* Του Κώστα Σαρικά
Μπορεί ο νέος Αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας Αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης να έχει στο μπράτσο του το σχετικό patch που δείχνει ότι έχει ξεπεράσει τις 4.000 ώρες πτήσης – τις περισσότερες με τα αγαπημένα του F-16 block 30 και block 50 – όμως τα «g» που θα έχει να αντιμετωπίσει ως πρώτο «γεράκι» πλέον αποτελούν μια πολύ πιο μεγάλη πρόκληση.
Και ναι μεν η HAF με την απόκτηση των Γαλλικών μαχητικών Rafale αλλά και την αναβάθμιση των F-16 σε διαμόρφωση Viper μπορεί να πετάει με «άλλες ταχύτητες», όμως ο νέος Αρχηγός έχει να επιλύσει μια σειρά από «καυτά» ζητήματα τα οποία απαιτούν αποφάσεις ανάλογης ταχύτητας και επιτυχίας με αυτές που έπαιρνε ως νεαρός αναχαιτιστής πάνω από το Αιγαίο με τα F-16 της 330 Μοίρας «Κεραυνός».
Το στίγμα έδωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας ο οποίος μεταξύ άλλων τόνισε την άμεση ανάγκη της Πολεμικής Αεροπορίας για μεταφορικά αεροσκάφη. Ζήτημα το οποίο εδώ και χρόνια αποτελεί «καυτή πατάτα» για το Αεροπορικό Επιτελείο και όχι μόνο. Καθώς οι διαθεσιμότητες τόσο στα C-130 Hercules όσο και στα C-27 Spartan έφτασαν στο ναδίρ χωρίς υπαιτιότητα της HAF, αλλά εξαιτίας των σοβαρών προβλημάτων υποστήριξης και της αδυναμίας της ΕΑΒ να παραδίδει στην ώρα τους τα υπό συντήρηση αεροσκάφη.
Ο νέος Αρχηγός, μέχρι πρότινος Διοικητής της ΔΑΥ άλλωστε, έχει άριστη γνώση των προβλημάτων στη συντήρηση των μεταφορικών αεροσκαφών. Η τελευταία προσπάθειά του στην Ελευσίνα ήταν να συνδράμει στην «ανάσταση» του στόλου των μεταφορικών με την πλήρη δραστηριοποίηση του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών (ΚΕΑ) για την συντήρηση και παράδοση διαθέσιμων C-130. Ενώ ταυτόχρονα ανάλογα επιτυχημένη ήταν η έναρξη υλοποίησης της σύμβασης για την υποστήριξη των έτερων μεταφορικών C-27 Spartan.
Απόφαση της πολιτικής ηγεσίας είναι να εξαντληθούν όλα τα μέσα και δυνατότητες ώστε τα υπάρχοντα αεροσκάφη, C-130 και C-27, να αξιοποιηθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό εν αναμονή και της απάντησης των Αμερικανών – εντός των επόμενων μηνών – στο αίτημα παραχώρησης τουλάχιστον δύο μεταχειρισμένων C-130 από τα αποθέματα είτε της US Air Force, είτε της Εθνοφρουράς των ΗΠΑ. Όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr το πρόγραμμα υποστήριξης των C-27 το οποίο υπογράφηκε με την κατασκευάστρια εταιρεία Leonardo ήδη αποδίδει καρπούς. Οι διαθέσιμοι «Σπαρτιάτες» εντός του μήνα θα φτάσουν τους τέσσερις ενώ δύο ακόμη αεροσκάφη παίρνουν σειρά για να συντηρηθούν και να αποδοθούν στην 354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών «ΠΗΓΑΣΟΣ».
Όμως το κύριο μεταφορικό αεροσκάφος της ΠΑ είναι το C-130 το οποίο μπορεί να μεταφέρει πολύ μεγαλύτερα φορτία τα οποία δεν υπάρχει δυνατότητα να χωρέσουν στα C-27. Με πιο χαρακτηριστικό περιστατικό όταν πριν από λίγα χρόνια καθηλώθηκε σε νησί του Αιγαίου το τελευταίο διαθέσιμο C-130 και η ΠΑ υποχρεώθηκε να μεταφέρει έλικα του αεροσκάφους με νταλίκα και πλοίο καθώς αυτή δεν χωράει στο C-27 Spartan.
Ο νέος Αρχηγός περιμένει δύο «Hercules» από την Πορτογαλία εντός του 2024 τα οποία συντηρούνται στο πλαίσιο του προγράμματος NATO Support and Procurement Agency όμως ο μεγάλος «ασθενής» παραμένει η ΕΑΒ από την οποία η ΠΑ περιμένει τρία C-130 αν και δεν τρέφει ελπίδες ότι εντός του έτους θα παραλάβει περισσότερα από ένα.
«Αγκάθι» εξακολουθεί να παραμένει η υποστήριξη και των ελικοπτέρων Super Puma με τις διαθεσιμότητες να βρίσκονται χαμηλά και την Πολεμική Αεροπορία να καταβάλει προσπάθεια για να τα κρατήσει «ζωντανά» και ετοιμοπόλεμα τουλάχιστον μέχρι να αποκτηθούν καινούργια SAR ελικόπτερα – ήδη από το ΣΑΓΕ έχουν εγκριθεί τα Ιταλικά AW-139. Εν αναμονή της έγκρισης της σύμβασης υποστήριξης FOS από το Ελεγκτικό Συνέδριο η προσπάθεια επικεντρώνεται στην συνδρομή και σε αυτή την περίπτωση του ΚΕΑ με στόχο να πετούν τα επόμενα χρόνια έστω έξι πολύτιμα Super Puma.
Ένα ακόμη ανοιχτό ζήτημα είναι η ενίσχυση με νέα όπλα των Αμερικανικών μαχητικών που διαθέτει στο οπλοστάσιο της η HAF. Και ενώ η αναβάθμιση των F-16 σε διαμόρφωση Viper προχωράει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το ζήτημα απόκτησης νέων σύγχρονων stand off όπλων αποτελεί μια από τις σημαντικές εκκρεμότητες καθώς οι Αμερικανοί έχουν καθυστερήσει χαρακτηριστικά να απαντήσουν στο Ελληνικό αίτημα.
Μεγάλο στοίχημα τέλος για τη νέα ηγεσία αποτελεί η προετοιμασία για την είσοδο στο πρόγραμμα των μαχητικών 5ης γενιάς F-35. Τα έργα στην 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα αναμένεται να αναλάβει η ίδια η Πολεμική Αεροπορία καθώς η HAF έχει ήδη απορρίψει τα SSI από την κατασκευάστρια εταιρεία.