Εκσυγχρονισμός F-16: Όχι βιασύνη δείτε τι έγινε σε άλλες χώρες

Καταιγίδα παρουσιάσεων στο ΓΕΑ, την προηγούμενη εβδομάδα, από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Ελληνικών F-16.Κάποιοι βιάστηκαν μάλιστα να πούν ότι εντός του έτους θα έχει γίνει κατακύρωση του προγράμματος!

Θα προσπαθήσουμε  χωρίς υπερβολές, να φωτίσουμε όσον ειναι δυνατόν το θέμα, το οποίο ,με δεδομένη την οικονομική κατάσταση της χώρας αλλά και τις επιχειρησιακές ανάγκες της αποκτά ιδιαίτερη σημασία.

Έχει σημασία λοιπόν να αφήσουμε τις ελληνικές “πρωτοτυπίες” και “εξυπνάδες” και να δούμε τι έχει γίνει σε άλλες περιπτώσεις .

Τα αεροσκάφη  F-16,  αποτελούν διεθνώς την σπονδυλική στήλη των περισσοτέρων αεροποριών του Δυτικού κόσμου, όπως συμβαίνει και στην Ελλάδα.Επειδή η εποχή των παχέων αγελάδων,στην οποία κάθε 10 τουλάχιστον χρόνια,γινόταν αννανέωση του στόλου των μαχητικών, φαίνεται ότι  έχει περάσει παγκοσμίως, οι περισσότερες Αεροπορίες προχωρούν  στις αυτονόητες λύσεις εκσυγχρονισμού των υπαρχόντων αφών, για τήρηση της μαχητικής ικανότητας και μείωση του λειτουργικού κόστους.

Καλώς λοιπόν και η Αεροπορία μας ξεκίνησε έστω και αργά την διαδικασία. Το έστω και αργά, δεν δικαιολογεί βέβαια «βεβιασμένες» κινήσεις που ακόμη και άν δεν κρύβουν σκοπιμότητες,κοστίζουν δυσανάλογα στον Έλληνα πολίτη όπως έδειξε πο πρόσφατο παρελθόν.Φαίνεται ότι το ΓΕΑ στην συγκεκριμένη περίπτωση, βαδίζει προσεχτικά και συγκροτημένα στην προετοιμασία του προγράμματος με σκεπτικό  « το κάλλιστο επιχειρησιακό αποτέλεσμα για κάθε ευρώ που θα δαπανηθεί». Επειδή δεν γνωρίζουμε σε λεπτομέρειες την μεθόδευση  της ΠΑ για την υλοποίηση του προγράμματος, κρίνουμε  σκόπιμο, για σκοπούς ενημέρωσης των αναγνωστών μας, να αναφερθούμε συνοπτικά, στο  αντίστοιχο πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 της Αεροπορίας της Νότιας Κορέας. Η Νότια Κορέα για δημιουργία ανταγωνιστικού περιβάλοντος,ζήτησε προσφορές από τις εταιρείες που μπορούν να υλοποιήσουν το πρόγραμμα και ανταποκρίθηκαν η Lockheed Martin που είναι  κατασκευαστής του αφους και η  BAE Αμερικής.

Οι προτάσεις των εταιρειών χτενίστηκαν κυριολεκτικά από ομάδα εμπειρογνωμόνων της Αεροπορίας,οχι μόνον σε οτι αφορά το τελικό επιχειρησιακό αποτέλεσμα,αλλά κυρίως σε ότι αφορά τον εντοπισμό οικονομικών στοιχείων, που έντεχνα αποκρύπτονται από τις εταιρείες και βγαίνουν στην επιφάνεια μετά την υπογραφή της σύμβασης.Στην ανωτέρω μελέτη προστέθηκαν απαραίτητα,οι προτάσεις των εταιρειών για συμμετοχή της Κορεάτικης ααμυντικής βιομηχανίας, οχι «Αντισταθμιστικά», και το τελικό πακέτο υποβλήθηκε για έγκριση στην πολιτική Ηγεσία.Επελέγη συνολικά ως συμφερότερη η πρόταση της ΒΑΕ. Πέραν τών ανωτέρω όμως η Κορεάτικη Αεροπορία, σε μια  προσπάθεια μείωσης του ρίσκου προγράμματος, ζήτησε και από την Αμερικανική Αεροπορία να αποφανθεί για την βιωσιμότητα-εφικτότητα της πρότασης.  

Παράλληλα ζητήθηκε και κοστολόγηση PaA (Price and Availability) για υλοποίηση προγράμματος μέσω διακρατικών διαδικασιών FMS..Δεν ξέρουμε άν η ανωτέρω προσέγγιση ήταν  η καλίτερη, αναμφίβολα όμως κινήθηκε στην λογική «κόστος προς αποτέλεσμα». Ευχόμαστε και ελπίζουμε στο δικό μας πρόγραμμα να επιτευχθεί ακόμη καλίτερο αποτελέσμα, το επιβαλλουν οι εξελίξεις στην περιοχή και το δυσμενές οικονομικό κλιμα.

Διαβάστε ακόμη:

Εκσυγχρονισμός F-16: Αερομαχία τριών αμερικανικών κολοσσών άρχισε στην Αθήνα


Το 2017 τα δύο πρώτα τουρκικά F – 35 στο Αιγαίο!