Ο Τούρκος ΥΠΕΞ, μέσα στο αεροπλάνο που κατευθυνόταν για Αλεξανδρούπολη, μίλησε για τις υπερπτήσεις μαχητικών αεροσκαφών πάνω από το Αιγαίο.
Μάλιστα έδωσε και στοιχεία. Είπε ότι τα Ελληνικά μαχητικά μέσα στο 2010, πραγματοποίησαν 12.346 πτήσεις, ενώ τα Τουρκικά μόλις 2843. “Επεξεργαζόμαστε από κοινού με την Ελλάδα, σχέδιο για να μειώσουμε τις πτήσεις όλων των μαχητικών.”
Ο κ. Νταβούτογλου αναφέρθηκε και στις Τουρκικές παραβιάσεις πάνω από τα Ελληνικά νησιά, την περίοδο μάλιστα που ο Γιώργος Παπανδρέου ήταν στο Ερζερούμ και συναντήθηκε με τον Ερντογάν. “Από το περιστατικό εκείνο και μετά έχουμε καταφέρει να ελέγξουμε την κατάσταση” είπε, αφήνοντας να εννοηθεί ότι κατάφερε η κυβέρνηση του να βάλει ένα φρένο στους Στρατηγούς της Άγκυρας.
Νωρίτερα, μιλώντας στους δημοσιογράφους πριν αναχωρήσει για την Αλεξανδρούπολη έκανε πρόταση για την άρση του casus belli. Είπε να αρθούν ταυτόχρονα οι αποφάσεις του ελληνικού και του τουρκικού Κοινοβουλίου για το θέμα της επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 μίλια.
Εξήγησε ότι η απόφαση της τουρκικής Βουλής να προτείνει στην τουρκική κυβέρνηση να λάβει «όλα τα κατάλληλα μέτρα, συμπεριλαμβανομένων των στρατιωτικών» στην περίπτωση που η Ελλάδα επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 μίλια δεν συνιστά casus belli (δηλαδή αιτία πολέμου), αλλά αποτελεί απάντηση σε προηγείθεισα απόφαση της ελληνικής Βουλής, η οποία καλούσε την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει στην επέκταση στα 12 μίλια.
Αν γίνει όμως αποδεκτή η πρόταση αυτή του κ. Νταβούτογλου αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα απεμπολεί το δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο για την επέκταση στα 12 μίλια. Εξέφρασε μάλιστα την αντίληψη ότι οι διερευνητικές επαφές για το Αιγαίο βρίσκονται σε θετικό σημείο και ότι θα πρέπει να προκύψει ένα νέο καθεστώς για το Αιγαίο, το οποίο θα εξυπηρετεί εξίσου τα συμφέροντα των δύο χωρών, χαρακτηρίζοντας το αρχιπέλαγος, απο νομικής πλευράς, ως την «δυσκολότερη θάλασσα του κόσμου». Επανέλαβε μάλιστα ότι η Τουρκία δεν έχει επιθετικές βλέψεις απέναντι στην Ελλάδα και δεν επιβουλεύεται τα ελληνικά νησιά.
Ως προς τις παραβιάσεις και τις υπερπτήσεις των τουρκικών αεροσκαφών, αυτές, κατά τον κ. Νταβούτογλου, οφείλονται σε διαφορετική ερμηνεία ως προς το καθεστώς του εναερίου χώρου του Αιγαίου και πάντως έχουν μειωθεί, συμβάλοντας έτσι στη μείωση της έντασης.