Του Κώστα Σαρικά
Απόκτηση καινούργιων σύγχρονων πλοίων με ταυτόχρονη αλλαγή κλίματος στις τάξεις των Στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού και ανάσχεσης στο «κύμα» παραιτήσεων είναι οι στόχοι για το άμεσο μέλλον, όπως τους οριοθέτησε από το «λίκνο» του Στόλου, τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας. Από τη μια η δυσαρέσκεια του προσωπικού που είδε το Επίδομα Στόλου, όπως το εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, να μετατρέπεται σε Επίδομα Ιδιαίτερων Συνθηκών και από την άλλη η «must» ανάγκη για νέα πλοία αποτελούν τα «καυτά» ζητήματα που ζητούν άμεσες λύσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η από κοινού επεξεργασία σχεδίου μεταξύ των ΥΠΕΘΑ και ΥΠΟΙΚ προκειμένου να αλλάξει ο τρόπος φορολόγησης του Επιδόματος Ιδιαίτερων Συνθηκών μέσω του Επιδόματος Αποστολής, ώστε να αυξηθεί το τελικό καθαρό ποσό που θα φτάνει στους δικαιούχους. Ενώ στο τραπέζι βρίσκεται και εξετάζεται η πρόταση για κλιμακωτή καταβολή του επιδόματος, σύμφωνα με τον βαθμό και την ευθύνη του κάθε Στελέχους σε αντίθεση με ότι ισχύει σήμερα για οριζόντια καταβολή ανεξαρτήτως βαθμού, από τον Κυβερνήτη πλοίου έως και το πιο χαμηλόβαθμο Στέλεχος.
Με πρωτοβουλία του υπουργού Εθνικής Άμυνας, ήδη έχει ανοίξει δίαυλος επικοινωνίας με το υπουργείο Οικονομικών, ώστε να βρεθεί η σχετική φόρμουλα και ουσιαστικά το επίδομα να καταβάλλεται αφορολόγητο στα Στελέχη. Με την φορολογία τώρα να φτάνει ακόμα και το 40% ανάλογα με την κλίμακα εισοδήματος.
Τι ισχύει για το επίδομα Στόλου
Το γεγονός, όπως ήδη έχει δημοσιευθεί, ότι οι καθαρές αποδοχές Αντιπλοιάρχου-Κυβερνήτη φρεγάτας δεν ξεπερνούν τα 1500 ευρώ, είναι ενδεικτικό των οικονομικών απολαβών που έχουν τα μάχιμα Στελέχη του Στόλου. Ενώ το παράδοξο είναι, ότι ένα χαμηλόβαθμο Στέλεχος, είτε Υπαξιωματικός είτε ΕΠΟΠ, να φτάνει για την ίδια αποστολή να λαμβάνει περισσότερα χρήματα μέσω του επιδόματος από τον Κυβερνήτη καθώς φορολογείται με πολύ χαμηλότερο συντελεστή.
Έτσι, τα 60 ευρώ έπειτα από την φορολόγηση για έναν υψηλόβαθμο Αξιωματικό καταλήγουν να γίνονται 32. Ενώ σημειώνεται ότι, τα πλεύσιμα εκτός επιδόματος παραμένουν ίδια για όλα τα Στελέχη και κυμαίνονται σε 17.9 ευρώ για κάθε μέρα στη θάλασσα. Χαρακτηριστικό είναι ότι η προσαύξηση του Επιδόματος Ειδικών Συνθηκών δεν περιλαμβάνει ασκήσεις και προγραμματισμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες, όπως «ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ», «ΑΣΤΡΑΠΗ», «ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ», στις οποίες οι Μονάδες του Στόλου βρίσκονται για πολλές ημέρες στη θάλασσα.
Πιο συγκεκριμένα, Ανθυπασπιστής που υπηρετεί σε μάχιμη Μονάδα Επιφανείας με 17 χρόνια στο Πολεμικό Ναυτικό, βασικό μισθό 1445 ευρώ χωρίς τον φόρο, Επίδομα 160 ευρώ, επειδή υπηρετεί σε πλοίο (Ιδιαίτερων Συνθηκών Εργασίας) και 240 ευρώ Επίδομα Ιδιαίτερων Συνθηκών Αποστολών για τέσσερις ημέρες καταλήγει να λαμβάνει συνολικά 1.347 ευρώ καθαρά. Με το Επίδομα Ιδιαίτερων Συνθηκών Αποστολών να φορολογείται επίσης και από 60 ευρώ την ημέρα να καταλήγει ως καθαρό ημερήσιο ποσό στα 38 ευρώ. Ενώ όσο μέσα στο χρόνο «γράφει» ημέρες Ιδιαίτερων Συνθηκών Αποστολών, τόσο αυξάνεται ο φόρος και σε πολλές περιπτώσεις καταλήγει να φτάνει το καθαρό ποσό κάτω από τα 10 ευρώ.
«Θετικές αντιδράσεις» στις δηλώσεις Δένδια
Όσα τόνισε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας καταδεικνύουν ότι έχει κατανοήσει την απογοήτευση των Στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού τα οποία σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν τις 200 ημέρες στη θάλασσα μακριά από τις οικογένειες τους.
«Είναι προφανές στην ηγεσία του Υπουργείου, ότι η προσαύξηση του Επιδόματος Ιδιαίτερων Συνθηκών δια του Επιδόματος Αποστολής, δεν έχει εκπληρώσει τον σκοπό της. Πρέπει λοιπόν να το δούμε πάλι και να φροντίσουμε ώστε αυτό το Επίδομα, ανάλογα ρυθμιζόμενο, να αποδώσει στα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού όχι αντίτιμο για την υπηρεσία που παρέχουν στην πατρίδα – ούτε το απαιτούν ούτε αυτός είναι ο τρόπος να το εκφράσουν- αλλά τη δίκαιη ευγνωμοσύνη της ελληνικής κοινωνίας και της πατρίδας απέναντι στη μεγάλη εκπλήρωση του εθνικού καθήκοντος και της εθνικής αποστολής», ανέφερε χαρακτηριστικά. Οι δηλώσεις του Νίκου Δένδια έχουν προκαλέσει ήδη θετικό αντίκτυπο, την ώρα που η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού έχει να αντιμετωπίσει τα τελευταία χρόνια το «κύμα» παραιτήσεων.
Την ίδια ώρα, ο Νίκος Δένδιας έδωσε και το περίγραμμα για τις επόμενες εξοπλιστικές κινήσεις με στόχο την ενίσχυση του Στόλου. Χωρίς να αναφέρει το παραμικρό για μεταχειρισμένα πλοία και Μονάδες ενδιάμεσης λύσης στάθηκε στην απόκτηση των ψηφιακών φρεγατών Belharra, ενώ πρόσθεσε ότι το επόμενο βήμα μετά την αγορά σύγχρονων πλοίων πρέπει να περάσει στον σχεδιασμό και στη συμπαραγωγή, αν όχι και στην παραγωγή σκαφών στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία.