Ο Ιωάννης Κεφαλογιάννης απάντησε σε ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου που κατέθεσαν βουλευτές του κόμματος «ΝΙΚΗ» με θέμα τον περιορισμό του αριθμού περιπτώσεων απαλλαγής στράτευσης, με τον ΥΦΕΘΑ να λέει αρχικά ότι υποχρέωση εκπλήρωσης της στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης, αποτελεί συνταγματική επιταγή για το σύνολο των Ελλήνων αρρένων πολιτών.
Ο ίδιος είπε στη συνέχεια πως όσοι δεν εκπληρώνουν την οφειλόμενη στρατεύσιμη στρατιωτική τους υποχρέωση κηρύσσονται ανυπότακτοι και υπέχουν ποινικές (υποβολή μήνυσης στην αρμόδια Εισαγγελία Στρατοδικείου) και διοικητικές κυρώσεις (επιβολή χρηματικού προστίμου 6.000€), σύμφωνα με το άρθρο 51 του ν.3421/2005 (Α΄302).
Έπειτα, τόνισε ότι η αμετάκλητη καταδίκη τους για το αδίκημα της ανυποταξίας επιφέρει τις στερήσεις του άρθρου 53 του ίδιου νόμου (στέρηση του δικαιώματος άσκησης επαγγέλματος που προϋποθέτει ειδική άδεια της αρχής, στέρηση του δικαιώματος του εκλέγειν και εκλέγεσθαι, στερήσεις διορισμού που προβλέπονται κάθε φορά από τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα, οι οποίες εφαρμόζονται για τις προσλήψεις στο δημόσιο τομέα).
Η απάντηση του ΥΦΕΘΑ:
«Σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3528/2007 (Α΄26), δεν διορίζονται υπάλληλοι όσοι δεν έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις ή δεν έχουν απαλλαγεί νόμιμα από αυτές και όσοι έχουν αναγνωρισθεί ως αντιρρησίες συνείδησης και δεν έχουν εκπληρώσει, κατά τις ειδικές διατάξεις της στρατολογικής νομοθεσίας, εναλλακτική υπηρεσία. Η μη εκπλήρωση των στρατιωτικών υποχρεώσεων αποτελεί κώλυμα διορισμού, εφόσον αυτές δεν έχουν εκπληρωθεί κατά το χρόνο διορισμού του υπαλλήλου.
Οι παραπάνω ποινικές και διοικητικές συνέπειες λειτουργούν σαφώς αποτρεπτικά για το ενδεχόμενο διάπραξης του αδικήματος της ανυποταξίας. Περαιτέρω, οι λόγοι, για τους οποίους οι στρατεύσιμοι απαλλάσσονται από την υποχρέωση στράτευσης απαριθμούνται περιοριστικά στο άρθρο 13 του ν.3421/2005 (Α΄302). Η χορήγηση απαλλαγής στράτευσης για λόγους υγείας εξετάζεται από τις αρμόδιες στρατιωτικές υγειονομικές επιτροπές.
Έχει δε ιδιαίτερη σημασία οι κατατασσόμενοι με οποιαδήποτε ιδιότητα στις Ένοπλες Δυνάμεις να έχουν σωματική ικανότητα (σωματική και ψυχική υγεία, αρτιμέλεια και σωματική διάπλαση), που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της αποστολής για την οποία προορίζονται.
Ως εκ τούτου, οι στρατεύσιμοι που κατατάσσονται στις Ένοπλες Δυνάμεις, υποβάλλονται αμέσως σε υγειονομική εξέταση και εντάσσονται σε κατηγορίες σωματικής ικανότητας (ικανοί κατηγορίας) Ι1 έως Ι4 και σε ακατάλληλους για στράτευση Ι5, βάσει του π.δ. 11/2014 (Α΄17). Ειδικότερα, η περίπτωση της απαλλαγής από την στράτευση λόγω διαταραχής φύλου εξετάζεται, ομοίως, κατά τις διατάξεις του π.δ. 11/2014 (Α΄17) και του Πίνακα Νοσημάτων και χορηγείται από τις αρμόδιες Υγειονομικές Επιτροπές των Ενόπλων Δυνάμεων.
Η αξιοποίηση γνωματεύσεων υγειονομικών επιτροπών των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) από άλλες Υπηρεσίες του Κράτους εκφεύγει των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Λοιπές περιπτώσεις απαλλαγής από την υποχρέωση στράτευσης, έχουν προβλεφθεί, κυρίως, για την προστασία και ενίσχυση του θεσμού της οικογένειας.
Κατά το άρθρο 59 του ν.3421/2005 (Α΄302) όσοι για λόγους συνείδησης αρνούνται να εκπληρώσουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις επικαλούμενοι τις θρησκευτικές ή ιδεολογικές τους πεποιθήσεις, μπορεί να αναγνωρίζονται ως αντιρρησίες συνείδησης, οι οποίοι εκπληρώνουν εναλλακτική υπηρεσία, σε υπηρεσίες φορέων του δημόσιου τομέα και συνίσταται στην παροχή υπηρεσιών κοινής ωφέλειας.
Οι αναγνωρισθέντες ως αντιρρησίες συνείδησης, όταν συμπληρώνουν τον καθορισμένο χρόνο εναλλακτικής υπηρεσίας, απολύονται από το φορέα του δημόσιου τομέα, στον οποίο διατέθηκαν και προβλέπεται παροχή εναλλακτικής εφεδρικής υπηρεσίας, της οποίας η διάρκεια και οι λεπτομέρειες εκπλήρωσης καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Βασικός σκοπός του πιστοποιητικού στρατολογικής κατάστασης γενικού περιεχομένου, πιστοποιητικού Τύπου Α΄, αποτελεί η πιστοποίηση ότι κάποιος δεν υπέχει πλέον στρατιωτικές υποχρεώσεις. Για την αναγραφή μεταβολών περί ακαταλληλότητας για στράτευση, χορήγησης αναβολής για λόγους υγείας, μετατόπισης κατάταξης για λόγους υγείας ή κρίσης σωματικής ικανότητας λαμβάνονται υπόψη οι διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας περί προστασίας του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Συναφώς με την υπ’ αρ. 2/2022 Απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων κρίθηκε ότι η αναγραφή στο πιστοποιητικό οποιουδήποτε άλλου δεδομένου, πέραν της πιστοποίησης ότι κάποιος δεν υπέχει πλέον στρατιωτικές υποχρεώσεις αντίκεται στις αρχές της αναλογικότητας, της προσφορότητας και της ελαχιστοποίησης της επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων που θέτουν οι διατάξεις του ν.4624/2019 (Α΄137).
Αριθμητικά στοιχεία απαλλαγέντων από την υποχρέωση στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης, για λόγους υγείας ή για άλλους λόγους, αναγνωρισθέντων ως αντιρρησιών συνείδησης και ανυποτάκτων τηρούνται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), πλην όμως δεν δύνανται να δημοσιοποιούνται για λόγους εθνικής ασφαλείας. Τέλος, πάγια μέριμνα του ΥΠΕΘΑ αποτελεί η αποτελεσματικότερη σχεδίαση της στρατιωτικής θητείας και η ανάδειξη της προσφοράς των στρατευμένων νέων.
Φωτογραφίες αρχείου Eurokinissi