Από το τραπέζι του ΚΥΣΕΑ για την τυπική “βούλα” στη σύμβαση, ξαναπερνάει η αναβάθμιση των F-16 προκειμένου να ξεκινήσει ο γύρος των διαπραγματεύσεων των επιτελών του Ελληνικού Πενταγώνου με την Αμερικανική Πλευρά για το ουσιαστικό, τεχνικό μέρος του προγράμματος.
“Θα το υπογράψουμε με ορισμένες αιρέσεις ότι θα δεχτούν κάποια πράγματα” έλεγε υψηλόβαθμη πηγή στο OnAlert, αργά την Κυριακή. Όπως ανέφερε η ίδια πηγή ενημέρωσης, οι επιτυχείς παρεμβάσεις, που έγιναν, έως τη Σαββατιάτικη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, ήταν καθοριστικές, για να μειωθεί το ύψος των δόσεων από τα 248 εκατομμύρια, στην περιοχή περίπου των 150 εκατομμυρίων, με την μετακύλιση μέρους των αποπληρωμών για μετά το 2022.
Επιβεβαιώνοντας πλήρως το ρεπορτάζ του OnAlert, ανέφερε ότι για την ενεργοποίηση της σύμβασης θα καταβληθούν άμεσα 45 εκατομμύρια ευρώ. Προς ώρας το προσδιορισμένο κόστος είναι στα 1,256 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο πρόκειται για ποσά καθαρά προϋπολογιστικά όπως διευκρινίζεται και όχι τα τελικά
Σε κάθε περίπτωση τόνιζε ότι παρά το κλείσιμο της συμφωνίας λίγο πριν από την εκπνοή της προθεσμίας, το βασικό χροοδιάγραμμα του προγράμματος, διατηρείται. “Δεν είναι μόνο τα 84 αεροπλάνα. Είναι και τα 50αρια(F-16 Block 50) που θα αναβαθμίσουμε από μόνοι μας. Δηλαδή συνολικά το πρόγραμμα αφορά 123 αεροσκάφη. Δεν θα είναι όλα Viper. Θα υπάρχει κι ένα άλλο πρόγραμμα πιο εσωτερικό.” ανέφερε και πρόσθετε με νόημα: “Δεν χρειάζεται τόσο μεγάλη συμμετοχή αλλά θα πρέπει να τα πιστοποιήσουν αυτά που κάνουν.”
Πάντως μετά την ιεράρχηση των προτεραιότητων και απαιτήσεων της Ελλάδας στις τεχνικές συζητήσεις, εκτιμάται βάσιμα ότι ο αρχικός προϋπολογισμός του προγράμματος των 1,256 δις θα μειωθεί περαιτέρω, ακόμη και κάτω από την περιοχή 1,1 δις ευρώ που είχε τεθεί ως “ταβάνι”, για την υλοποίηση του προγράμματος.
Ακολούθως αμερικανοί ειδικοί που θα έρθουν στην Ελλάδα, μετά από δοκιμές στο έδαφος, θα προχωρήσουν στην επιλογή του αεροσκάφους που θα αποτελέσει το πρωτότυπο.Το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος προβλέπει ότι από την άφιξη του μαχητικού, που θα επιλεγεί, στην Αμερική θα απαιτηθούν 15 έως και 20 μήνες για την ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης.
Μεγάλη επιδίωξη πάντως και ταυτόχρονα μεγαλύτερη επιθυμία, είναι οι εργασίες στο πρωτότυπο να τελειώσουν εντός του 2020 και όχι το 2021. Άλλωστε η πρόοδος των εργασίων είναι μια παράμετρος της συμφωνίας που συνδέεται και με τις καταβολές των δόσεων. Δηλαδή όπως εξηγούσε στο OnAlert καλά ενημερωμένη πηγή, το πλάνο των δόσεων θα είναι τριμηνιαίο αλλά οι χρηματοροές αποπληρωμής μπορεί να πάνε και με τον μήνα ή ανα 45 ημέρες.
Μετά τη δημιουργία του πρωτοτύπου, το ελληνικό F-16 Viper θα ταξιδέψει πίσω στη χώρα μας. Ταυτόχρονα θα ολοκληρώνεται και το στήσιμο της γραμμής παραγωγής στην ΕΑΒ. Βάσει των έως τώρα σχεδιασμών, θεωρείται εφικτή η παράδοση σε ετήσια βάση τουλάχιστον 12 F-16 Viper.