*Του Κώστα Σαρικά
Η λύση εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης «Ύδρα» στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας σε συνεργασία με την εταιρεία Thales Νetherlands φαίνεται ότι «κλειδώνει» για το Πολεμικό Ναυτικό. Το ναυτικό επιτελείο και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αφού στάθμισαν όλες τις παραμέτρους, καταλήγουν σύμφωνα με πληροφορίες του OnAlert.gr, στην απόφαση να προχωρήσει άμεσα ο εκσυγχρονισμός των πλοίων.
Η αρχική πρόθεση συνεργασίας με την κοινοπραξία TKMS-Thales όπως όλα δείχνουν δεν προχώρησε κυρίως εξαιτίας του υψηλού κόστους στον μηχανολογικό εκσυγχρονισμό των φρεγατών, ο οποίος έθετε το πρόγραμμα εκτός προϋπολογισμού.
Το Πολεμικό Ναυτικό, εκτιμώντας τα δεδομένα, φαίνεται να κατέληξε ότι οι μηχανολογικές εργασίες, οι οποίες θα περιλαμβάνουν και την αντικατάσταση συστημάτων μπορούν να πραγματοποιηθούν από τα έμπειρα και εξειδικευμένα εδώ και 30 χρόνια στις ΜΕΚΟ με ευθύνη των στελεχών του Στόλου και μάλιστα στις εγκαταστάσεις του Ναυστάθμου, όπου άλλωστε συντηρούνται και υποστηρίζονται οι φρεγάτες κλάσης «Ύδρα».
Το κόστος και το χρονοδιάγραμμα
Το όφελος τόσο οικονομικό όσο και στο χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης εκτιμάται ότι θα είναι σημαντικό καθώς στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός να προχωρήσει άμεσα. Ήδη έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος με ό,τι αυτό συνεπάγεται τόσο στην καταπόνηση των πλοίων όσο και στην τεχνολογική τους διαμόρφωση.
Με δεδομένο ότι το κύριο βάρος θα δοθεί στην αναβάθμιση των ηλεκτρονικών των ΜΕΚΟ, το Πολεμικό Ναυτικό επικεντρώθηκε στη διαπραγμάτευση με την Thales θέτοντας τα νέα δεδομένα, κυρίως την πρόθεση ο εκσυγχρονισμός να πραγματοποιηθεί στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας.
Έτσι, αναμένει πλέον την απάντηση της εταιρείας για το κόστος και το χρονοδιάγραμμα σύμφωνα με το «πακέτο» που έχει επιλέξει το Πολεμικό Ναυτικό ώστε να προχωρήσει η υπογραφή της σχετικής σύμβασης και να αρχίσουν το συντομότερο οι εργασίες. Όσον αφορά τις μηχανολογικές παρεμβάσεις, ο σχεδιασμός προβλέπει ξεχωριστές μικρότερες συμβάσεις τόσο για την προμήθεια του εξοπλισμού όσο και για τις εργασίες.
Τι περιλαμβάνει ο εκσυγχρονισμός
Το «πακέτο» εκσυγχρονισμού των ηλεκτρονικών συστημάτων και αισθητήρων των MEKO όπως ήδη έχει αναφέρει το OnAlert.gr κοστολογείται συνολικά και για τα τέσσερα πλοία περίπου στα 250 εκατομμύρια ευρώ. Σε αυτό περιλαμβάνει το Τακτικό Σύστημα Μάχης, το οποίο θα είναι το Tacticos Block II, η πλέον σύγχρονη δηλαδή έκδοση του συστήματος που ήδη χρησιμοποιεί το Πολεμικό Ναυτικό στις πυραυλακάτους Super Vita.
Το κόστος του συγκεκριμένου συστήματος για κάθε πλοίο αγγίζει τα 25 εκατομμύρια ευρώ, ενώ 10 εκατομμύρια ευρώ είναι το κόστος για κάθε ραντάρ NS-110, επίσης της εταιρείας Thales. Στο συνολικό «πακέτο» εκσυγχρονισμού των ηλεκτρονικών περιλαμβάνονται αισθητήρες, συστήματα επικοινωνιών και άλλα συστήματα που αυξάνουν κατακόρυφα τις επιχειρησιακές δυνατότητες των πλοίων, με έμφαση στον δικτυοκεντρικό πόλεμο και τη συνεργασία με άλλα οπλικά συστήματα.
Τα οπλικά συστήματα
Επιπλέον, έχει αποφασιστεί η τοποθέτηση και στις τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ του «made in Greece» Συστήματος Ηλεκτρονικού Πολέμου «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ». Το σύστημα κατασκευάζεται από την ΕΑΒ και ήδη έχει δοκιμαστεί με επιτυχία από τις φρεγάτες «ΥΔΡΑ»,«ΨΑΡΑ» και «ΣΠΕΤΣΑΙ» στην Επιχείρηση «ASPIDES». Ήδη στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας ολοκληρώνεται η κατασκευή και του δεύτερου «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» ενώ το πρώτο βρίσκεται πάνω στη φρεγάτα «ΥΔΡΑ», η οποία επιχειρεί και πάλι στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο εξοπλιστικός σχεδιασμός εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ περιλαμβάνει επίσης την αναβάθμιση του πυροβόλου MK45 των 5 ιντσών σε ξεχωριστό υποπρόγραμμα κόστους 37 εκατομμυρίων ευρώ ενώ ακολουθεί και αναβάθμιση των συστημάτων εγγύς προστασίας Phalanx.
Κάθε φρεγάτα ΜΕΚΟ διανύει το χρόνο περίπου 50.000 μίλια με την καταπόνηση σε όλα τα συστήματα να είναι έντονη ειδικά όσο περνούν τα χρόνια και τα πλοία καλούνται να συμμετέχουν σε μεγάλης χρονικής διάρκειας συμμαχικές και διεθνείς αποστολές όπως η επιχείρηση «ASPIDES» ενώ λαμβάνουν μέρος και σε όλες τις εθνικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες αλλά και αποστολές επιτήρησης.