*Του Κώστα Σαρικά
Σε εισήγηση για αναβάθμιση των 38 μαχητικών αεροσκαφών τύπου F-16 Block 50 σε διαμόρφωση Viper παρά για εκσυγχρονισμό τους σε Block 52 Adv φαίνεται ότι πρόκειται να προχωρήσει το επόμενο διάστημα το Αεροπορικό Επιτελείο.
Τόσο ο νέος Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, Αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης, όσο και ο νέος Αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας, Παναγιώτης Γεωργακόπουλος, σήμερα η επίσημη τελετή παράδοσης και παραλαβής στη Λάρισα, εμφανίζονται ως υπέρμαχοι μιας τέτοιας λύσης για το μέλλον των πολύτιμων αεροσκαφών από τις δύο πολεμικές Μοίρες της 111 Πτέρυγας Μάχης στη Νέα Αγχίαλο.
Η επόμενη μέρα των F-16 Block 50 αποτελεί τα τελευταία χρόνια αντικείμενο έντονου προβληματισμού στους κόλπους της Πολεμικής Αεροπορίας, ειδικά έπειτα από την απόφαση σε πολιτικό επίπεδο να μην συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα αναβάθμισης των 83 μαχητικών F-16 block 52+ και Block52+ Adv σε διαμόρφωση Viper εξαιτίας έλλειψης του σχετικού κονδυλίου.
Η ιστορία του προγράμματος αναβάθμισης
Τότε το Αεροπορικό Επιτελείο έκρινε ότι το επόμενο βήμα έπρεπε να είναι ο εκσυγχρονισμός των 38 μαχητικών από την 341 Πολεμική Μοίρα «ΒΕΛΟΣ» και την 347 Πολεμική Μοίρα «ΠΕΡΣΕΑΣ» σε διαμόρφωση Block 52 Adv με τη χρησιμοποίηση απαρτίων που θα αφαιρεθούν από τα υπό διαμόρφωση Viper με ταυτόχρονη αγορά και κάποιων άλλων από την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Μartin, με το κόστος να αγγίζει περίπου τα 700 εκατομμύρια και τις εργασίες να εκτελούνται από την Πολεμική Αεροπορία στην «φωλιά» των Block 50, την 111 Πτέρυγα Μάχης και όχι στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.
Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η αναβάθμιση των F-16 Block 50 αποτελεί ζήτημα το οποίο έχει τεθεί ψηλά στην εξοπλιστική ατζέντα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, το πρόγραμμα για μια σειρά από αιτίες και ενώ τα χρήματα φαίνεται ότι είχαν εξασφαλιστεί δεν προχώρησε.
Και σταδιακά, η προσπάθεια ατόνησε καθώς τέθηκαν άλλες προτεραιότητες ενώ το 2023 άλλαξαν και τα δημοσιονομικά δεδομένα εξαιτίας μιας σειράς άλλων αναγκών όπως η αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών αλλά και της ενεργειακής κρίσης.
Μάλιστα, το ενδιαφέρον στράφηκε το τελευταίο διάστημα στο πρόγραμμα απόκτησης των stealth αμερικανικών μαχητικών F-35, όμως για τους Επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας το ζήτημα βρισκόταν πάντα στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.
Και όσο καθυστερούσε η απόφαση για ενεργοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού των 38 μαχητικών σε διαμόρφωση Block 52 Adv τόσο κέρδιζε έδαφος η άποψη ότι πιο συμφέρουσα για το μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας θα ήταν η αναβάθμιση και αυτών των αεροσκαφών σε διαμόρφωση Viper.
Με πιο ισχυρό επιχείρημα το γεγονός ότι η τεχνολογία προχωρά ταχύτατα και τα Block 52 Adv δεν θα μπορούν σε λίγα χρόνια να σταθούν με αξιώσεις στο σύγχρονο αεροπορικό περιβάλλον απέναντι στις πολλαπλές απειλές και σε μαχητικά υψηλότερης τεχνολογίας.
Ο στόχος εν αναμονή των F-35
Πράγματι, ο εκσυγχρονισμός τους σε διαμόρφωση Block 52 Adv ναι μεν θα τα ανέβαζε επίπεδο όμως σε καμία περίπτωση δεν θα γινόταν εφικτή η ομογενοποίηση του στόλου με ότι αυτό συνεπάγεται είτε στον επιχειρησιακό τομέα είτε σε ζητήματα εκπαίδευσης, συντήρησης και υποστήριξης.
Έτσι, το νέο Αεροπορικό Επιτελείο φαίνεται πλέον να προσανατολίζεται σε μια νέα πρόταση προς την πολιτική ηγεσία, η οποία να αφορά την ένταξη των 38 μαχητικών F-16 Block 50 στο πρόγραμμα αναβάθμισης των 83 Viper, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη.
Οι πρώτοι υπολογισμοί κάνουν λόγο για επιπλέον κόστος 300 εκατομμύρια ευρώ, ωστόσο το ποσό αυτό με βάση την οικονομία κλίμακος δεν θεωρείται υπερβολικό, καθώς η Πολεμική Αεροπορία θα έχει στη «φαρέτρα» της 121 μαχητικά Viper 4,5 γενιάς πλήρως ομογενοποιημένα και με δυνατότητα συνεργασίας τόσο με τα γαλλικά Rafale όσο κυρίως με τα πέμπτης γενιάς αεροσκάφη τύπου F-35, η απόκτηση των οποίων αποτελεί ειλημμένη απόφαση.