*Του Κώστα Σαρικά
«Ήταν με εξαιρετικά επίπονη, υψηλών απαιτήσεων διαδικασία και ταυτόχρονα ιδιαίτερα εποικοδομητική καθώς τα Στελέχη της νεοσύστατης Μοίρας Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων (ΜΑΕΕ) διδάχθηκαν πολλά από την κορυφαία στο αντικείμενο Μονάδα 160 Special Operations Aviation Regiment των Δυνάμεων Ειδικών Επιχειρήσεων των ΗΠΑ», τονίζουν με έμφαση στρατιωτικές πηγές.
Όλα τα αντικείμενα στα οποία αξιολογήθηκε η ΜΑΕΕ πραγματοποιήθηκαν κάτω πλήρως ρεαλιστικές συνθήκες και σύμφωνα με τις απαιτήσεις των αποστολών Ειδικών Επιχειρήσεων. Με τεράστια εμπειρία από τα πεδία των μαχών σε «καυτές» περιοχές όπως το Αφγανιστάν, το Ιράκ και η Σομαλία τα Στελέχη της 160 SOAR, μετέφεραν στους Έλληνες συναδέλφους τους τεχνογνωσία αλλά και τη λογική των αποστολών Ειδικών Επιχειρήσεων όπου οι κίνδυνοι πολλαπλασιάζονται, το ρίσκο αυξάνεται αλλά ταυτόχρονα «δεν υπάρχει επιστροφή» κατά της εκτέλεση της επιχείρησης.
Πάντα το ζητούμενο είναι να βρεθεί τρόπος ώστε οι Special Operators που μεταφέρονται από τα ελικόπτερα να προσεγγίσουν την περιοχή των επιχειρήσεων, να ολοκληρώσουν την αποστολή και να επιστρέψουν με ασφάλεια πίσω στη βάση τους.
Οι εικόνες που δόθηκαν στη δημοσιότητα είναι ενδεικτικές για τα σενάρια τα οποία εκτελέστηκαν, με έμφαση τις νυχτερινές αποστολές οι οποίες βρίσκονται στην κορυφή των σεναρίων Ειδικών Επιχειρήσεων. Τα ελικόπτερα της ΜΑΕΕ, δίπλα στα αμερικανικά, εκτελούσαν αποστολές διπλής ενέργειας σε αμφίβιο αλλά και σε χερσαίο περιβάλλον κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.
Προσέγγιζαν με ταχύτητα την περιοχή ενέργειας με τα πληρώματα να λαμβάνουν αποφάσεις επί του πεδίου για τον τρόπο με τον οποίο θα αποβίβαζαν τους SOF. Η ακρίβεια και οι χρόνοι αντίδρασης αποτέλεσαν σημαντικές παραμέτρους στην αξιολόγηση ώστε η νεοσύστατη Μονάδα να κερδίσει επάξια τον χαρακτηρισμό «Combat Ready» και να μπορεί πλέον πιστοποιημένη να αναλαμβάνει Συμμαχικές αποστολές.
Όπως τονίζουν τα Στελέχη της ΜΑΕΕ αλλά και τα Επιτελικά Στελέχη της Διακλαδικής Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων – η οποία επίσης αξιολογήθηκε και πιστοποιήθηκε – όπως και της ΔΕΠ, η νεοσύστατη Μονάδα αν και ακόμα κάνει τα πρώτα της βήματα έχει δώσει δείγματα γραφής. Σε κάθε συνεργασία με τις Μονάδες Ειδικών Επιχειρήσεων κερδίζει εμπειρία, ενώ οι παραστάσεις που έλαβαν τα Στελέχη της από τους Αμερικανούς αποτελούν πολύτιμο οδηγό.
Όμως για τη ΜΑΕΕ ο δρόμος είναι μακρύς με τις διαθεσιμότητες των εναέριων Μέσων να αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για την εξέλιξη της Μονάδας. Η Μοίρα χρησιμοποιεί ήδη ελικόπτερα CH-47D Chinook αλλά και NH-90, τα οποία άλλωστε είναι ιδανικά για αποστολές Ειδικών Επιχειρήσεων. Όμως οι χαμηλές διαθεσιμότητες στους δύο τύπους ελικοπτέρων και ειδικά στα NH-90 προβληματίζουν όχι μόνο την ΔΕΠ αλλά και την Αεροπορία Στρατού, η οποία διαθέτει και υποστηρίζει τα Εναέρια Μέσα.
Σύμφωνα με το σχετικό Οργανόγραμμα, ο εναέριος στόλος της Μοίρας Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων θα αποτελείται τα επόμενα χρόνια από συνολικά 10 ελικόπτερα. Συγκεκριμένα η ΜΑΕΕ θα διαθέτει τα τέσσερα καινούργια UH-60Μ Βlack Hawk τα οποία θα έχουν ειδική διαμόρφωση για Ειδικές Επιχειρήσεις, τέσσερα NH-90 με αντίστοιχη διαμόρφωση και ακόμη δύο CH-47D Chinook.
Η απόκτηση των Black Hawk θα λύσει τα χέρια των Στελεχών της ΜΑΕΕ, ωστόσο το ζητούμενο είναι να αυξηθούν οι διαθεσιμότητες και στους άλλους δύο τύπους ελικοπτέρων και ειδικά στα NH-90, τα οποία στη συντριπτική τους πλειονότητα παραμένουν καθηλωμένα.