«Ναυάγιο – μαϊμού» και το μάθημα που πήρε ο Barbaros από ελληνικά μαχητικά στο Αιγαίο

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : Λ.ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗΣ 

<<Ναυάγιο - μαϊμού>>  επικαλέστηκαν οι Τούρκοι - όπως έχουν και πάλι κάνει στο παρελθόν- προκειμένου να δικαιολογηθούν για την απονήωση ελικοπτέρου τους από την φρεγάτα  Βarbaros TCG F244 την ώρα που αυτή παραβίαζε προκλητικά τα  χωρικά μας ύδατα μεταξύ Αμοργού και Κινάρου, στο Αιγαίο.Μια παραβίαση που σταμάτησε άρον -άρον όταν  τα …καυσαέρια  ζεύγους ελληνικών F-16 ταρακούνησαν το τουρκικό ελικόπτερο αλλά και …<<τσουρούφλισαν>> όσους Τούρκους ήταν στο κατάστρωμα της φρεγάτας Barbaros με την σκληρή αναχαίτιση- προειδοποίηση μετα από τις άκαρπες ειδοποιήσεις από τον ασύρματο.
Την όλη σκηνή κατέγραψε ηλεκτρονικά το  super πολεμικό πλοίο των ΗΠΑ που στήνει την »αντιπυραυλική ασπίδα» στην Μεσόγειο  και το οποίο κινούμενο περίπου 15-20 μίλια πιο πέρα είχε ειδοποιήσει και αυτό τρεις φορές το τουρκικό ελικόπτερο – που »πετάχτηκε» ξαφνικά και παράνομα - να κρατηθεί μακριά του,  στο πλαίσιο των μέτρων ασφαλείας και των κανόνων εμπλοκής που εφαρμόζει.

Tα σενάρια που έπαιξαν

Αυτό ήταν το – ακριβές – που διαμορφώθηκε σκηνικό λίγο μετά το μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης στο κεντρικό Αιγαίο και μέχρι τώρα μόνο αποσπασματικά έχει παρουσιαστεί στα ΜΜΕ, με βασικότερη την αποκάλυψη του parapolitika.gr για την παρουσία του αμερικανικού πλοίου στην περιοχή και τις προειδοποιήσεις του προς το τουρκικό ελικόπτερο.Άλλα από τα δημοσιεύματα αυτά ήθελαν το Τουρκικό ελικόπτερο να προσνηώνεται ξανά μετά την προειδοποίηση του  αντιτορπιλικού κατευθυνόμενων βλημάτων USS Donald Cook DDG 75  (τύπου Arleigh Burke, αναβαθμισμένου με νέα συστήματα), άλλα να αμφισβητούν ότι το πλοίο των ΗΠΑ ήταν  στο Αιγαίο (!), άλλα να υποστηρίζουν ότι η ελληνική αντίδραση ήταν καθυστερημένη, άλλα ( ή και τα ίδια) ότι το ελικόπτερο έριξε …σόναρ και …μετρούσε τον …βυθό κ.ο.κ.
Το OnAlert, μετά από έρευνα δίνει το ακριβές σκηνικό, την συνολική εικόνα και αποκαλύπτει την υπόθεση του »ναυαγίου -μαϊμού» που ήταν μια ακόμα (αποτυχημένη) προσπάθεια της Άγκυρας να εγείρει – πέραν των παραβιάσεων – και θέμα δικαιωμάτων στην Έρευνα και Διάσωση ((SAR) στην περιοχή αυτή.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: Όπως ανακοίνωσε αυθημερόν το ΓΕΕΘΑ,  την Πέμπτη 3/4/2014 << η τουρκική φρεγάτα “BARBAROS”, προερχόμενη από το λιμάνι του Ακσάζ, εισήλθε στις 15:25, με Βόρεια πορεία, σε Ελληνικά Χωρικά Ύδατα μεταξύ της Ν. Αμοργού και Ν. Κίναρος και  εξήλθε από αυτά στις 16:00. Το οργανικό Ε/Π της φρεγάτας κατά την διάρκεια του πλου της εντός των ΕΧΥ εκτέλεσε πτήση συνεργασίας με το πλοίο, προσεγγίζοντας τις ακτές της Ν. Κίναρος. Πλοία και μέσα του Πολεμικού Ναυτικού παρακολούθησαν και παρακολουθούν το τουρκικό σκάφος,  καθ όλη τη διάρκεια του πλου του ενώ αεροσκάφη της ΠΑ αναχαίτισαν και αναγνώρισαν το Ε/Π σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, κατά πάγια πρακτική>>.
Η »χοντρή» πρόκληση 
Αυτή είναι η <<μισή>>, η <<τυπική>> , αλήθεια: Διότι έγιναν και αυτά: Ενώ η τουρκική φρεγάτα έκανε τύποις »αβλαβή διέλευση»(διότι δεν είχε λόγο να κάνει αυτή την διαδρομή)  κάποια στιγμή , ενώ ήταν στα ελληνικά χωρικά ύδατα (ΕΧΥ), απονήωσε το ελικόπτερό της, παραβιάζοντας έτσι διπλά την ελληνική επικράτεια- και από θαλάσσης και από αέρος- Η πρόκληση μάλιστα »χοντρή» καθώς έκαναν και άσκηση μεταξύ τους. Στο μεταξύ , όταν η φρεγάτα είχε κατεύθυνση να παραβιάσει τα ελληνικά χωρικά ύδατα , απογειώθηκαν από την Κρητη 2 F-16. Ταυτόχρονα τα ελληνικό πολεμικό που την παρακολουθούσε την ειδοποιούσε ότι παραβιάζει τα ΕΧΥ και ότι άλλο προβλέπουν οι κανονισμοί. Στην συνέχεια και ενώ η Barbaros  είχε μπει  στα ΕΧΥ, σήκωσε και το ελικόπτερό της. Τότε – και ενώ συνεχιζόταν η ελληνική ειδοποίηση από το κανάλι επικοινωνίας –  παρενέβη 3 φορές το αμερικανικό πλοίο ειδοποιώντας  το ελικόπτερο να μην μπει στην περιοχή του, να μην πλησιάσει δηλαδή κοντά του.
 Το ψευδο- ναυάγιο!
Το τουρκικό πλήρωμα δεν απάντησε στην ειδοποίηση των ΗΠΑ,  επιχείρησε όμως να απαντήσει στα ελληνικά σήματα με ένα …ψέμα: Ότι δήθεν είχε λάβει …ειδοποίηση ότι υπάρχει …ναυάγιο και πάει για βοήθεια!!! Τίποτα από αυτό όμως δεν συνέβαινε : Ούτε ναυάγιο υπήρχε , ούτε SOS εκπέμφθηκε. Διότι κανένας άλλος δεν το  άκουσε, όπως μας ενημέρωσε αρμόδια πηγή! Ούτε το αρμόδιο ελληνικό κέντρο Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) , ούτε τα ελληνικά πλοία, ούτε οι Αμερικανοί- αν το άκουγαν θα είχαν στείλει …ελικόπτερο, όπως το έχουν ξανακάνει… Άλλωστε δεν ήταν η πρώτη φορά που οι Τούρκοι έστηναν ένα τέτοιο κόλπο με ψευδο-συναγερμό οι Τούρκοι …
Το παραλίγο …λοκάρισμα
Όμως το σκηνικό είχε και συνέχεια: Ήδη είχαν φθάσει τα ελληνικά F-16  τα οποία έκαναν την πρώτη και δεύτερη διέλευση - αναχαίτιση πάνω το ελικόπτερο ενώ αυτό ήταν μέσα στα ΕΧΥ. Αμέσως αυτό  έκανε στροφή και επέστρεφε προς το πλοίο για προσνήωση , όταν το ζεύγος των  F-16 έκανε και την τρίτη διέλευσή του , πάνω από την φρεγάτα. Ήταν μια σαφής κίνηση της ελληνικής αεράμυνας λόγω της παραβίασης του ΕΕΧ και όπως λένε στρατιωτικές πηγές σε αυτή οφείλεται και η άμεση στροφή και προσνήωση του ελικοπτέρου. Οι ίδιες πηγές λένε ότι οι αμερικανοί, αφού δεν είχε εκδοθεί NOTAM ή άλλη ειδοποίηση για τη δραστηριότητα του ελικοπτέρου, έκαναν έγκαιρα  σαφή προειδοποίηση – τρεις φορές – αλλά ήταν ακόμα μακριά από το να …λοκάρουν και …οπλίσουν. Όχι ότι δεν θα το …έκαναν σε περίπτωση που το τουρκικό ελικόπτερο εξακολουθούσε να κινούνταν προς το Donald Cook και δεν έκανε επαναπροσέγγιση της φρεγάτας Barbaros  όταν  εμφανίστηκαν τα ελληνικά  μαχητικά από πάνω του… 

Τώρα  πέραν της προκλήσεως αυτής καθ εαυτής πρέπει να πούμε ότι η  επίκληση του δήθεν …ναυαγίου είναι μια πρακτική που έχει ξαναχρησιμοποιηθεί σε διάφορες παραλλαγές εδώ και χρόνια από την Τουρκία σε μια προσπάθεια  για κατοχύρωση στην πράξη υποτιθέμενου δικαιώματος. 
<<Πρέπει να ευαισθητοποιήσουμε τις ΗΠΑ>>
Ειδικοί αναφέρουν πάντως ότι η συμμετοχή – με τον ένα ή τον άλλο τρόπο – του αμερικανικού πολεμικού ( και μάλιστα στο πρώτο ουσιαστικά ταξίδι προσαρμογής ενός ειδικού πλοίου που σχετίζεται με την αντιπυραυλική ασπίδα στην Μεσόγειο) αποτελεί  μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία η ελληνική πλευρά να ενημερώσει και  να ευαισθητοποιήσει την Ουάσιγκτον για τις εκτός διεθνούς δικαίου και διεθνών κανονισμών δραστηριοποίηση της Τουρκίας και τους κινδύνους που αυτή εγγυμονεί για την σταθερότητα στην περιοχή. Είναι μια εργασία που πρέπει να κάνει η Αθήνα δια των Υπουργείων Εξωτερικών και Αμυνας εκτός προς τις ΗΠΑ και προς το ΝΑΤΟ και προς την ΕΕ. Αυτό που πρέπει να καταλάβει η Αθηνα πως ό, τι έκανε το αμερικανικό πλοίο το έκανε για την ασφάλειά του και μόνο. Εμείς πρέπει να  δώσουμε να καταλάβουν οι σύμμαχοι ότι η ασφάλειά τους – και η ασφάλεια της περιοχής - κινδυνεύει από τις μονομερείς αξιώσεις της Αγκυρας στο Αιγαίο. Και κινδυνεύει με πολλούς τρόπους… 

Η σημασία του USS Donald Cook 
Όπως προείπαμε το αντιτορπιλικό κατευθυνόμενων βλημάτων USS Donald Cook DDG 75 είναι τύπου Arleigh Burke –  ανήκει δε στην έκδοση Flight II. Μετά το περιστατικό κατευθύνθηκε στην Σούδα όπου και βρίσκεται , εν’ω πριν συμμετείχε στην εξελισσόμενη τριμερή άσκηση »Noble Dina 2014″ μεταξύ  Ελλάδας, Ισραήλ ΗΠΑ στην Αν. Μεσόγειο, με σημείο έναρξης την Σούδα. Στη  βάση της Σουδας  είχε φθάσει στις 27   Μαρτίου 2014  στο πλαίσιο της παρθενικής του περιπολίας στη Μεσόγειο με τον νέο του ρόλο. Εστί δε η αποστολή του αυτή το  ότι αποτελεί το ένα από τα 4 βασικά πλοία των ΗΠΑ που εφοδιασμένα – από το 2012 – με αναβαθμισμένο σύστημα ΑΕGIS BMD 3.6.1 και τη δυνατότητα εκτόξευσης κατευθυνόμενων βλημάτων RIM-161 Standard Missile 3 (SM-3),  λειτουργoύν  στο πλαίσιο του συστήματος αντιβαλλιστικής άμυνας EPAA(European Phased Adaptive Approach) κυρίως  στην Αν. Μεσόγειο , με βάση το ισπανικό λιμάνι Rota, από τις 11 Φεβρουαρίου. Η Το σύστημα θα εξυπηρετεί και ραντάρ στην Ρουμανία κ.α.