Του Κώστα Αλατζά
Στη διενέργεια πλειοδοτικού διαγωνισμού για την πώληση των «Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ» (ΕΝΑΕ) αναμένεται να προχωρήσει η ελληνική κυβέρνηση στα τέλη του καλοκαιριού. Στις 8 Σεπτεμβρίου λήγει η τέταρτη στη σειρά εξάμηνη παράταση του ειδικού καθεστώτος διαχείρισης, στο οποίο βρίσκονται τα ναυπηγεία από το 2014, και η κυβέρνηση προσδοκά να έχει πραγματοποιήσει τον διαγωνισμό, υπό την προϋπόθεση όμως να έχει βρεθεί επενδυτής που θα τα επαναλειτουργήσει διατηρώντας τις θέσεις εργασίας.
Όπως πληροφορείται το ΟnAlert, το τελευταίο διάστημα υπήρξε ενδιαφέρον από επενδυτές οι οποίοι ωστόσο δεν εμφανίζονται διατεθειμένοι να συμμετάσχουν σε διαγωνισμό για την απόκτηση του στρατιωτικού τομέα του ναυπηγείου εάν προηγουμένως δεν έχει εξασφαλιστεί η ανάθεση έργων του Πολεμικού Ναυτικού στα ναυπηγεία.
Οι περιορισμοί της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις δραστηριότητες των ΕΝΑΕ μέχρι το 2024, λόγω της μη ανάκτησης του προστίμου για τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις που είχαν δοθεί προ εικοσαετίας στα ναυπηγεία και η διατήρηση των θέσεων εργασίας καθιστούν αδύνατη την επαναλειτουργία των ναυπηγείων χωρίς την προίκα των εξοπλιστικών συμβάσεων του Πολεμικού Ναυτικού.
Το ζητούμενο είναι αν μετά τη λήξη των περιορισμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η νέα ιδιοκτησία των «Ελληνικών Ναυπηγείων» θα μπορεί να εξασφαλίσει έργο πέραν των συμβάσεων του Πολεμικού Ναυτικού.
Πριν το «κλείσιμο» των ναυπηγείων οι δύο τελευταίες διοικήσεις των ναυπηγείων, η γερμανική ΤhyssenKrupp και η αραβική Abu Dhabi MAR, δεν κατάφεραν να φέρουν κανένα πρόγραμμα από τρίτη χώρα.
Η προίκα
Η τουρκική προκλητικότητα το τελευταίο διάστημα και η θεωρία της Άγκυρας για τη «γαλάζια πατρίδα» έχουν επισπεύσει τις διαδικασίες για αμυντικούς εξοπλισμούς που είτε αφορούν προγράμματα αναβάθμισης των υφιστάμενων οπλικών συστημάτων είτε νέα προγράμματα.
Όπως έγραψε την περασμένη εβδομάδα το OnAlert στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών, τύπου MEKO, που διαθέτει στο στόλο του το Πολεμικό Ναυτικό. Οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά εκτιμούν ότι το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μέσης ζωής τεσσάρων φρεγατών, προϋπολογισμού τουλάχιστον 160 εκατομμυρίων ευρώ, σε συνδυασμό με το πρόγραμμα ναυπήγησης δύο νέων υποβρυχίων , τύπου 214, κόστους τουλάχιστον ενός δις ευρώ, που προβλέφθηκε με τον νόμο Ν.3885 για την Κύρωση των Συμβάσεων που αφορούν το μέλλον των «Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε.» και τα προγράμματα των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, αποτελούν την «προίκα» των ναυπηγείων.
Το ενδιαφέρον
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OnAlert, έντονο ενδιαφέρον για την απόκτηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά έχει εκδηλώσει ο όμιλος North Star Group, συμφερόντων του εφοπλιστή Θ. Πριόβολου. Ο εφοπλιστής εμφανίζεται διατεθειμένος να επενδύσει στα ναυπηγικό τομέα με τη συμμετοχή του σε διαγωνισμό για την απόκτηση του στρατιωτικού ή του εμπορικού τμήματος των ΕΝΑΕ ή της μεγαλύτερης δεξαμενής της Μεσογείου, της Νο 5 δεξαμενής των 500.000 τόνων, που βρίσκεται στην κυριότητα του ΕΤΑΔ. Τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού δεν αποκλείεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον και άλλων επενδυτών πλην του εφοπλιστή Πριόβολου, το όνομα του οποίου συζητείται τους τελευταίους 10 μήνες.
Στην κυβέρνηση και τους εργαζόμενους των ΕΝΑΕ υπάρχει η εκτίμηση ότι θα πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός που σέρνεται τα τελευταία δύο χρόνια. Οι ηγεσίες των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης που χειρίζονται το πολύπλοκο ζήτημα των ΕΝΑΕ διαμηνύουν στους εργαζόμενους ότι το πρώτο 15νθήμερο του Ιουλίου θα έχουν εκδοθεί οι απαιτούμενες διοικητικές πράξεις που ορίζει η τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών, η οποία ψηφίστηκε τον περασμένο Φεβρουάριο και αφορά τη ρύθμιση κρίσιμων θεμάτων για να βγουν σε διαγωνισμό τα ΕΝΑΕ από τον ειδικό διαχειριστή.