Με το πρώτο Viper, έστω και ομοίωμα, να μπαίνει ήδη από την περασμένη Τετάρτη στο “υπόστεγο”, στην ΕΑΒ, ήδη “τρέχει” η προετοιμασία για το πρόγραμμα αναβάθμιση των μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας.
Άλλωστε στις εγκαταστάσεις της θα γίνει ο εκσυγχρονισμός των 83 μαχητικών πάνω στο ένα πρωτότυπο της έκδοσης Viper το οποίο θα δημιουργηθεί στις ΗΠΑ. Ένα 24ωρο μετά τις εργώδεις επαφές με το υψηλόβαθμο κλιμάκιο της Lockheed, ο Αντιπρόεδρος της ΕΑΒ, κ. Χαράλαμπος Παπασπύρος μίλησε αποκλειστικά στο OnAlert.
“Το έχουμε ξανακάνει. Συγνώμη που γίνομαι κουραστικός. Η απαίτηση τότε της USAFE ήταν πιο σκληρή. 74 αεροσκάφη, κατά τι λιγότερα, αλλά τα σημεία τα οποία μπαίνουν τα αεροσκάφη ήταν 18, δηλαδή περισσότερα. Το γνωρίζουμε το έργο. Το έχουμε ξανακάνει. Ξέρουμε ακριβώς πως θα το κάνουμε. Έχουμε την εμπειρία…Δεν έχω καμμια ανησυχία. Δεν βλέπω ρίσκο με την προϋποθέση και τις παραμέτρους που…σχετίζονται και με το προσωπικό.” διαβεβαιώνει αναφορικά με το στοίχημα της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας.
Σύμφωνα με τον κ. Παπασπύρο ήδη έχει χαραχθεί το περίγραμμα της εμπλοκής της ΕΑΒ στο πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16. Ενδεικτικό της πολύμηνης προετοιμασίας που έχει προηγηθεί του προσυμφώνου με την Αμερικανική πλευρά για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των μαχητικών, είναι ότι ήδη τρέχει ο διαγωνισμός για την πρόσληψη εκατό νέων υπαλλήλων της ΕΑΒ. Μετά την εκπαίδευση τους από το εξειδικευμένο προσωπικό που ενεπλάκη στα μεγάλα προγράμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών της USAFE, θα αναλάβουν δράση στα υπόστεγα της ΕΑΒ για το πρόγραμμα των Ελληνικών Viper.
Όπως αναφέρει ήδη στα στελέχη της κατασκευάστριας εταιρείας έγινε μια αναλυτική παρουσίαση για το λεπτομερές σχέδιο δράσης της ΕΑΒ. Τόσο για το πως θα γίνει το στήσιμο του μηχανισμού,στα ζητήματα χωροταξίας, στο σκέλος του προσωπικού, αλλά και στον προγραμματισμό για την κατανομή των εργασίων, όπως επίσης και τα προβλήματα που πιθανώς ανακύψουν κατά τη διάρκειά τους.
Αναλυτικά όσα δήλωσε ο αντιπρόεδρος της ΕΑΒ, κ. Χαράλαμπος Παπασπύρος:
Είμαι περιχαρής. Είμαστε χαρούμενοι. Είμαστε ευτυχισμένοι Πρόκειται για ένα τέραστιο, ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα των τελευταίων ετών, η αναβάθμιση των F-16 και πήραμε δια χειρός Αντιπροέδρου της Lockheed, το πρώτο Viper, το πρώτο προφανώς με τη λογική ότι είναι ένα ομοίωμά του. Ένα πρόγραμμα, που όπως είπα, πρόκληση για εμάς. Έχουμε ξανακάνει στο παρελθόν αντίστοιχο πρόγραμμα, ελαφρώς μικρότερο. Αναφέρομαι στο πρόγραμμα της USAFE, των Αεροπορικών Δυνάμεων της Αμερικής στην Ευρώπη, με την αναβάθμιση, το πρόγραμμα CCIP, 74 αεροσκαφών, που ήταν και αυτό πάρα πολύ μεγάλο πρόγραμμα, υλοποιήθηκε και ολοκληρώθηκε το 2009.
Η ΕΑΒ ενδεχομένως είναι η μοναδική εταιρεία στην Ευρώπη, που έχει κάνει έξι, πηγαίνουμε στην έβδομη αναβάθμιση μαχητικών και μεταφορικών αεροσκαφών. Τα λέω σαν εισαγωγή. Να δείξουμε ότι έχουμε τη δυνατότητα, έχουμε την εμπειρία, έχουμε την τεχνογνωσία, και ευελπιστώ ότι εντός του χρονοδιαγράμματος, όπως αυτό έχει τεθεί και έχει αποφασιστεί και από τις δυο πλευρές, την Ελληνική Κυβέρνηση και την Αμερικανική, με την κατεύθυνση της Lockheed, το πρόγραμμα θα τρέξει ομαλά.
Η ΕΑΒ, αυτό που θα κάνει στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, περαν του πρώτου αεροσκάφους, του οποίου οι εργασίες θα γίνουν στις Ηνωμένες Πολιτείες, όλα τα υπόλοιπα αεροσκάφη θα γίνουν οι τροποποιήσεις οι απαιτούμενες στην ΕΑΒ. Η εμπλοκή της ΕΑΒ είναι συγκεκριμένη. Δεν έχει καθοριστεί ακόμη το Statement of Work. Εμείς θα κάνουμε το Intergration. Θα κάνουμε όπου απαιτηθεί, και κατά την εκτίμησή μου, θα απαιτηθούν και δομικές παρεμβάσεις, στο πρόγραμμα της αναβάθμισης των F-16. Έχουμε δουλέψει πάνω σε αυτό πως θα το υλοποιήσουμε. Τις θέσεις, τις εργασίες, το απαιτούμενο προσωπικό.
Για να απαντήσω και στην ερώτησή σας για το προσωπικό που θα απαιτηθεί. Υπάρχει η μαγιά. Υπάρχει το Core Staff, που δούλεψε στο πρόγραμμα της USAFE. Όμως αυτοί δεν επαρκούν. Και εμείς έγκαιρα και χάρη στην πλήρη και αμέριστη συμπαράσταση του Υπουργού Άμυνας, κ. Πάνου Καμμένου, όσο και του Αναπληρωτή, αρμόδιου για θέματα αμυντικής βιομηχανίας, από το 2016 σε μια διευρυμένη διυπουργική είχαμε συζητήσει τα θέματα, ήταν γνωστά. Και ήταν το ξεκίνημα μιας νέας πορείας για την ΕΑΒ. Γι΄αυτό για πρώτη φορά η ΕΑΒ προσέλαβε με σύμβαση ορισμένου χρόνου, πενταετούς διάρκειας, προσωπικό, για να υποστηρίξει το πρόγραμμα το κατασκευαστικό της LockHeed. Προχθές τελείωσε ο διαγωνισμός, πρόσληψης άλλων 90 ατόμων, με σύμβαση ορισμένου χρόνου, για να προχωρήσουμε το πρόγραμμα του P-3 και των C-130 της Πολεμικής μας Αεροπορίας και βρισκόμαστε τη φάση του μεγάλου προγράμματος αναβάθμισης των F-16. Εκεί θα χρειαστούν νέα άτομα. 100 άτομα είναι τα έχουμε προδιαγράψει. Εχουμε κάνει τον στρατηγικό μας σχεδιασμό. Έχουν συζητηθεί και στην διυπουργική συνάντηση που είχαμε το 2016.
Για να καθησυχάσουμε τον κόσμο και για να είμαστε ακριβείς, δεν ανησυχούμε και θα πω το σκεπτικό: γιατί η πολιτεία, το υπουργείο Άμυνας, δεν θέλω να γίνω κουραστικός. Γιατί σας λέω μέσα σε δυομιση χρόνια αυξήσαμε 16,5% το προσωπικό της ΕΑΒ, το οποίο είχε καταβαραθρωθεί, είχε μειωθεί κατά 60%. Κάναμε μια κίνηση που είναι πρωτοποριακή, όχι μόνο για μια κρατική εταιρεία, μια ΔΕΚΟ αλλά και για ιδιωτική. Διότι εάν έλεγε κάποιος, ότι εταιρεία όπως η ΕΑΒ, θα προσλάβει κόσμο, με σύμβαση ορισμένου χρόνου, θα το αμφισβητούσε κάποιος ευθέως. Άρα λοιπόν υπάρχει βούληση, υπάρχει θέληση. Έχει αποδειχτεί στην πράξη. Αυτή είναι η απαίτηση. Την έχουμε προδιαγράψει και ευελπιστώ ότι σύντομα με την υπογραφή της συμφωνίας, επίσημα πλέον, θα αρχίσει η διαδικασία και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουμε αυτούς τους ανθρώπους. Θα τους εκπαιδεύσουμε, θα τους εξοικειώσουμε, μαζί με τον πυρήνα που υπάρχει σε ένα μεγάλο ποσοστό. Ουτως ώστε με το ξεκίνημα του προγράμματος να είναι έτοιμοι.
Δεν μπορούμε να μπούμε σε λεπτομέρειες. Ήταν ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της Lockheed, Αντιπρόεδρος που μας επισκέφτηκε. Κάναμε τις δικές μας παρουσιάσεις. Είχαμε τις δικές μας προτάσεις για το πως θα λειτουργήσει. Πως θα στηθεί όλος αυτός ο μηχανισμός. Χωροταξικά. Από πλευράς προσωπικού. Κατανομή εργασιών. Πιθανά προβλήματα. Έγινε λοιπόν μια εκτεταμένη συζήτηση και από εμάς και από μέρους τους. Είναι λογικό να υπάρχει μια συνέχιση σε αυτές τις επαφές. Γίνονται προγραμματισμένες συναντήσεις, τα PMR που λέμε, όπου συζητούνται, τα θέματα, τα προβλήματα και η εξέλιξη όλων των προγραμμάτων. Θα ξεκινήσει λοιπόν κι αυτό να μπει στη σειρά του. Είναι γνωστός ο τρόπος που συνεργάζονται οι Αμερικάνοι, το μανατζμεντ που έχουν στα προγράμματα, για αυτό και όπως έχετε δει η συνεργασία μέχρι τώρα ήταν άψογη και δεν υπήρχαν ιδιαίτερες καθυστερήσεις. Ναι συζητήσαμε λεπτομέρειες και το πως θα στηθεί και έγινε και επίσκεψη στους χώρους για να έχουν και οι ίδιοι μια άποψη και μια εικόνα για το που θα γίνει η δουλειά. Είμαστε στη φάση της προετοιμασίας. Έχουμε την εμπειρία. Έχουμε την τεχνογνωσία, συν την απαίτηση του προσωπικού.
Δεν είναι καθορισμένο αυτή τη στιγμή. Θα σας πω ότι τα προγράμματα που τρέχουν αυτή τη στιγμή στην ΕΑΒ, η αναβάθμιση των P-3, των C-130, των F-16, και ενδεχομένως η απόκτηση νέων F-16 από το Μπαχρέιν στο οποίο εμπλεκόμαστε, ως μοναδικοί υποκατασκευαστές εκτός από τα C-130 και στα F-16, όλα αυτά θα φτάσουν, ενδεχομένως και θα ξεπεράσουν τα 500 εκατομμύρια. Έχουν ακουστεί νούμερα. Επακριβώς δεν μπορεί κανένας να γνωρίζει το ποσό. Ναι θα είναι μεγάλο το ποσό. Δεν μπορώ να πω ακριβώς αν θα είναι 170 ή 180, δεν μπορώ θα είναι και λάθος. Σας έδωσα όμως μια τάξη μεγέθους που αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα. Και πρόσφατα με το C-130, το κατασκευαστικό το J, με την Lockheed, ανανεώσαμε τη συμφωνία μας μέχρι το 2024.
Το έχουμε ξανακάνει. Συγνώμη που γίνομαι κουραστικός. Η απαίτηση τότε της USAFE ήταν πιο σκληρή. 74 αεροσκάφη, κατατι λιγότερα, αλλά τα σημεία τα οποία μπαίνουν τα αεροσκάφη ήταν 18,ήταν δηλαδή περισσότερα. Το γνωρίζουμε το έργο. Το έχουμε ξανακάνει. Ξέρουμε ακριβώς πως θα το κάνουμε. Έχουμε την εμπειρία. Και όπως σας είπα πριν δεν έχω καμμια ανησυχία. Δεν βλέπω ρίσκο με την προϋποθέση και τις παραμέτρους που συζητήσαμε πριν που σχετίζονται και με το προσωπικό.
Δείτε την συνέντευξη του Αντιπροέδρου της ΕΑΒ, κ. Χαράλαμπου Παπασπύρου.