Του Κώστα Αλατζά
Κρίσιμο θεωρείται το επόμενο τρίμηνο για το μέλλον των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Σκαραμαγκά. Κυβέρνηση, ιδιοκτήτες, εργαζόμενοι και υποψήφιοι επενδυτές βρίσκονται σε διαβούλευση προκειμένου να προχωρήσει η εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας και να επαναλειτουργήσει ο Σκαραμαγκάς, διασφαλίζοντας παράλληλα τις συνολικά 1350 θέσεις εργασίας. Καταλύτης των εξελίξεων είναι τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού που έχουν προτεραιότητα λόγω της τουρκικής «γαλάζιας πατρίδας».
Μέχρι και τον επόμενο Σεπτέμβριο επιδιώκει η κυβέρνηση να προχωρήσει τόσο το πρόγραμμα εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας (ΝΒΕΕ Α.Ε) όσο και η πώληση των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ (ΕΝΑΕ) Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OnAlert, τις επόμενες ημέρες το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αναμένεται να δώσει στα Ναυπηγεία Ελευσίνας νέα τρίμηνη παράταση στο έργο της κατασκευής των δύο πυραυλακάτων (ΤΠΚ) που αναμένει το Πολεμικό Ναυτικό από το 2018. Η σύμβαση έληξε χθες, 30 Ιουνίου, μετά από αλλεπάλληλες παρατάσεις που είχαν δοθεί για την υλοποίηση του προγράμματος.
Η τελευταία παράταση, όπως διαμηνύεται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης που παρακολουθεί την υπόθεση εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, δίνεται προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες ναυπήγησης, να συνεχιστεί η μισθοδοσία του προσωπικού αλλά και να δοθεί χρόνος για την επίτευξη συμφωνίας μεταξύ του ιδιοκτήτη των ναυπηγείων και των ενδιαφερόμενων επενδυτών. Όπως υποστηρίζουν δημοσίως τόσο ο μεγαλομέτοχος των ναυπηγείων, Ν. Ταβουλάρης αλλά και η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, για την απόκτηση των ναυπηγείων ενδιαφέρεται ο αμερικανικών συμφερόντων όμιλος ONEX Shipyards ο οποίος ήδη έχει εξαγοράσει την εταιρία των ναυπηγείων στο Νεώριο της Σύρου, ιδιοκτησίας Ταβουλάρη και μητρική των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Τα «αγκάθια» στο εγχείρημα διάσωσης των ναυπηγείων
Μέχρι στιγμής, δεν έχει επέλθει συμφωνία καθώς , μεταξύ άλλων, δεν επιτυγχάνεται η μεταβίβαση του 51% των μετοχών των Ναυπηγείων στην ONEX Shipyards, όπως φέρονται να επιθυμούν οι Αμερικανοί. Την ίδια ώρα, όπως έγραψε το OnAlert, η κυβέρνηση επιδιώκει τη διενέργεια διαγωνισμού για τα ΕΝΑΕ μέχρι τις 8 Σεπτεμβρίου, οπότε λήγει η εξάμηνη παράταση ισχύος του καθεστώτος ειδικής διαχείρισης στο οποίο βρίσκονται τα ναυπηγεία πάνω από πέντε χρόνια. Στόχος της κυβέρνησης είναι η επανεκκίνηση της ναυπηγικής βιομηχανίας στην χώρα και η διασφάλιση των περίπου 750 εργαζομένων στον Σκαραμαγκά και των 600 στην Ελευσίνα. Ωστόσο, τα χρέη των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ύψους άνω των 300 εκατομμυρίων ευρώ, όπως ανέφερε τον περασμένο Φεβρουάριο ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνης Γεωργιάδης, στη Βουλή, και οι περιορισμοί στις εμπορικές δραστηριότητες του Σκαραμαγκά, καθιστούν το εγχείρημα εξαιρετικά δύσκολο.
Ο ρόλος των προγραμμάτων του Πολεμικού Ναυτικού
Οι περιορισμοί της ευρωπαϊκής επιτροπής στα ΕΝΑΕ και τα χρέη των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε Δημόσια Ταμεία, Ασφαλιστικούς φορείς, εργαζόμενους και τράπεζες θεωρούνται «βαρίδια» από τους υποψηφίους επενδυτές, με αποτέλεσμα να μπαίνουν στην εξίσωση τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού. Οι συμβάσεις του Πολεμικού Ναυτικού μπορούν να λειτουργήσουν ως «μαξιλάρι» στα δυνητικά επενδυτικά σχέδια.
Το ενδιαφέρον της ONEX για τους στρατιωτικούς εξοπλισμούς φαίνεται από την πρόσφατη ανακοίνωση για συμπαραγωγή κορβέτας «Θεμιστοκλής» με τα ισραηλινά ναυπηγεία της Israel Shipyards Ltd. Επίσης, στις επιδιώξεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας βρίσκεται σταθερά το πρόγραμμα των γαλλικών φρεγατών Belh@arra που εξετάζει η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας στο πλαίσιο της ελληνογαλλικής συμμαχίας που διαμορφώνεται απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα στην ανατολική Μεσόγειο. Με φόντο τους εξοπλισμούς του πολεμικού Ναυτικού κινείται και η διαδικασία της πώλησης των ΕΝΑΕ καθώς η επόμενη μέρα των ναυπηγείων εξαρτάται και από τα συμβόλαια του εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών, τύπου ΜΕΚΟ και ενός πιθανού συμβολαίου για την ναυπήγηση δύο νέων υποβρυχίων, τύπου 214.