*Του Κώστα Σαρικά
Η στιγμή που το Phantom «πλαγιάζει» προσεγγίζοντας το νότιο ακρωτήρι του Αη Στράτη και η ασπίδα της Σπάρτης με το δόρυ «ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ» γυαλίζει καθώς πάνω της πέφτουν οι αχτίδες του ήλιου που δύει, μένει βαθιά χαραγμένη στη μνήμη.
Κάθε ιπτάμενος που πετά στο βορειοανατολικό Αιγαίο επιστρέφοντας από εκπαίδευση, άσκηση ή ακόμα και από αποστολή αναχαίτισης έχει ως χρέος να αποτίσει φόρο τιμής στον ήρωα Υποσμηναγό Νίκο Σιαλμά. Tα θρυλικά Phantom, χωρίς αμφιβολία, είναι τα μαχητικά που έχουν «σημαδέψει» με την παρουσία τους, όχι μόνο τον Αη Στράτη, αλλά κάθε γωνιά του Αιγαίου περισσότερο από κάθε άλλο τύπο μαχητικού, καθώς αποτελούν τους μακροβιότερους υπερασπιστές των ελληνικών ουρανών με συνεχή παρουσία εδώ και 50 χρόνια.
Τα «φαντάσματα» από το 1974 έχουν «σφραγίσει» με την παρουσία τους την κυριαρχία της Πολεμικής μας Αεροπορίας πάνω από το Αιγαίο και συνεχίζουν να εκτελούν τις αποστολές τους ακατάπαυστα.
Το OnAlert.gr είχε την ευκαιρία και την τιμή να πετάξει με μαχητικό F-4 Phantom από την 111 Πτέρυγα Μάχης στη Νέα Αγχίαλο πάνω από το Αιγαίο, στο πλαίσιο του εορτασμού του Προστάτη της Πολεμικής Αεροπορίας Αρχαγγέλου Μιχαήλ. Κυβερνήτης του F-4 Phantom ο Αντισμήναρχος Θοδωρής Καραχάλιος, Αξιωματικός Επιχειρήσεων με πολύ μεγάλη εμπειρία στην 338 Πολεμική Μοίρα «ΑΡΗΣ».
Το πρώτο δέος έρχεται όταν ο Υπαξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας που έχει την ευθύνη για την προετοιμασία μας με την ειδική anti-g φόρμα, σου κολλάει το σήμα της Μοίρας στο στήθος με τον οπλισμένο θεό του πολέμου Άρη και το Σπαρτιάτικο «Η ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ».
Τo patch «50 χρόνια Phantom» στο μπράτσο υπενθυμίζει ότι γενιές και γενιές ιπτάμενων της Πολεμικής μας Αεροπορίας πέρασαν από τα κόκπιτ του διθέσιου μαχητικού με την επιβλητική εμφάνιση. Κάποιοι, μάλιστα, δεν επέστρεψαν ποτέ, δίνοντας τη ζωή τους μέσα στο εμβληματικό μαχητικό υπερασπιζόμενοι τους ελληνικούς ουρανούς.
Άλλωστε, το Phantom συνδυάστηκε όσο κανένα άλλο μαχητικό με το μήνυμα αποφασιστικότητας και αυταπάρνησης «οι ουρανοί είναι δικοί μας».
Ο «γερόλυκος» δείχνει τα «δόντια» του όταν τροχοδρομεί και ανεβάζει ισχύ στους δύο κινητήρες General Electric J-79 turbojet. Σε «after burning» κατάσταση, η ώση αγγίζει τις 17.900 λίβρες και εκτινάσσει το μαχητικό που φτάνει σε μέγιστη ταχύτητα τα 2.2 mach. Η αναβάθμιση των Phantom το 2000, με το πρόγραμμα Peace Icarus, έδωσε στα αεροσκάφη παράταση στην επιχειρησιακή τους ζωή και τα μετέτρεψε σε μαχητικά 3ης γενιάς.
Η χαμηλή πτήση του Phantom μερικές δεκάδες μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας κόβει την ανάσα. Mια από τις αποστολές των F-4 είναι να πετάξουν χαμηλά, φορτωμένα με βόμβες, κάτω από τα ραντάρ και να χτυπήσουν καίριους στόχους σε εχθρικό έδαφος.
Αναπάντητο, άλλωστε, παραμένει ακόμα το ερώτημα τι θα είχε συμβεί στην Κύπρο το 1974 αν τελικά δινόταν η διαταγή στα νεοαποκτηθέντα Phantom να απογειωθούν από τη Σούδα προκειμένου να βυθίσουν τον τουρκικό αποβατικό στόλο. Έως και το 1990, μέχρι η Πολεμική μας Αεροπορία να αποκτήσει τα πρώτα F-16, τα Phantom αποτελούσαν τα πιο ισχυρά μαχητικά πολλαπλού ρόλου που διέθετε στο οπλοστάσιο της η HAF.
Έως και πριν από μια πενταετία εκτελούσαν υπηρεσία readiness στο Αιγαίο, μετασταθμεύοντας από την 117 Πτέρυγα Μάχης και την Ανδραβίδα στην 135 Σμηναρχία Μάχης στη Σκύρο. Στην κρίση του 2020 με την Τουρκία, τα Phantom φορτώθηκαν με βόμβες και δήλωσαν ηχηρή παρουσία στα επιχειρησιακά σχέδια του Αεροπορικού Επιτελείου.
Έως και την ημέρα που θα αποσυρθούν, όπως λένε οι ιπτάμενοι της 338 Πολεμικής Μοίρας «ΑΡΗΣ», αν χρειαστεί θα απογειωθούν και θα κάνουν το καθήκον τους. Έως τότε, «θα πίνουν, θα καπνίζουν και θα κάνουν σαματά» στο πέρασμα τους γράφοντας αεροπορική ιστορία.