RAMSTEIN FLAG 24: «Κόκκινη γραμμή» η υποβολή Σχεδίων Πτήσης από τα μαχητικά και το ιπτάμενο τάνκερ της Τουρκίας

*Του Κώστα Σαρικά

Εντός της εβδομάδας φαίνεται ότι θα ξεκαθαρίσει το ζήτημα συμμετοχής της Τουρκίας στη μεγάλη ΝΑΤΟϊκή άσκηση «RAMSTEIN FLAG 24», η οποία θα φιλοξενηθεί στην Ελλάδα, καθώς ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την αποδοχή από τις συμμετέχουσες χώρες του «X Plan» που αφορά όλες τις λεπτομέρειες της άσκησης.

Όλες τις προηγούμενες ημέρες το ΓΕΕΘΑ σε συνεργασία με το ΓΕΑ είχε συνεχείς επαφές με τους Επιτελείς της Συμμαχίας και κυρίως με τον SAUCER και τον AIRCOM του ΝΑΤΟ. Στόχος να ξεπεραστούν όλα τα «αγκάθια», τα οποία προέκυψαν έπειτα από την πάγια τακτική των γειτόνων σε όλες τις ΝΑΤΟϊκές ασκήσεις εντός του FIR Αθηνών να περάσουν τις δικές τους θέσεις και να μεταφέρουν στη Συμμαχία τις αξιώσεις τους που αφορούν το γνωστό διμερές ζήτημα αμφισβήτησης Ελληνικών Κυριαρχικών Δικαιωμάτων πάνω από το Αιγαίο.

Με λεπτούς χειρισμούς η ελληνική πλευρά έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα ότι ναι μεν δεν θέλει να δημιουργήσει προστριβές με την γείτονα, ειδικά σε ότι αφορά μια μεγάλη Συμμαχική δραστηριότητα, αλλά ταυτόχρονα δεν σκοπεύει και να δεχτεί με αφορμή το ΝΑΤΟικό «μανδύα» της άσκησης οποιαδήποτε υποχώρηση σε Κυριαρχικά Δικαιώματα της χώρας.

 

Η υποβολή Σχεδίων Πτήσης όχι στο ΝΑΤΟ, όπως φέρεται να πρότεινε η Τουρκία, αλλά στη φιλοξενούσα χώρα, δηλαδή στην Ελλάδα, αποτελεί τόσο για τα αεροσκάφη της Άγκυρας όσο και για όλα τα ιπτάμενα μέσα των υπόλοιπων κρατών, τα οποία θα συμμετέχουν, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση και «κόκκινη γραμμή» για τη Αθήνα και το Ελληνικό Επιτελείο προκειμένου να πετάξουν εντός του FIR Αθηνών. Όπως άλλωστε γίνεται σε κάθε πολυεθνική Συμμαχική άσκηση, στην οποία λαμβάνουν μέρος αεροσκάφη από συμμαχικές και φιλικές χώρες που συμμετέχουν.

Οι Επιτελείς του ΝΑΤΟ έδειξαν ότι κατανοούν πλήρως τις Ελληνικές θέσεις, με την ευθύνη να μεταφέρεται πλέον στην Τουρκία εάν θέλει να ακολουθήσει την προβλεπόμενη διαδικασία ή να θέσει τη διμερή της διαφορά με την Ελλάδα πάνω από τη Συμμαχία ακυρώνοντας τελικά τη συμμετοχή της στην άσκηση. Η τουρκική πλευρά επιχείρησε χρησιμοποιώντας Αξιωματικούς που διαθέτει σε επιτελικές θέσεις της Συμμαχίας να περάσει τις αξιώσεις της, όμως η ελληνική αντίδραση ήρθε να ξεκαθαρίσει ότι η Αθήνα δεν μπορεί να δεχτεί τη μη εφαρμογή των πάγιων διαδικασιών, οι οποίες άλλωστε αποτελούν διαδικασίες που εφαρμόζει το ΝΑΤΟ σε όλες τις δραστηριότητες της Συμμαχίας.

Τα συμμαχικά αεροσκάφη της άσκησης και από που θα επιχειρούν

Η «RAMSTEIN FLAG 24» έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί από τις 30 Σεπτεμβρίου έως και τις 11 Οκτωβρίου στην Ελλάδα με επίκεντρο την 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα όπου αναμένεται να μετασταθμεύσει ο κύριος όγκος των Συμμαχικών αεροσκαφών.

Ωστόσο για τις ανάγκες της μεγάλης άσκησης, η οποία διοργανώνεται για πρώτη φορά στην Ευρώπη με την Ελλάδα να αναλαμβάνει ως «Host Nation» τη φιλοξενία της, θα χρησιμοποιηθούν και άλλες Βάσεις της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, αν τελικά «κλειδώσει» η συμμετοχή της Τουρκίας στην άσκηση, στην Ανδραβίδα θα μετασταθμεύσουν συνολικά 7 τουρκικά F-16, ενώ στη Λάρισα και στην 110 Πτέρυγα Μάχης θα μετασταθμεύσει ένα τουρκικό ιπτάμενο τάνκερ KC-135R.

Στη 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα αναμένεται επίσης να προσγειωθούν και να μετασταθμεύσουν, μεταξύ άλλων, τουλάχιστον 8 αμερικανικά F-35, γαλλικά Rafale, F-16 από την Πολωνία και την Πορτογαλία αλλά και Ιταλικά EF2K. Γαλλικά ιπτάμενα ραντάρ Ε3 θα προσγειωθούν και θα επιχειρούν από το Άκτιο ενώ ιπτάμενα ραντάρ, ιπτάμενα τάνκερ και αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου από ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία και Καναδά θα μετασταθμεύσουν και θα επιχειρούν από τη Σούδα και την 115 Πτέρυγα Μάχης. Στη μεγάλη ΝΑΤΟϊκή άσκηση θα συμμετέχουν επίσης ιταλικά F-35 τα οποία θα επιχειρούν από την Amendola, ρουμανικά F-16 από το Fetesti αλλά και αμερικανικά B-52 από το Fairford.

Όλα τα σενάρια της «RAMSTEIN FLAG» έχουν σχεδιαστεί από τους Επιτελείς του ΝΑΤΟ και αφορούν κλιμακούμενης δυσκολίας αποστολές με συμμετοχή μεγάλων COMAO, στη γνωστή λογική της Συμμαχίας για πλήρη αεροπορική υπεροχή.