*Του Κώστα Σαρικά
Η αναμενόμενη έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της πολυπόθητης Follow On Support ύψους 50 εκατομμυρίων, για την υποστήριξη του στόλου των ελικοπτέρων NH-90 της Αεροπορίας Στρατού θα αποτελέσει μόνο μια μικρή «ανάσα» προκειμένου να αυξηθεί η διαθεσιμότητα των πλέον αδικημένων μέσων του 2ου ΤΕΑΣ.
Μένουν ακόμα να γίνουν πολλά προκειμένου να αξιοποιηθούν, τα πανίσχυρα αλλά με εξαιρετικά προβληματική υποστήριξη ελικόπτερα, τα οποία έχουν προσφέρει ελάχιστα έως σήμερα στις Ένοπλες Δυνάμεις 20 και πλέον χρόνια από τότε που υπογράφει η σύμβαση απόκτησης τους.
Η λύση του outsourcing
Η προσπάθεια να «αναστηθούν» τα καθηλωμένα ελικόπτερα αποτελεί ίσως την ύστατη κίνηση του ΓΕΣ και της Αεροπορίας Στρατού καθώς όλες οι προηγούμενες απέτυχαν και πλέον τα περιθώρια έχουν στενέψει δραματικά. Η αναμενόμενη όμως συμφωνία για την εν συνεχεία υποστήριξή τους (FOS), το μόνο που μπορεί να δώσει είναι «παλμό» για πολύ μικρό χρονικό διάστημα και έτσι το Στρατιωτικό Επιτελείο εργάζεται για την υπογραφή μια πιο μακρόπνοης σύμβασης υποστήριξης, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr θα αφορά την ανάθεση της συντήρησης των ελικοπτέρων με διαδικασία outsourcing, δηλαδή συμφωνία με ιδιωτική εταιρεία η οποία θα διαθέτει τη σχετική πιστοποίηση.
Ολοκληρώνεται η παραλαβή τους
Ταυτόχρονα, βρίσκεται σε εξέλιξη μια προσπάθεια σε συνεργασία με την κατασκευάστρια εταιρεία ώστε να εξασφαλιστούν ανταλλακτικά, τα οποία προέρχονται από τα ελικόπτερα που απέσυραν πρόσφατα οι Ένοπλες Δυνάμεις της Αυστραλίας. Τα συγκεκριμένα NH-90 έχουν περιέλθει στην διάθεση της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, η οποία προτίθεται να τα μετατρέψει σε ανταλλακτικά και να τα προωθήσει στην αγορά είτε άμεσα είτε μέσω άλλης εταιρείας. Τα συγκεκριμένα ανταλλακτικά αν περάσουν σε Ελληνικά χέρια θα δώσουν τη δυνατότητα υποστήριξης των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού για αρκετά χρόνια με εκατοντάδες πτητικές ώρες.
Από την άλλη, το 2ο ΤΕΑΣ αναμένεται να παραλάβει, εντός των επόμενων μηνών, τα τελευταία τέσσερα καινούργια ελικόπτερα από τους κατασκευαστές προκειμένου να συμπληρωθεί ο συνολικός αριθμός των 20 NH-90 τα οποία αγοράστηκαν και έχουν πληρωθεί. Πρόκειται σαφώς για μοναδικό παγκοσμίως παράδειγμα να παραλαμβάνονται καινούργια οπλικά συστήματα είκοσι και πλέον χρόνια έπειτα από την υπογραφή της σχετικής συμφωνίας. Σε κάθε περίπτωση και με δεδομένες τις αδιαμφισβήτητες δυνατότητες των NH-90, η προσπάθεια ενεργοποίησής τους έρχεται ταυτόχρονα την ώρα που η Αεροπορία Στρατού θα παραλαμβάνει τα επόμενα χρόνια και τα 35 καινούργια Αμερικανικά ελικόπτερα Black Hawk.
Ο συνδυασμός με τα Black Hawk
Πρόκειται για έναν συνδυασμό δύο εξαιρετικών ιπτάμενων μέσων τα οποία εκτινάσσουν τις επιχειρησιακές δυνατότητες συνολικά των Ενόπλων Δυνάμεων. Από τα συνολικά 55 ελικόπτερα NH-90 και UH-60M Black Hawk τα 8 θα διαθέτουν διαμόρφωση Ειδικών Επιχειρήσεων και θα μπορούν να χρησιμοποιούνται από τις Μονάδες της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου, ενώ ταυτόχρονα θα αρχίσει η απόσυρση των γερασμένων UH-1 τα οποία έχουν προ πολλού φτάσει στο τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής.
Το εγχείρημα πάντως της «ανάστασης» των καθηλωμένων NH-90 κάθε άλλο παρά εύκολο είναι ενώ και η έλλειψη προσωπικού αποτελεί ένα ακόμη πρόβλημα, το οποίο θα κληθεί να αντιμετωπίσει η Αεροπορία Στρατού, την ώρα η υποστήριξη των ελικοπτέρων παγκοσμίως έχει αποδειχθεί προβληματική ενώ σαφώς έχουν γίνει μια σειρά από λάθη και από την ελληνική πλευρά που έφτασαν τα NH-90 στα όρια της απαξίωσης. Σε επίπεδο τεχνικών χαρακτηριστικών και επιχειρησιακών δυνατοτήτων κανένας δεν μπορεί πάντως να αμφισβητήσει την αξία των NH-90.
Τα πλεονεκτήματα
Πρόκειται για πανίσχυρα ελικόπτερα τα οποία μπορούν να ξεπεράσουν τους 160 κόμβους και να φτάσουν συντομότερα από κάθε άλλο ελικόπτερο μεταφέροντας κομάντος και στο τελευταίο ακριτικό νησί του Αρχιπελάγους. Ιδανικά εναέρια μέσα για Ειδικές Επιχειρήσεις διαθέτουν προηγμένο σύστημα αυτοπροστασίας, σύστημα προειδοποίησης λέιζερ, σύστημα εντοπισμού εκτόξευσης βλημάτων και σύστημα εκτόξευσης θερμοβολίδων (flares) και αερόφυλλων (chaffs). Πετούν με απόλυτη αξιοπιστία ημέρα και νύχτα ακόμα και κάτω από τις πλέον αντίξοες καιρικές συνθήκες.
Έως σήμερα έχουν καταγράψει ελάχιστες ώρες πτήσεις με τις διαθεσιμότητες να βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Η αρχική σύμβαση προέβλεπε ότι και τα 20 ελικόπτερα ΝΗ-90 Τactical Transport Helicopter, εκ των οποίων τα 16 μεταφορικά και τα υπόλοιπα 4 ειδικών επιχειρήσεων με επιπλέον τέσσερις υγειονομικές συλλογές μετατροπής ισάριθμων NH-90 σε Medevac για μεταφορά τραυματιών. Η παράδοση των 20 ελικοπτέρων τύπου NH-90 θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2009, ενώ το συνολικό τους κόστος έφτασε τα 657 εκατομμύρια.