Από τι έπεσε το F-16 στην Ισπανία – Τι δείχνουν οι έρευνες

Του ΛΟΥΚΑ ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗ 

Απέκλεισαν οι καταγραφές του »μαύρου κουτιού» βλάβη στον κινητήρα του μοιραίου F-16 που κατέπεσε  στις 26 Ιανουαρίου σε βάση της Ισπανίας ενώ έπαιρνε μέρος σε άσκηση / εκπαίδευση του ΝΑΤΟ με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 11 στρατιωτικοί μεταξύ των οποίων και οι δυο Έλληνες πιλότοι.
 
Η απάντηση αυτή – ως πρώτη δόση – ήρθε από τις ΗΠΑ στο ΓΕΑ και στην Επιτροπή διερεύνησης όπου βρίσκεται από την περασμένη Δευτέρα το »μαύρο κουτί » σε εργαστήριο της κατασκεύαστριας εταιρίας  Λόκχηντ Μάρτιν, ανέφεραν στο ONALERT.GR, αρμόδιες πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας.

 Που εστιάζεται τώρα η έρευνα

Ετσι τώρα η συνέχεια της ανάλυσης των δεδομένων έχει επικεντρωθεί στα καταγεγραμμένα στοιχεία που σχετίζονται με τα συστήματα ελέγχου, μεταξύ των οποίων και το σύστημα διεύθυνσης, που είναι ηλεκτρονικά.

Πηγές του ΓΕΑ ανέφεραν ότι ακόμα δεν υπάρχουν πληροφορίες από το νέο σκέλος της »ανάγνωσης» των δεδομένων που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Χωρίς να ξεκαθαρίζουν αν μιλούν με βάση εκτιμήσεις ή στοιχεία, πηγές του ισπανικού υπουργείου Άμυνας που επικαλούνται ισπανικές εφημερίδες , όπως η «El Pais», προχωρούν ένα βήμα παραπέρα και αποδίδουν το τραγικό δυστύχημα σε βλάβη στο σύστημα ελέγχου του ελληνικού F-16 με θύματα τους πιλότους Παναγιώτη Λάσκαρη και Αθανάσιο Ζάγκα.

Η στροφή 45 μοιρών

Τα ισπανικά Μέσα Ενημέρωσης γράφουν (το αναδημοσίευσε και ο Ελεύθερος Τύπος) ότι το αεροσκάφος «παρουσίασε αστοχία στο σύστημα ελέγχου, χωρίς να έχει εξακριβωθεί ακόμα αν η βλάβη έγινε στο σύστημα ελέγχου πτήσης ή στο χειριστήριο. Το δυστύχημα δεν οφείλεται σε βλάβη στον κινητήρα, καθώς αν συνέβαινε κάτι τέτοιο το αεροσκάφος θα έπρεπε να συνεχίσει την πορεία του σε ευθεία γραμμή και το πλήρωμα θα μπορούσε να ελέγξει το σημείο συντριβής». 
Αντ’ αυτού το ελληνικό μαχητικό πραγματοποίησε απότομη στροφή 45 μοιρών δεξιά και κατευθύνθηκε προς το υπόστεγο του αεροδρομίου με αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο 11 άνθρωποι (μαζί με τους Έλληνες πιλότους). 

 »Λογική ανάλυση»

Όπως προαναφέραμε από το δημοσίευμα δεν προκύπτει αν η αναφορά των ισπανικών πηγών οφείλεται σε μια λογική εκτίμηση ή προέρχεται από κάποιο νέο εύρημα της Επιτροπής διερεύνησης – ελληνικής συνθέσεως κατά βάση με διεθνείς όμως συμμετοχές ( Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία). Το πιθανότερο - με όσα είναι γνωστά στην Αθήνα- είναι να γίνεται μια »λογική ανάλυση με βάση τα μέχρι τώρα γνωστά».
Σε δημοσίευμά της η «El Pais» προσθέτει ότι οι Έλληνες πιλότοι εκτινάχθηκαν πριν από τη σύγκρουση αλλά επειδή το αεροσκάφος είχε πάρει πλάγια κλίση προσέκρουσαν στο έδαφος και οι σοροί τους βρέθηκαν πλησίον του υπόστεγου.
Κατά τις πληροφορίες από πήγες του ΓΕΑ ο ένας πιλότος χτύπησε πάνω στο σέλτερ αεροσκαφών – και έμεινε εκεί η σορός του – και ο άλλος πιλότος χτύπησε κατευθείαν στο έδαφος. 

Η αποδέσμευση των καθηλωμένων F-16

 
Να σημειωθεί ότι η »τμηματική» εξέταση/ανάλυση  των καταγραφών γίνεται και για λόγους πρακτικούς που σχετίζονται με την αποδέσμευση των καθηλωμένων αεροσκαφών αυτού του τυπου. Ετσι εξετάστηκαν πρώτα τα στοιχεία του τομέα του κινητήρα και όταν βρέθηκαν »καθαρά» οι αποδεσμεύσεις έγιναν με σειρά ελέγχων (τσεκ) στα άλλα συστήματα.

Επέστρεψαν τα 3 F-16 και το προσωπικό

Το μεσημέρι της Πέμπτης επέστρεψαν από την Ισπανία τα 3 F-16 και τα 2 C-130 με το προσωπικό  και τα μέσα υποστήριξης. Η αρχική ομάδα ήταν 41 άτομα ( 7 πιλότοι και 34 τεχνικοί).
Επέστρεψαν 39.Οι δυο πιλότοι Παναγιώτης Λάσκαρης και Αθανάσιος Ζάγκας »απογειώθηκαν» ως ήρωες για το ταξίδι χωρίς επιστροφής της 26ης Ιανουαρίου.