Η ιστορική 340 Μοίρα «ΑΛΕΠΟΥ», της 115 Πτέρυγας Μάχης με βάση τη Σούδα της Κρήτης, συμμετείχε με αεροσκάφη F-16 Block C/D 52+ στις επετειακές εκδηλώσεις για τον εορτασμό της 58ης επετείου της ανακήρυξης της ανεξαρτησίας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Η “Αλεπού” (340 Μοίρα) υπήρξε η πρώτη μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), που εξοπλίστηκε με αεροσκάφη F-16 C/D Block 52+. Το γεγονός ότι επιλέχθηκε να επιχειρεί τα ολοκαίνουργια αεροσκάφη με βάση τη Σούδα της Κρήτης, αναδεικνύει τη μεγάλη σημασία που αποδίδει η στρατιωτική και κρατική ηγεσία στην ισχυρή παρουσία της στο Αιγαίο.
Η Μοίρα έχει ως αποστολή τη διατήρηση υψηλού βαθμού αποτελεσματικότητας και ετοιμότητας με κατάλληλη οργάνωση, εκπαίδευση του προσωπικού και συντήρηση των μέσων και συστημάτων που διατίθενται, για ανάληψη και επιτυχή διεξαγωγή αεροπορικών επιχειρήσεων οποτεδήποτε απαιτηθεί και σύμφωνα με τα ισχύοντα σχέδια.
Η Ιστορία της
Η 340 Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού συγκροτήθηκε στις 18 Απριλίου 1953 στο αεροδρόμιο της 112 Πτέρυγας Μάχης, με αεροσκάφη F-84G.
Το Σεπτέμβριο του ίδιου έτους η Μοίρα μετακινήθηκε στην 111 ΠΜ (Βόλος). Εκεί, το Μάιο του 1958 τα αεροσκάφη της αντικαταστάθηκαν από τα F-84F.
Από την 111 ΠΜ η 340 ΜΔΒ μεταστάθμευσε στις 4-2-1960 στην 115 Σμηναρχία Μάχης. Το ίδιο έτος η Μοίρα έλαβε μέρος με επιτυχία σε δύο μεγάλες ασκήσεις: Τον Μάιο, στην άσκηση “REGEX 1” και το Σεπτέμβριο στην άσκηση “FLASH BACK”. To επόμενο έτος και συγκεκριμένα στις 14-3-1961 μέχρι 16-3-1961 η Μοίρα πήρε μέρος με μεγάλη επιτυχία στην άσκηση “REGEX 61”.
Από 9-7-1962 μέχρι 14-7-1962 σμήνος από 6 αεροσκάφη F-84F της 340 ΜΔΒ, με 7 χειριστές και 11 τεχνικούς, μετακινήθηκε στο BALIKESIR της Τουρκίας για εκτέλεση άσκησης ανταλλαγής σμηνών μεταξύ Ελλάδας – Ιταλίας – Τουρκίας.
Στις 24-7-1962 σμήνος από 4 αεροσκάφη F-84F της 340 ΜΔΒ εκτέλεσε εκπαιδευτική ναυτιλιακή πτήση με προσγείωση στο RIMINI της Ιταλίας. Το ίδιο έτος ακολούθησε αξιολόγηση της Μοίρας από το SIXATAF, οπού η Μοίρα σημείωσε εξαιρετικές επιδόσεις.
Η Μοίρα αυτή από την 1η Ιουνίου 1964 διαλύθηκε και παρέμεινε ως Εθνική Μοίρα. Τον Ιούλιο του 1964, με Διαταγή του ΓΕΑ, η 340 ΜΔΒ μετονομάστηκε σε 338 ΜΔΒ και η 335 Μοίρα Κρούσεως, η οποία είχε μετακινηθεί στην 115 ΣΜ από την 114 ΠΜ μέσα στον Ιούνιο σε 340 ΜΚ.
Το 1965 η 340 ΜΚ σε αξιολόγηση του 28ου ΑΤΑ κατέλαβε την κατηγορία Α’ φέρνοντας πολύ υψηλές επιδόσεις στις βολές LARS και σε γνώσεις σε τεχνικά θέματα των χειριστών.
Τον Οκτώβριο του επόμενου έτους η 340 ΜΚ έγινε Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού με έδρα την 115 ΠΜ.
Το 1967 βρήκε την 340 ΜΔΒ να προετοιμάζεται πυρετωδώς για την αναμενόμενη αξιολόγηση της από τις αρχές του ΝΑΤΟ. Καρπός των προσπαθειών της ήταν η κατάταξη της στην κατηγορία Α’ του ΝΑΤΟ.
Το Μάρτιο του 1970 σμήνος αεροσκαφών της Μοίρας μετακινήθηκε, στα πλαίσια των ασκήσεων “SOUTHERN FLAG” στο αεροδρόμιο GIOIA DEL COLLE της Ιταλίας στο οποίο παρέμεινε 3 μέρες και εκτέλεσε εκπαιδευτικές πτήσεις.
Τον Αύγουστο του ίδιου έτους τέσσερα αεροσκάφη F-84F της 340 ΜΔΒ μετακινήθηκαν στο αεροδρόμιο GHEDI της Ιταλίας, και εκτέλεσαν εκπαιδευτικές πτήσεις.
Το 1974 συμπεριέλαβε στην δύναμη της τα αεροσκάφη της F-84F των 338 ΜΔΒ και 339 ΜΔΒ, τα οποία αξιοποίησε σε σύντομο χρονικό διάστημα. Τα αεροσκάφη της ανήλθαν τότε στα 75. Τον Ιούλιο του ίδιου έτους, κατά την περίοδο της Κυπριακής κρίσεως, η Μοίρα επάνδρωσε 3 κλιμάκια μετασταθμεύσεως, τα οποία λίγους μήνες αργότερα έγιναν ανεξάρτητες Μοίρες: 3401, 3402, 3403.
Το Μάιο του 1975 η 3402 ΜΔΒ μετακινήθηκε στην 133 ΣΜ (Καστέλλι) και από εκεί μετά από ένα μήνα στην Λάρισα.
Στις 2-8-1975 η 3402 μετονομάστηκε σε 345 ΜΔΒ και στις 13-9-1975 μετακινήθηκε στην 115 ΠΜ με αεροσκάφη F-84F.
Τον Αύγουστο του 1975 άρχισε η παραλαβή του νέου τύπου αεροσκαφών της 340 ΜΔΒ, των A/TA-7H Corsair II, τα οποία ήταν Ελαφρού Βομβαρδισμού.
Τα παλαιά αεροσκάφη F-84F της Μοίρας, το προσωπικό και τα μέσα παραδόθηκαν στην 345 ΜΔΒ.
Από τις 29/6/79 έως τις 6/7/79 Σμήνος αεροσκαφών της 340 ΜΒ είχε μετασταθμεύσει στο αεροδρόμιο HAHN της Γερμανίας, στα πλαίσια της ανταλλαγής σμηνών πολεμικών Μοιρών μεταξύ κρατών μελών του ΝΑΤΟ.
Τέσσερα αεροσκάφη της Μοίρας επισκέφτηκαν το 13ο Gruppo Brindisi, στην Ιταλία, από 7 έως 14 Ιουνίου 1983.
Το Φεβρουάριο του 1987 και συγκεκριμένα στις 9-2-87 ζεύγος αεροσκαφών της 340 ΜΒ, κατά την διάρκεια ανταλλαγής πληρωμάτων Πολεμικών Μοιρών, μετέβη στο αεροδρόμιο GRAZZANISE της Ιταλίας, όπου παρέμεινε έως τις 11-2-87. Τον Απρίλιο του ίδιου έτους επίσης δύο αεροσκάφη της Μοίρας μεταστάθμευσαν στην Ιταλία. Έδρευαν στο αεροδρόμιο GRAZZANISE και παρέμειναν εκεί από 21 έως 23-4-87.
Η Μοίρα πέτυχε το 1990, κατά την εκτέλεση του πτητικού έργου της, μηδενικό δείκτη ατυχημάτων, με αποτέλεσμα να βραβευθεί με το έπαθλο ασφάλειας πτήσεων.
Τέλη Ιουλίου του 1992 στην δύναμη της 340 ΜΒ προστέθηκαν τα μισά αεροσκάφη Α/ΤΑ-7Η της 347 ΜΒ της 110 ΠΜ.
Στις 3-5-1995 μεταστάθμευσαν στην MAJORCA 1 TA-7H και 3 A-7H της 340 ΜΒ για να λάβουν μέρος στην άσκηση “DESTINED GLORY 95”.
Στις 4-10-1997 η Μοίρα έλαβε μέρος με μεγάλη επιτυχία σε άσκηση του ΝΑΤΟ, “DYNAMIC MIX”.
Στις 30-1-2001 πραγματοποιήθηκε τελετή αναστολής λειτουργίας της 340 ΜΒ. Τα αεροσκάφη της 340 ΜΒ καθώς και μέρος του προσωπικού της ενσωματώθηκαν στην 345 ΜΒ.
Στις 3-3-2003 η μοίρα επανασυγκροτήθηκε στην 115 ΠΜ με αεροσκάφη F-16 Block 52 plus από όπου επιχειρεί μέχρι σήμερα.
Η Μοίρα, στην διαδρομή της Ιστορίας της απέσπασε επαίνους και κατέκτησε διάφορα έπαθλα τόσο μεταξύ των Ελληνικών Πολεμικών Μοιρών όσο και των Κρατών Μελών του ΝΑΤΟ.