* Του Κώστα Σαρικά
Τα «πέτρινα» χρόνια για τον στόλο των μεταφορικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας φαίνεται ότι σταδιακά ανήκουν στο παρελθόν καθώς το Αεροπορικό Επιτελείο βρίσκεται σε πλήρη εγρήγορση δρομολογώντας τα επόμενα βήματα. Έως τα τέλη του 2024 ο αριθμός των διαθέσιμων αεροσκαφών C-130 και C-27 αναμένεται σύμφωνα με τον σχεδιασμό να είναι διψήφιος καθώς τρία μεταφορικά και των δύο τύπων πρόκειται να προστεθούν σε όσα ήδη επιχειρούν.
Συγκεκριμένα οι εργασίες συντήρησης στα καθηλωμένα C-27 Spartan προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς παρά το γεγονός ότι τα προηγούμενα χρόνια φτάσαμε στο σημείο να καθηλωθεί το σύνολο των αεροσκαφών εξαιτίας της μη υποστήριξης. FOS η οποία υπογράφηκε και υλοποιείται ήδη αποδίδει καρπούς και τέσσερις ‘’Σπαρτιάτες’’ είναι διαθέσιμοι και πετούν καθημερινά αναλαμβάνοντας κάθε είδους αποστολές.
Το βάρος πλέον πέφτει στα υπόλοιπα δύο C-27 τα οποία καλύπτει η σύμβαση υποστήριξης με τους τεχνικούς της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών ‘’ΠΗΓΑΣΟΣ’’ αλλά και τα Στελέχη της κατασκευάστριας εταιρείας Leonardo να εργάζονται εντατικά προκειμένου να τα μετατρέψουν σε επιχειρησιακά.
Έως τα τέλη του 2024 αναμένεται να πετάξει το πέμπτο μεταφορικό, ενώ στη συνέχεια οι τεχνικοί θα πάρουν στα χέρια τους και το έκτο με στόχο να μετατραπεί σε διαθέσιμο τους πρώτους μήνες του 2025. Όσο προχωρά πάντως η διαδικασία συντήρησης τόσο τα προβλήματα που ανακύπτουν είναι και πιο έντονα αποτέλεσμα του παρατεταμένου χρόνου στον οποίο τα μεταφορικά αεροσκάφη βρίσκονταν σε ακινησία.
Συνέπεια της κακής κατάστασης των αεροσκαφών είναι να αυξάνεται το κόστος συντήρησης γεγονός που συνεπάγεται όπως αναφέρουν έγκυρες αεροπορικές πηγές στο Οnalert.gr να μην επαρκεί το συνολικό ποσό της FOS να καλύψει την υποστήριξη έως και το 2026 όταν λήγει η ισχύ της. Έτσι φαίνεται ότι θα αρχίσουν νωρίτερα οι διαπραγματεύσεις για υπογραφή νέας σύμβασης υποστήριξης με τους κατασκευαστές ώστε τα C-27 να συντηρούνται συνεχώς και να διασφαλιστούν οι υψηλές διαθεσιμότητες.
Όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr η νέα FOS αναμένεται να περιλαμβάνει και την ‘’must’’ αναβάθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων των μεταφορικών αεροσκαφών η οποία είναι απαραίτητη προκειμένου να πιστοποιηθούν ενώ υπάρχουν ακόμη δύο καθηλωμένα C-27 τα οποία δεν περιέλαβε η τρέχουσα FOS.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας αλλά και της κατασκευάστριας εταιρείας επιθεώρησαν εξονυχιστικά τα δύο παροπλισμένα για αρκετά χρόνια αεροσκάφη και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι μόνο το ένα μπορεί να συντηρηθεί και να επανέλθει σε πτήσιμη κατάσταση. Στο δεύτερο C-27 έχουν εντοπιστεί σοβαρά προβλήματα που κάνουν μη συμφέρουσα οικονομικά την προσπάθεια επαναφοράς του.
Την ίδια ώρα αισιοδοξία επιφέρει και η αναγέννηση του στόλου των μεταφορικών C-130Η της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών ‘’ΗΡΑΚΛΗΣ’’. Ήδη τρία Hercules είναι διαθέσιμα και πετούν σχεδόν καθημερινά καλύπτοντας προγραμματισμένες αλλά και έκτακτες αποστολές ενώ έως τα τέλη του 2024 αναμένονται να προστεθούν ακόμη δύο στον στόλο των επιχειρησιακά διαθέσιμων αεροσκαφών. Ένα C-130 βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο συντήρησης στα υπόστεγα της ΕΑΒ και αναμένεται να παραδοθεί τους επόμενους μήνες ενώ ακόμη ένα Hercules συντηρείται με στόχο να διατεθεί στην 356 πιθανότατα τους πρώτους μήνες του 2026.
Επιπλέον ακόμα δύο C-130H της Πολεμικής Αεροπορίας βρίσκονται σε διαδικασία συντήρησης στην Πορτογαλία στις εγκαταστάσεις του ΝΑΤΟ NSPA. Το ένα από αυτά ενδέχεται να επιστρέψει ετοιμοπόλεμο στην Ελλάδα και στην 112 Πτέρυγα Μάχης μέσα στους επόμενους μήνες.