Η Τουρκία κάνει ότι μπορεί για να στείλει το μήνυμα ότι είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στην επιβολή των απόψεών της στο Αιγαίο. Οι πρόσφατες NOTAM που εξέδωσε αυτό αποδεικνύουν. Είναι θέμα χρόνου να προχωρήσει ακόμη παραπέρα.
Ο κ. Νικόλαος Παούνης ,συγγραφέας του βιβλίου “Ίμια 1996”, Διεθνολόγος και Βαλκανιολόγος με δυο λόγια που έγραψε στην προσωπική του σελίδα στο facebook νομίζουμε ότι τοποθετεί το πρόβλημα στην πραγματική του διάσταση. Που δεν είναι καθόλου ασήμαντη.
Τι γράφει;
“Η Ελλάδα στα όρια «Προτεκτοράτου»;
Πριν 3 έτη, στο βιβλίο των Ιμίων, και συγκεκριμένα στη σελ. 290 αναφερόμενος στο ζήτημα του αυτο-αφοπλισμού της χώρας, και των τουρκικών προθέσεων για τη νήσο Μεγίστη, επεσήμανα (μεταξύ άλλων): «το εθνικό έλλειμμα ισχύος, παρατηρείται σε μια εποχή κατά την οποία η συζήτηση για την οριοθέτηση της Α.Ο.Ζ. κορυφώνεται, και προκύπτουν θεμελιώδης ελληνοτουρκικές διαφωνίες για το ζήτημα της Μεγίστης». Η προλεχθείσα εκτίμηση, ήταν αποτέλεσμα συνεκτίμησης κινήσεων, δηλώσεων, προθέσεων και ενεργειών της γείτονας χώρας. Όμως ας αναφερθώ εν συντομία στην ουσία των πραγμάτων. Η Τουρκία εξέδωσε NAVTEX και NOTAM με τις οποίες δεσμεύει περιοχές εντός των ορίων άσκησης των εθνικών μας, κυριαρχικών δικαιωμάτων. Απορρίπτει δε τις αντίστοιχες ελληνικές ΝΟΤΑΜ, ως έκνομες. Η Τουρκία δια της ισχύος της, ασκεί ένα είδος «εξαναγκαστικής διπλωματίας» εις βάρος της Ελλάδος. Ως πρωτοετείς φοιτητές, διδαχθήκαμε ότι μια εκ των βασικών Αρχών που ασκεί ένα Κράτος είναι η Εθνική Κυριαρχία. Επίσης σε ότι αφορά τα είδη των «Μορφωμάτων», διακρίνουμε και την περίπτωση όπου αδύναμες χώρες, ανίσχυρα κράτη δηλαδή, εκχωρούν μέρος των Κ.Δ. σε ισχυρότερα (λ.χ. Έρευνα-Διάσωση). Τα προαναφερθέντα «Μορφώματα» είναι ευρέως γνωστά στην Επιστήμη των Διεθνών Σχέσεων ως «Προτεκτοράτα». Βεβαίως πρέπει να συντρέχουν και άλλες προϋποθέσεις για να χαρακτηριστεί μια χώρα ως «προτεκτοράτο», όπως η εκπροσώπηση της υποτελούς πολιτείας στα διεθνή φόρα από τον επικυρίαρχο, ωστόσο αδυνατώ να προσδιορίσω την υπό διαμόρφωση κατάσταση στο Ανατολικό Αιγαίο. Για παράδειγμα, για να μεταβούν τα εθνικά μεταφορικά μέσα από την ηπειρωτική χώρα προς το Καστελόριζο (και όχι μόνο), οφείλουν είτε να παρακάμψουν τις τουρκικές ζώνες (με ότι τούτο συνεπάγεται για την ομαλότητα της ναυσιπλοΐας-αεροπλοΐας), είτε να αιτηθούν άδεια από τις τουρκικές αρχές, για να διέλθουν, εντός των ζωνών. Ο κος Καμμένος, αντί να ανασταίνει τους Σαλαμινομάχους και να παρίσταται σε παρελάσεις (ζητώντας υπερπτήσεις αεροσκαφών, κατά παράβασιν του ισχύοντος πρωτοκόλλου), ας εργαστεί στην κατεύθυνση ποιοτικής εξισορρόπησης της υφιστάμενης απειλής. Σε αντίθετη περίπτωση, η Ελλάδα τα επόμενα χρόνια θα βρεθεί σε κατάσταση ομηρείας (στην εκτίμηση αυτή, ΔΕΝ συμπεριλαμβάνω τυχόν εξελίξεις στη ρωσοτουρκική διένεξη, αλλά δεν αγνοώ την απόπειρα αναθέρμανσης των Τουρκο-ισραηλινών σχέσεων). Άλλωστε ζωτικά κυριαρχικά μας δικαιώματα, παραπέμφθηκαν στις Καλένδες (Χ.Υ. 12 Ν.Μ. Α.Ο.Ζ.). Οπότε είναι υπερβολή να μιλάμε για «προτεκτοράτα”;;;”