενους που εκπαιδεύτηκαν στα T-2 βρίσκονται σε πολύ υψηλότερο επίπεδο και είναι πολύ περισσότερο εξοικειωμένοι με τα ηλεκτρονικά συστήματα των μαχητικών που διαθέτει στο οπλοστάσιο της η Πολεμική Αεροπορία. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα αεροσκάφος επιδόσεων, εφάμιλλο με τα μαχητικά».
Ο εκπαιδευτής στέκεται κυρίως στο πιλοτήριο με τις πολλαπλές οθόνες και τις δυνατότητες του. «Η χρήση του ραντάρ για εναέρια μάχη 2v2 αεροσκαφών, το data link με το οποίο συνδέεται και έχει εικόνα και από τα υπόλοιπα αεροσκάφη αποτελούν στοιχεία της εκπαίδευσης που δεν υπήρχαν έως τώρα» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Η 362 Mοίρα Εκπαίδευσης Αέρος διαθέτει ήδη 8 εκπαιδευτικά αεροσκάφη M-346 ενώ μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να παραλάβει ακόμη δύο για να φτάσει τα 10, όπως προβλέπει η συμφωνία με την ισραηλινή εταιρεία Elbit.
Όμως, οι νέοι εκπαιδευόμενοι «γράφουν» τις πρώτες ώρες πτήσης στα M-346 έχουν ήδη συμπληρώσει εκατοντάδες ώρες στους τελευταίας τεχνολογίας προσομοιωτές πτήσης και μάλιστα σε διαφορετικά επίπεδα, μέχρι να φτάσουν να εκπαιδεύονται στους δύο «High Tech» εντυπωσιακούς Full Mission Simulators, οι οποίοι δεν έχουν καμία διαφορά από το πραγματικό κόκπιτ των M-346.
Κάτω από το άγρυπνο βλέμμα των εκπαιδευτών τους οι νέοι ιπτάμενοι εξοικειώνονται απόλυτα στα χειριστήρια και σε όλα τα όργανα και ηλεκτρονικά του αεροσκάφους πριν φτάσουν στα υπόστεγα και απογειωθούν για πρώτη φορά.
Η μεταμόρφωση συνολικά της 120 Πτέρυγας Εκπαίδευσης Αέρος σε ένα υπερσύγχρονο Διεθνές Αεροπορικό Εκπαιδευτικό Κέντρο είναι εντυπωσιακή. Και ήδη φιλοξενεί τους πρώτους Γερμανούς ιπτάμενους που πετούν σε πρώτη φάση τα T-6 για να περάσουν σταδιακά στα M-346.
«H 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος εκσυγχρονίζεται και αναβαθμίζεται προκειμένου να εκπαιδεύει τους αεροπόρους του μέλλοντος και όχι μόνο τους Έλληνες Ίκαρους αλλά και βεβαίως ξένους εκπαιδευόμενους» αναφέρει στο OnAlert.gr ο Διοικητής της 120 ΠΕΑ, Ταξίαρχος Δημήτριος Κοκώνης.
Πρόσφατα μάλιστα ομάδα εξειδικευμένων Αξιωματικών του NATO Flight Training Europe (NFTE) αξιολόγησε και πιστοποίησε την 120 ΠEA σε τομείς όπως η ποιότητα εκπαίδευσης, η ασφάλεια των εγκαταστάσεων και η δυνατότητα φιλοξενίας εκπαιδευόμενων.