Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ»: Η φρεγάτα «ΨΑΡΑ» αποπλέει για τον Κόλπο του Άντεν – Το modus operandi της αποστολής υψηλής δυσκολίας

*Του Κώστα Σαρικά

Ζήτημα ωρών είναι πλέον ο απόπλους για την φρεγάτα «ΨΑΡΑ», η οποία βάζει πλώρη προς την Ερυθρά Θάλασσα και τον κόλπο του Άντεν για την επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ», αφού οι προετοιμασίες στο πλοίο έχουν ολοκληρωθεί, όλα τα συστήματα έχουν περάσει από εξονυχιστικό έλεγχο και το πλήρωμα περιμένει το τελικό σήμα από το Αρχηγείο Στόλου προκειμένου να λύσει κάβους, με πορεία νοτιοανατολική και κατεύθυνση προς τη διώρυγα του Σουέζ.

Επιπρόσθετα, προηγήθηκαν εντατικές δοκιμές εν πλω και συνεχείς προσομοιώσεις σε όλα τα σενάρια τα οποία ενδέχεται να αντιμετωπίσει το πλήρωμα στην υψηλής δυσκολίας αποστολή του, ενώ τα συμπεράσματα από την αποστολή της φρεγάτας «ΥΔΡΑ» αποτέλεσαν πολύτιμο οδηγό πάνω στα οποία προσαρμόστηκαν όλοι οι έλεγχοι και δοκιμές των συστημάτων της φρεγάτας «ΨΑΡΑ», καθώς επίσης το πλήρωμα και ο Κυβερνήτης του πλοίου ενημερώθηκαν αναλυτικά για τις ιδιαίτερες συνθήκες που θα συναντήσουν στην περιοχή των επιχειρήσεων.

Η επιχειρησιακή ανάπτυξη

Το «modus operandi» παραμένει σε γενικές γραμμές το ίδιο. Αποστολή της φρεγάτας είναι η συνοδεία εμπορικών πλοίων ευρωπαϊκών συμφερόντων, τα οποία θα κινούνται σε ομάδες στον Κόλπο του Άντεν από και προς τα Στενά Στενά Μπαμπ ελ Μαντέμπ. Ωστόσο, πληροφορίες του Onalert.gr αναφέρουν ότι η φρεγάτα «ΨΑΡΑ» θα κινείται πλέον σε μεγαλύτερη απόσταση, από τα εμπορικά πλοία, σε σχέση με τον τρόπο που επιχειρούσε η φρεγάτα «ΥΔΡΑ», ώστε να έχει μεγαλύτερο χρόνο αντίδρασης στην αντιμετώπιση των απειλών οι οποίες περιλαμβάνουν UAV, βαλλιστικούς πυραύλους αλλά και μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας, τα οποία χρησιμοποιούν οι Χούθι όλο και περισσότερο.

Η εμπειρία του πληρώματος της φρεγάτας «ΥΔΡΑ» τις 120 ημέρες που βρισκόταν και επιχειρούσε στην περιοχή έδειξε ότι τα UAV εντοπίζονται εύκολα και από σχετικά μεγάλες αποστάσεις και μόνο μια μαζική επίθεση μπορεί να προβληματίσει πολεμικό πλοίο. Αντίθετα, οι επιθέσεις με βαλλιστικούς πυραύλους αλλά και μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας, φορτωμένα με εκρηκτικά, αποτελούν στόχους με μεγαλύτερο επίπεδο δυσκολίας στην αντιμετώπιση τους.

Η πρόσφατη συνδυασμένη επίθεση με UAV, μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας αλλά και βαλλιστικούς πυραύλους στο ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο «TUTOR» είναι ενδεικτική, ενώ στο «μικροσκόπιο» της ανάλυσης και της ενημέρωσης του πληρώματος της φρεγάτας «ΨΑΡΑ» βρέθηκαν όλες οι επιθέσεις τις οποίες κλήθηκε να αντιμετωπίσει η φρεγάτα «ΥΔΡΑ», όπως και το περιστατικό με τον πύραυλο που έπεσε στη θάλασσα σε κοντινή απόσταση.

Ο σχεδιασμός

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη φρεγάτα «ΨΑΡΑ» εγκαταστάθηκαν και δοκιμάστηκαν με απόλυτη επιτυχία όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα και συστήματα επικοινωνιών που μετέφερε η φρεγάτα «ΥΔΡΑ» τα οποία δίνουν αυξημένες δυνατότητες συνεργασίας του πλοίου τόσο με τις υπόλοιπες Μονάδες της επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ» (EUNAVFOR ASPIDES) όσο και με αυτές που συμμετέχουν στην επιχείρηση «Prosperity Guardian» ενώ επιπλέον τοποθετήθηκε και δοκιμάστηκε νέο anti-drone σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου.

Η ελληνική φρεγάτα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα περάσει τη Διώρυγα του Σουέζ και θα κινηθεί νότια με αρχικό προορισμό τη ναυτική Βάση στο Τζιμπουτί, όπου θα ανεφοδιαστεί και έπειτα θα αναλάβει δράση. Είναι η βάση η οποία χρησιμοποιήθηκε και από τη φρεγάτα «ΥΔΡΑ» στην οποία θα καταπλέει και η «ΨΑΡΑ» για ανεφοδιασμό και «ανάσες» του πληρώματος.

Το πλοίο αναμένεται να παραμείνει στην περιοχή περίπου τρεις μήνες, όσους δηλαδή και η φρεγάτα «ΥΔΡΑ» και εάν αποφασιστεί η αποστολή άλλου πλοίου, τότε αυτό θα είναι η φρεγάτα «ΣΠΕΤΣΑΙ». Στον Κόλπο του Άντεν, υπό τη σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιχειρούν ήδη πλοία από Ιταλία, Ολλανδία, Βέλγιο και Γαλλία με την εν πλω Διοίκηση να έχει πλέον περάσει σε ολλανδική φρεγάτα. Ο στόχος πάντως, όπως αρχικά είχε προσδιοριστεί για συνολική δύναμη δέκα Μονάδων Επιφανείας στην Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ»  φαίνεται ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί καθώς αρκετές είναι οι χώρες της ΕΕ οι οποίες δεν δείχνουν διάθεση συμμετοχής.