Ήταν σίγουρα μια δύσκολη στιγμή για όσους υπηρέτησαν στην 348 Μοίρα Τακτικής Αναγνώρισης και πέταξαν με τα αεροπλάνα της… Η απόσυρση των τριών τελευταίων RF-4E και η απενεργοποίηση της Μοίρας «Μάτια» μετά από 181.000 ώρες πτήσης, στις έξι δεκαετίες και πλέον προσφοράς ανεκτίμητων υπηρεσιών στις Ένοπλες Δυνάμεις, σήμανε το «τέλος του φιλμ» για μια από τις παλαιότερες Μοίρες της Αεροπορίας.
Στην τελετή που πραγματοποιήθηκε στην αεροπορική βάση της Λάρισας, το «σπίτι» των αναγνωριστικών όλα αυτά τα χρόνια, παραβρέθηκαν ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης ΠΝ, ο ΑΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Χρήστος Χριστοδούλου, ο Αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας, Αντιπτέραρχος (Ι) Γεώργιος Μπλιούμης, ο Διοικητής της 1ης Στρατιάς, Αντιστράτηγος Δημόκριτος Τερζάκης , η Ειδική Γραμματέας του ΥΕΘΑ κα. Καλλιόπη Παπαλεωνίδα, Ανώτατοι Αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας, αντιπροσωπείες Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, επίτιμοι Αρχηγοί του ΓΕΕΘΑ, του ΓΕΑ και του ΑΤΑ, εκπρόσωποι των τοπικών πολιτειακών και θρησκευτικών Αρχών, Ακόλουθοι Άμυνας και Αεροπορικοί Ακόλουθοι ξένων χωρών, το εν ενεργεία και εν αποστρατεία προσωπικό της Πολεμικής Αεροπορίας το οποίο έχει υπηρετήσει στην 348 ΜΤΑ και πλήθος κόσμου.
Στον χαιρετισμό του, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας υπενθύμισε μεταξύ άλλων την αξιοποίηση στο έπακρο από την Μοίρα και τους ανθρώπους της των μέσων για την εκτέλεση της κρίσιμης απόστολής της. «Η Π.Α εκμεταλλεύτηκε τις πολλαπλές δυνατότητες του αεροσκάφους καθ’ όλη τη διάρκεια της επιχειρησιακής του ζωής, αναθέτοντάς σ’ αυτό πρωταγωνιστικό ρόλο στην επιχειρησιακή σχεδίαση, ευθύνη που, παρά το πέρασμα των χρόνων, εκπλήρωνε επάξια μέχρι και σήμερα.
Δίκαια λοιπόν, το RF-4 για περίπου σαράντα έτη κατείχε περίοπτη θέση στην επιχειρησιακή μας σχεδίαση, ένα ρόλο που καλούμαστε σήμερα να κατανείμουμε στον λοιπό αεροπορικό στόλο. Μετά από μία λαμπρή διαδρομή κι έπειτα από αξιοπρεπή διεθνή παρουσία, ένα σημαντικό κεφάλαιο της σύγχρονης αεροπορικής ιστορίας κλείνει σήμερα, με την απόσυρση των τελευταίων αεροσκαφών RF-4 από την ΠΑ. Ταυτόχρονα σήμερα, έχουμε την αναστολή λειτουργίας της 348 Μοίρας Τακτικής Αναγνώρισης, της Μοίρας που αποτέλεσε την αιχμή στη συλλογή επιχειρησιακών πληροφοριών.
H 348 MTA ως μία από τις αρχαιότερες Μοίρες της ΠΑ και η μοναδική σε αποκλειστικό ρόλο Τακτικής Αναγνώρισης είχε ως αποστολή τη διεξαγωγή Τακτικών Αναγνωρίσεων επ’ ωφελεία και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων. Επιπλέον, εκτελούσε αποστολές επ’ ωφελεία υπηρεσιών και κοινωνικών φορέων, όπως φωτογράφηση πυρκαγιών, οικισμών, οριοθέτηση εκτάσεων κ.α. Επίσης, εκτελούσε αποστολές γενικής υποστήριξης Ηλεκτρονικού Πολέμου (ΗΠ), και συλλογής ηλεκτρονικών πληροφοριών (ELINT), σε περίοδο ειρήνης, κρίσης και πολέμου…
Από την πλευρά του, ο ΑΓΕΕΘΑ Ναύαρχος Ευαγγ. Αποστολάκης ΠΝ έκανε ιδιαίτερη μνεία στις θυσίες που απαιτήθηκαν για την βέλτιστη εκμετάλλευση των RF-4E ως όπλου που συνέβαλλε στην αποτρεπτική δυνατότητα της Π.Α. «Σήμερα» είπε «δεν αποχαιρετούμε απλά ένα μηχάνημα που θα αντικατασταθεί από κάποιο άλλο. Αποτίνουμε φόρο τιμής σε αυτούς που δεν αντικαθίστανται, στους δώδεκα πεσόντες που θυσιάσθηκαν φέροντας στο στήθος το έμβλημα της 348 ΜΤΑ, τόσο με RF-4 όσο και με προηγούμενα αεροσκάφη της Μοίρας. Εάν σήμερα παραμένουμε αξιόμαχοι και σε ετοιμότητα γθια να εκτελέσουμε την αποστολή μας παρά τις αντιξοότητες της εοπιοχής, είναι γιατί η μεγάλη οικογένεια των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας κρατάει ψηλά την σημαία της Παράδοσης, της υπερηφάνειας, της αξιοπρέπειας και της ισχύος ακολουθώντας το παράδειγμα των προκατόχων μας…»
Τα υπόλοιπα τα είπε ο βρυχηθμός των Photo Phantom που πέταξαν για τελευταία φορά και η συγκίνηση των παρευρισκομένων αναγνωριστών, των υπολόγων, των συγγενών τους και όλων όσων βρέθηκαν στην πίστα για να πουν «αντίο» . Μετά από 181.000 ώρες πτήσης, η 348 Μοίρα Τακτικής Αναγνώρισης και τα RF-4E, τα τελευταία «καθαρόαιμα» αναγνωριστικά, πέρασαν μαζί στην Ιστορία.
Στις φωτογραφίες που ακολουθούν, χαρακτηριστικά στιγμιότυπα από την τελετή απόσυρσης των Photo Phantom και αναστολής λειτουργίας της 348 ΜΤΑ στο αεροδρόμιο της Λάρισας.