Του Κώστα Αλατζά
Στην διενέργεια ανοιχτού πλειοδοτικού διαγωνισμού για την απόκτηση των Ελληνικών Ναυπηγείων προχωρά πλέον η κυβέρνηση μετά τη σημερινή δημοσιοποίηση της πρόσκλησης του διαγωνισμού από τον ειδικό διαχειριστή των ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OnAlert, για την απόκτηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά εμφανίζονται να ενδιαφέρονται τουλάχιστον τέσσερα εταιρικά σχήματα ενώ οι όροι της πρόσκλησης δε φαίνεται να διασφαλίζουν τις θέσεις εργασίας. Το ενδιαφέρον των μνηστήρων του Σκαραμαγκά προσελκύουν τα αναγγελθέντα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και η πιθανή δίοδος που μπορεί να ανοίξει η απόκτηση του στρατιωτικού τμήματος των ναυπηγείων στον διαγωνισμό που θα ακολουθήσει και αφορά στο εμπορικό τμήμα και τη δεξαμενή Νο5, της μεγαλύτερης δεξαμενής της Μεσογείου χωρητικότητας 500.000 τόνων.
Η προίκα των εξοπλισμών του Πολεμικού ναυτικού και το έντονο ενδιαφέρον εγχώριων και ξένων εταιριών για επενδύσεις στον ναυπηγικό και ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα της χώρας, επέσπευσαν τις διαδικασίες για τη διενέργεια ανοιχτού πλειοδοτικού διαγωνισμού για τα ΕΝΑΕ. Σήμερα, δόθηκε στη δημοσιότητα η πρόσκληση του διαγωνισμού και πλέον οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές καλούνται να καταθέσουν οικονομικές προσφορές μέχρι τις 21 Νοεμβρίου 2020.
Ο διαγωνισμός αφορά στην πώληση του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων του στρατιωτικού σκέλους των ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Σε αυτά περιλαμβάνονται: ένα ενιαίο οικόπεδο εμβαδού 350.745,10 τ.μ. και το δικαίωμα χρήσης του αιγιαλού μπροστά από το οικόπεδο, όλα τα κτήρια και οι εργοστασιακές μονάδες για τη ναυπήγηση πλοίων και την κατασκευή τροχαίου υλικού. Επίσης, περιλαμβάνονται όλα τα τεχνικά έργα και οι τεχνικές εγκαταστάσεις εντός του ναυπηγείου (19 υποσταθμοί, δίκτυα πυρόσβεσης, ηλεκτροδότησης, ύδρευσης, ανυψωτήρας πλοίων, μονάδα βιολογικού καθαρισμού), μηχανολογικός και ηλεκτρολογικός εξοπλισμός, γερανοί, μηχανήματα και οχήματα, ένα πλωτός γερανός, οι δύο προβλήτες και η μόνιμη δεξαμενή Νο 4, χωρητικότητας 250.000 τόνων.
Σύμφωνα με τους όρους της πρόσκλησης, δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό έχουν όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα τα οποία όμως δεν πρέπει να έχουν σε καμία περίπτωση άμεση ή έμμεση σχέση με τους μετόχους των ναυπηγείων. Και αυτό γιατί εξαιτίας των όρων και περιορισμών που έχει θέσει η ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού στην χώρα μας εξαιτίας των παράνομων κρατικών ενισχύσεων που είχαν δοθεί στα ναυπηγεία στα τέλη της δεκαετίας το 90.
Υπενθυμίζεται ότι βασικός μέτοχος των ΕΝΑΕ με ποσοστό 75,1% είναι η εταιρία Private Invested του Ισκαντάρ Σάφα ενώ το υπόλοιπο 24,9% το κατέχει η γερμανική ThyssenKrupp, κατασκευάστρια των υποβρυχίων Type 214 του Πολεμικού Ναυτικού.
Οι εργαζόμενοι
Στον Σκαραμαγκά η είδηση της έκδοσης πρόσκλησης για τη διενέργεια διαγωνισμού χαροποίησε μεν τους εργαζόμενους αλλά, όπως ανφέρουν στο OnAlert, τους προβληματίζει ιδιαιτέρως ο όρος της σύμβασης που αναφέρεται στις υποχρεώσεις του επενδυτή έναντι των εργαζομένων και τρίτων προσώπων.
Σύμφωνα με την παράγραφο 1.2 των όρων της σύμβασης, «στα εκποιούμενα στοιχεία του ενεργητικού δεν περιλαμβάνονται οι συμβάσεις εργασίας ορισμένου και αορίστου χρόνου της ΕΝΑΕ με τους εργαζόμενους ή της ΕΝΑΕ με τρίτα πρόσωπα»
Οι υποψήφιοι επενδυτές
Όπως πληροφορείται το OnAlert για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά ενδιαφέρονται τουλάχιστον τέσσερα εταιρικά σχήματα. Ο όμιλος North Star Group, συμφερόντων του εφοπλιστή Θ. Πριόβολου, ο όμιλος ΟΝΕΧ Shipyards και η αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζας DFC, η ολλανδική DAME και η γερμανική Lourssen Shipyards.
Καταλυτικό ρόλο στην τελική έκβαση του διαγωνισμού θα παίξει η επιλογή που θα γίνει από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό για τα εξοπλιστικά προγράμματα που αφορούν τη ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών πολλαπλών ρόλων και τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των φρεγατών ΜΕΚΟ. Το συνολικό ύψος των συγκεκριμένων προγραμμάτων ξεπερνά τα 4 δις ευρώ.
Εκτός των εξοπλιστικών προγραμμάτων του ΠΝ, δεν αποκλείεται οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να προσδοκούν μέσα από την απόκτηση του στρατιωτικού τμήματος των ναυπηγείων να θέλουν να βάλουν υποθήκη για τον διαγωνισμό που αναμένεται να ακολουθήσει για το εμπορικό τμήμα των ναυπηγείων. Θα αφορά ουσιαστικά τη δεξαμενή Νο5 η οποία έχει περάσει στη διαχείριση της Εταιρίας Διαχείρισης Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ).