UCSV και UCUV: «Στροφή» στα μη επανδρωμένα από το Πολεμικό Ναυτικό – Επαφές με τους Γάλλους και εγχώρια συμμετοχή

*Του Κώστα Σαρικά

Η συμμετοχή του εγχώριας κατασκευής τουρκικού μη επανδρωμένου σκάφους επιφάνειας (UCSV) «Marlin» στην πρόσφατη μεγάλη ναυτική άσκηση των γειτόνων «DENIZ KURDU 24» έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό στο Πολεμικό Ναυτικό.

Η συμμετοχή του τουρκικού UCSV στην άσκηση καταδεικνύει ότι οι γείτονες, μετά τον αέρα, έχουν κάνει τεχνολογικά άλματα και στη θάλασσα στον τομέα των Unmanned οπλικών συστημάτων και πλέον προχωρούν σε μαζική κατασκευή τους με ταυτόχρονη ένταξη στο οπλοστάσιο τους.

Το UCSV (Unmanned Combat Sea Vehicle) TCB 1101 «Marlin» καθοδηγείται μέσω δορυφόρου. Η ελαφρά αλουμινοκατασκευή μήκους 15 μέτρων, του δίνει τη δυνατότητα να κινείται με ταχύτητα που αγγίζει τους 45 κόμβους σε συνθήκες θαλάσσης έως και 5 μποφόρ. Με εκτόπισμα μόλις 21 τόνους, διαθέτει εμβέλεια που ξεπερνά τα 1.000 μίλια και μπορεί να μεταφέρει κατευθυνόμενα βλήματα και τορπίλες ελαφρού τύπου, ενώ διαθέτει και τηλεχειριζόμενο πολυβόλο 12,7 mm. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα να ποντίζει sonobuoys για ανθυποβρυχιακή έρευνα, τα οποία εντοπίζουν εχθρικά υποβρύχια και στέλνουν σήμα σε εναέρια μέσα.

Το Ναυτικό Επιτελείο θεωρεί δεδομένο ότι τα επόμενα χρόνια οι γείτονες θα λειτουργήσουν και στη θάλασσα με τον ίδιο τρόπο που λειτουργούν στον αέρα, κατασκευάζοντας μεγάλο αριθμό μη επανδρωμένων τα οποία θα βλέπουμε όλο και πιο συχνά στο Αιγαίο. Ήδη έχει επισημάνει στην πολιτική ηγεσία ότι άμεσα το Πολεμικό Ναυτικό θα πρέπει να κινηθεί ανάλογα για την απόκτηση τόσο UCSV όσο και UCUV (Unmanned Combat Underwater Vehicles).

Στην κατεύθυνση αυτή, όπως έχει αναφέρει το Onalert.gr, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με τους Γάλλους οι οποίοι δηλώνουν έτοιμοι να προσφέρουν στη χώρα μας μη επανδρωμένα θαλάσσια οπλικά συστήματα με ταυτόχρονη εμπλοκή της Ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στην κατασκευή τους.

Το ζήτημα συζητήθηκε μεταξύ άλλων και στην πρόσφατη συνάντηση που είχε στο Παρίσι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας με τον Γάλλο ομόλογο του Σεμπαστιέν Λεκορνύ. Οι Γάλλοι τα τελευταία χρόνια έχουν επενδύσει στον τομέα των μη επανδρωμένων στη θάλασσα και μάλιστα η κατασκευάστρια εταιρεία των τριών φρεγατών Belharra, Νaval Group, έχει προχωρήσει στην ναυπήγηση των πρώτων μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας UCSV (Unmanned Combat Surface Vehicle) αλλά και υποβρύχιων μη επανδρωμένων UCUV (Unmanned Combat Underwater Vehicle). Ήδη ο Νίκος Δένδιας έχει τονίσει ότι η ενίσχυση του Στόλου δεν θα περιοριστεί σε Μονάδες Επιφανείας αλλά στο στόχαστρο βρίσκονται και μη επανδρωμένα.

Το θαλάσσιο περιβάλλον του Αιγαίου θεωρείται από το Ναυτικό Επιτελείο ως ιδανικός χώρος ανάπτυξης UCSV και UCUV, καθώς τα εκατοντάδες νησιά και νησίδες μπορούν να αποτελέσουν εξαιρετικά ορμητήρια για τα μη επανδρωμένα πολύ κοντά στις τουρκικές ακτές αλλά και στους τουρκικούς ναυστάθμους στον κόλπο της Σμύρνης, στο Ακσάζ απέναντι από τη Ρόδο αλλά ακόμα και μέσα στα Στενά.

Όπως έχει φανεί από όσα διαδραματίζονται στους εν εξελίξει πολέμους, ο ρόλος των μη επανδρωμένων στη θάλασσα μπορεί να εξελιχθεί ως ο καθοριστικός παράγοντας για την κυριαρχία στο θαλάσσιο περιβάλλον. Η χρήση τους στη Μαύρη Θάλασσα αλλά και το πρόσφατο χτύπημα των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα δείχνουν ότι με πολύ χαμηλό κόστος έχουν εξαιρετικά καταστροφικά αποτελέσματα, ενώ η αντιμετώπιση τους είναι ιδιαίτερα δύσκολη ακόμα και από σύγχρονες Μονάδες Επιφάνειας. Και μπορεί τα UCSV και UCUV να μην μπορούν να θεωρηθούν αντικαταστάτες των μεγάλων πλοίων, όμως ο συνδυασμός τους θεωρείται δεδομένο ότι αποτελεί πολλαπλασιαστή ισχύος για το Πολεμικό Ναυτικό.