Αεροσκάφος-φάντασμα σχεδιάζει η Τουρκία! Από τι υλικό θα φτιαχτεί

Του Λ.ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗ
Το πρώτο τουρκικής κατασκευής πολεμικό αεροσκάφος που σχεδιάστηκε στο πλαίσιο των στόχων για το 2030, θα έχει την ιδιότητα «αεροπλάνου-φαντάσματος», γράφει η τουρκική εφημερίδα  Haber Türk .

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, στην κατασκευή του “σώματος” του αεροσκάφους θα χρησιμοποιηθεί βόριο για να είναι αόρατο – σ.σ. μια μορφή στέλθ – και η μηχανή του θα κατασκευαστεί επίσης με  βόριο επειδή το υλικό αυτό  είναι ανθεκτικό στην θερμότητα.

Το βόριο είναι ένα από τα υλικά που χρησιμοποιούνται στην αεροναυπηγική στα λεγόμενα σύνθετα υλικά.

Τι είναι τα υλικά από βόριο

Σύμφωνα με την μεταπτυχιακή εργασία στο ΕΜΠ της κ. Μαρίας Γιαννού ( με επιβλέποντα καθηγητή τον κ. Ιωάννη Ραυτογιάννη,Οκτώβριος 2012) για τα σύνθετα υλικά και την εξέλιξή τους,  στη δεκαετία του ’60 ήρθαν οι ίνες βορίου οι οποίες συντέλεσαν στη δημιουργία προγραμμάτων για την προώθηση της κατασκευής αεροσκαφών από σύνθετα υλικά για την αεροπορία των Η.Π.Α. Ο οριζόντιος σταθεροποιητής (stabilizer) των αεροσκαφών F-111 υπήρξε το πρώτο τεμάχιο αεροσκάφους που κατασκευάσθηκε από σύνθετο υλικό.

Η παραγωγή σταθεροποιητών από σύνθετα υλικά για τα αεροσκάφη F-14 στην αρχή της δεκαετίας του ’70 ήταν ένα άλλο σημαντικό βήμα. Ακολούθησε ο σταθεροποιητής των F-15 και το πηδάλιο και ο σταθεροποιητής για τα F-16. Στην αρχή της δεκαετίας του ’80 το νεοκατασκευασθέν Boeing 767 περιείχε σχεδόν δύο τόνους συνθέτου υλικού στις δοκούς δαπέδου και σε όλες τις επιφάνειες ελέγχου. Το γιγαντιαίο Σοβιετικό μεταγωγικό Antonov 124, έχει συνολικά 5500Kg συνθέτου υλικού από τα οποία τα 2500Kg περιέχουν ίνες γραφίτου. Το πτερύγιο των Airbus A310-300 κατασκευασμένο όλο από σύνθετο υλικό, είναι μια εντυπωσιακή κατασκευή παρά την απλότητα του. Σχεδόν όλα τα εμφανιζόμενα αεροσκάφη κάνουν εκτεταμένη χρήση των σύνθετων υλικών. Παραδείγματα είναι το αεροσκάφος Rafale της Dassault-Brequet, το Lavi της Ισραηλινής αεροπορικής βιομηχανίας, το JAS-39 Gripen της Σουηδικής Saah-Scania και το μαχητικό αεροσκάφος (European Fighter Aircraft) της Βρετανίας, Γερμανίας, Ιταλίας και Ισπανίας.

Το 1986, το Voyager, ένα άλλο αεροπλάνο κατασκευασμένο εξ’ολοκλήρου από σύνθετα υλικά δημιούργησε ένα παγκόσμιο ρεκόρ ταξιδεύοντας άνευ στάσεως. Το αεροπλάνο ήταν πολύ ελαφρύ και παρουσίαζε καταπληκτική ελαστικότητα και ανθεκτικότητα έναντι των καταιγίδων που συνάντησε. Σύνθετα υλικά υψηλής αντοχής από ίνες γραφίτου χρησιμοποιούνται επίσης για την κατασκευή των διπλών πηδαλίων μιας νέας επαναστατικού τύπου θαλαμηγού μήκους 12 μέτρων, η οποία όπως και το Voyager καθιέρωσαν τη χρήση υλικών υψηλής τεχνολογίας σε καθημερινής χρήσεως κατασκευές.

Τα σύνθετα υλικά και η εξέλιξη του τρόπου επεξεργασίας τους αποτέλεσαν έναν από τους βασικούς παράγοντες για την ανάπτυξη της σύγχρονης τεχνολογίας. Ίνες γραφίτου και «aramid» έγιναν εμπορεύσιμες στην αρχή της δεκαετίας του ’70. Οι εποξειδικές ρητίνες διατίθενται για πολλές χρήσεις. Εκτός της αεροπορικής βιομηχανίας, τα υψηλής τεχνολογίας σύνθετα υλικά βρίσκουν
εφαρμογές και σε άλλους τομείς της σύγχρονης βιομηχανίας. 

Σημειώνει επίσης η κ. η Γιαννού ότι  η υψηλή ακαμψία, η υψηλή αντοχή και η μικρή πυκνότητα χαρακτηρίζουν τις ίνες βορίου (boron). Είναι αξιοσημείωτη η χρήση τους ως ενισχύσεις στην αεροδιαστημική και σε αθλητικά είδη. Λόγω του μικρού ρυθμού παραγωγής οι ίνες βορίου είναι ανάμεσα στις πλέον ασύμφορες οικονομικά ίνες που φτιάχνονται σήμερα (κοστίζουν περίπου $2.000/Kg ανάλογα τον τύπο, την ποσότητα των ινών και άλλους παράγοντες).