Επιμέλεια : Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗΣ
Η Τουρκία θα γίνει εταίρος 15% στο πρόγραμμα για τον αγωγό Φυσικού Αερίου TAP (Trans Adriatic Pipeline) που θα μεταφέρει το αέριο του Αζερμπαϊτζάν, μέσω της Ελλάδας και της Αλβανίας, στην Ιταλία!
Το προαναγγέλλει ο Τουρκος Υπουργός Ενέργειας, κ. Γιλντίζ, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του αντιπολιτευόμενου κόμματος της Τουρκίας ΜΗΡ από την περιοχή Κοτζάελι, κ. Λουτφού Τουρκκάν, αναφορικά με το μέλλον του σχεδίου για τον αγωγό Ναμπούκο (ανταγωνιστής του TAP) .
Το ερώτημα προς τον κ.Γιλντίζ ήταν: «Η κυβέρνησή μας, επί 10 χρόνια, είχε υπογράψει συμφωνίες για την υλοποίηση του σχεδίου Ναμπούκο, αλλά παρόλα αυτά γιατί ο αγωγός αυτός δεν ετέθη σε λειτουργία;». Ο κ. Γιλντίζ είπε ότι το 2011 μία άλλη εταιρεία του κονσόρτσιουμ ΤΑΡ κάλεσε για συμμετοχή στο σχέδιο ΤΑΡ, με μερίδιο 15%. Αξιολογείται τώρα και πάλι το θέμα της εταιρικής σχέσης με το σχέδιο ΤΑΡ προς την κατεύθυνση η χώρα μας να γίνει στόχος κέντρου ενέργειας. Σχετική αναφορά κάνει η εφημερίδα Cumhuriyet.
Μεγάλο ενδιαφέρον
Όπως είναι γνωστό ο αγωγός TAP προβλέπεται να ξεκινά από τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας για να μεταφέρει φυσικό αέριο από το αζέρικο κοίτασμα του Shah Deniz II στην Ευρώπη, μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας. Η μεταφορική ικανότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 20 δισ. κυβικά.
Μερίδιο στον αγωγό μεταφοράς αερίου ΤΑΡ αποκτούν τρεις εταιρείες – μέλη της κοινοπραξίας Σαχ Ντενίζ και μία βελγική εταιρεία που διαχειρίζεται τράνζιτ αγωγούς αερίου στην Ευρώπη, καθώς άσκησαν την οψιόν που είχαν για να συμμετάσχουν στον ΤΑΡ.
Πρόκειται για τη βρετανική ΒΡ, ηγέτη του κονσόρτσιουμ Σαχ Ντενίζ που αποκτά το 20%, την κρατική εταιρεία αερίου του Αζερμπαϊτζάν Socar με επίσης 20% και τη γαλλική Τotal με 10%. Επιπρόσθετα η βελγική Fluxys αποκτά το 16%.
Τα ποσοστά
Οι αρχικοί μέτοχοι του ΤΑΡ παραμένουν, αλλά με μικρότερα μερίδια. Η νορβηγική Statoil, η οποία μαζί με τη ΒΡ είναι βασικοί μέτοχοι του Σαχ Ντενίζ με 25,5% η κάθε μία, περιορίζει τη συμμετοχή της στον ΤΑΡ σε 20% από 42,5%, η ελβετική Axpo σε 5% από 42,5% και η γερμανική Ε-οn σε 9% από 15%.
Oι εταίροι του ΤΑΡ έχουν ανακοινώσει επίσης ότι παραμένουν ανοικτοί στη συμμετοχή και άλλων στρατηγικών επενδυτών στο πρότζεκτ. Το Ελληνικό Δημόσιο ενδιαφέρεται για συμμετοχή από 1% ως 5% στον ΤΑΡ, όταν ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του αγωγού- τώρα αναδεικνύεται και η Τουρκία.
Ανταγωνιστής του TAP ήταν ο Nabucco, που προέβλεπε να μεταφέρει το φυσικό αέριο μέσω νοτιοανατολικής Ευρώπης στην Αυστρία.