Tου Κώστα Σαρικά
Μπορεί ανώτατες πηγές του Ναυτικού Επιτελείου να απορρίπτουν κατηγορηματικά τις καταγγελίες συνδικαλιστών περί μαζικών παραιτήσεων Αξιωματικών και Υπαξιωματικών που υπηρετούν στη φρεγάτα «ΥΔΡΑ» αμέσως μετά την ανακοίνωση της απόφασης για αποστολή του πλοίου στην Ερυθρά Θάλασσα, όμως το πρόβλημα στελέχωσης των Μονάδων του Στόλου παραμένει «καυτή πατάτα» για τη νέα ηγεσία στο Πολεμικό Ναυτικό.
Την ώρα μάλιστα που ήδη αναζητείται το πλήρωμα της πρώτης φρεγάτας Belharra F-601 «ΚΙΜΩΝ», η οποία αναμένεται να παραληφθεί από τον Ελληνικό Στόλο σε περίπου ένα χρόνο. Πόσο μάλλον όταν το ζητούμενο για τις καινούργιες φρεγάτες FDI είναι Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί υψηλού επιπέδου με γνώση της τεχνολογίας, ικανοί να μυηθούν στα μυστικά ενός υπερσύγχρονου ψηφιακού πλοίου τελευταίας γενιάς. Ήδη έχει αρχίσει ένας αγώνας δρόμου για την στελέχωση του πλοίου. Καθώς σημαντικό ποσοστό Στελεχών του πρώτου πληρώματος της «ΚΙΜΩΝ» θα απαιτηθεί να ταξιδέψει στη Γαλλία για να συμμετέχει στις εν πλω δοκιμές της φρεγάτας, τόσο εν όρμω όσο και εν πλω, οι οποίες ξεκινούν τους επόμενους μήνες. Ενώ αμέσως μετά την παραλαβή της πρώτης Belharra πολύ σύντομα θα πρέπει να έχει βρεθεί το πλήρωμα της F-602 «ΝΕΑΡΧΟΣ».
Το ενδεχόμενο παροπλισμού τους επόμενους μήνες μιας εκ των τριών μη εκσυγχρονισμένων φρεγατών S απορρίπτεται κατηγορηματικά από το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς οι Εθνικές και Συμμαχικές υποχρεώσεις παραμένουν σε πολύ υψηλό επίπεδο, παρά την ύφεση στα Ελληνοτουρκικά. Όμως, ακόμα και ο παροπλισμός μια μεγάλης Μονάδας Επιφανείας, όπως προτάθηκε από αξιωματούχους, εκτός Ναυτικού Επιτελείου δεν μπορεί να αποτελέσει λύση, καθώς το πρόβλημα δεν είναι μόνο ποσοτικό, αλλά αφορά και τον πολύ υψηλό μέσο όρο ηλικίας των Στελεχών και κυρίως των Υπαξιωματικών και ΕΠΟΠ που υπηρετούν τόσο στα πλοία Επιφανείας όσο και στα υποβρύχια.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, και με δεδομένο το πρόβλημα υποστελέχωσης των Μονάδων του Στόλου, το πρόβλημα γίνεται οξύτερο καθώς η φρεγάτα που θα συμμετέχει στην επιχείρηση «Prosperity Guardian» θα παραμείνει στην Ερυθρά Θάλασσα για έξι μήνες και θεωρείται εκ των ουκ άνευ ότι θα αποπλεύσει πλήρως στελεχωμένη. Η δυνατότητα «άντλησης» προσωπικού από άλλη φρεγάτα του Στόλου, η οποία τους επόμενους μήνες θα περάσει συντήρηση μακράς διαρκείας, μπορεί να αποτελεί μια προσωρινή λύση, ωστόσο δεν μπορεί να φέρει μακροχρόνια αποτελέσματα.
Όπως τονίζεται πάντως, οι 17 παραιτήσεις Στελεχών στην φρεγάτα «ΥΔΡΑ», σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν συνδικαλιστές, αφορούν συνολικά τον τελευταίο χρόνο και όχι από τη στιγμή που ανακοινώθηκε η συμμετοχή πλοίου στην «Prosperity Guardian». Ένας πολύ μικρός αριθμός Αξιωματικών και Υπαξιωματικών από τους συνολικά 17 πράγματι κατέθεσε παραιτήσεις τις τελευταίες ημέρες, τις οποίες όμως είχαν προαποφασίσει εδώ και αρκετές εβδομάδες.
Όμως, στο Πολεμικό Ναυτικό ειδικά τη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία δεν περισσεύει κανένας, ενώ 17 παραιτήσεις μόνο σε ένα πλοίο μέσα σε ένα χρόνο προκαλούν έντονη ανησυχία. Συνολικά εντός του 2023 και τις πρώτες δύο εβδομάδες του 2024 καταγράφηκαν περισσότερες από 200 παραιτήσεις, ενώ το 2022 είχαν αγγίξει τις 180. Δηλαδή μέσα σε δύο χρόνια αριθμός Στελεχών που προσεγγίζει τρία πληρώματα φρεγατών είχε παραιτηθεί από το Πολεμικό Ναυτικό και μάλιστα στη συντριπτική τους πλειονότητα από μάχιμες Μονάδες του Στόλου.
Η νέα ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού εμφανίζεται ιδιαίτερα προβληματισμένη. Ήδη επεξεργάζεται μια σειρά από προτάσεις, τις οποίες αναμένεται να θέσει στην πολιτική ηγεσία, ώστε να βάλει φρένο στην «αιμορραγία» και να αναστρέψει το κλίμα. Αφορούν κυρίως τα πλεύσιμα, τα οποία αυξήθηκαν όμως με το επίδομα Στόλου μόνο για όσους ταξιδεύουν και όχι για όλους. Το αφορολόγητο όπως εφαρμόζεται σε ιπτάμενους, Στελέχη των Ειδικών Δυνάμεων και όσους υπηρετούν στα υποβρύχια αλλά και ένα επιπλέον ειδικό επίδομα, το οποίο θα καταβάλλεται κλιμακωτά ανάλογα με τις ευθύνες κάθε Στελέχους των πληρωμάτων. Ενώ στις προτάσεις περιλαμβάνεται και η μετατροπή κάθε εξαμήνου στη θάλασσα σε ένα συντάξιμο χρόνο. Επιπλέον, στα ζητούμενα είναι και η ανάληψη αποστολών που αφορούν αμιγώς το Πολεμικό Ναυτικό και όχι άλλους φορείς ή υπηρεσίες, όπως το ζήτημα των λαθρομεταναστών.