Του Κώστα Αλατζά
Τον ερχόμενο Μάιο αναμένεται η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης για τη νέα φρεγάτα το Πολεμικού Ναυτικού. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του OnAlert, μετά τα μέσα Απριλίου το Πολεμικό Ναυτικό θα έχει ολοκληρώσει την αξιολόγηση των προσφορών και θα συντάξει λίστα (short list) με τα προτερήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε προσφοράς, με την τελική επιλογή να ανήκει στην πολιτική ηγεσία.
Όπως έχει γράψει το ΟnAlert, από τα μέχρι τώρα δεδομένα, η γαλλική πρόταση για τις Belharra θεωρείται ως η καταλληλότερη καθώς πληροί τα επιχειρησιακά κριτήρια του Πολεμικού Ναυτικού, εξασφαλίζει ενδιάμεση λύση μέχρι της ναυπήγηση των νέων φρεγατών και παράλληλα δίνει ανάσα ζωής στα ελληνικά ναυπηγεία. Ταυτόχρονα, η γαλλική πρόταση εντάσσεται στη στρατηγική σχέση που οικοδομούν σταθερά τον τελευταίο χρόνο Αθήνα και Παρίσι.
Εντούτοις, επειδή το πρόγραμμα των φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού είναι το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα που έχουν υλοποιήσει στην ιστορία τους οι Ένοπλες Δυνάμεις, αφενός υπάρχει εντονότατος ανταγωνισμός μεταξύ των ενδιαφερόμενων εταιριών οι οποίες μέσω των πρεσβειών προσπαθούν να επηρεάσουν τις τελικές αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης, αφετέρου η ελληνική πλευρά επιδιώκει να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερα οφέλη από το πρόγραμμα. Για αυτούς τους λόγους δεν έχει κλείσει η επιχειρησιακή αξιολόγηση από το Πολεμικό Ναυτικό και δεν έχει καταλήξει η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας στην τελική εισήγηση.
LOR για αμερικανικές φρεγάτες
Μάλιστα, χθες βράδυ το Πολεμικό Ναυτικό απέστειλε Letter of Request (LOR) προς τις Ηνωμένες Πολιτείες προκειμένου να λάβει με τον πιο επίσημο τρόπο σχέδιο προσφοράς για τις αμερικανικές φρεγάτες MMSC.
Στην αμερικανική προσφορά πέραν της πρότασης για συμπαραγωγή στην Ελλάδα ως πλεονέκτημα θεωρείται η δυνατότητα σύναψης διακρατικής συμφωνίας μέσω FMS μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών για την αγορά των MMSC.
Η ελληνική πλευρά επίσης επιδιώκει από τους Αμερικανούς την αποδέσμευση των αντιτορπιλικών κλάσης Arleigh Burke ως ενδιάμεση λύση μέχρι τη ναυπήγηση των νέων φρεγατών. Μέχρι στιγμής οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν είναι διατεθειμένες να ικανοποιήσουν το ελληνικό αίτημα.
Επαφές ΠΝ για βελτίωση των προσφορών
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες η αρμόδια διεύθυνση Εξοπλισμών του Πολεμικού Ναυτικού πραγματοποιεί επαφές με τους υποψηφίους αναδόχους για τη βελτίωση των προσφορών τους. Σύμφωνα με πηγές του Πολεμικού Ναυτικού οι συζητήσεις με τους εκπροσώπους των εταιριών επικεντρώνονται στην τελική διαμόρφωση των υποψηφίων φρεγατών αλλά και στο τρόπο χρηματοδότησης του προγράμματος.
Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό κόστος του προγράμματος ξεπερνά τα 5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει τη ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών πολλαπλών ρόλων μαζί με τον εξοπλισμό τους, τον εκσυγχρονισμό των παλαιότερων φρεγατών, τύπου ΜΕΚΟ και την τεχνική υποστήριξη τους.
Οι διεκδικητές
Στη «ναυμαχία» για τις ελληνικές φρεγάτες πρωταγωνιστούν οι Γάλλοι, οι Αμερικανοί και οι Γερμανοί. Προσφορές βέβαια έχουν καταθέσει οι Βρετανοί και οι Ολλανδοί.
Η γαλλική προσφορά της Naval Group δείχνει να καλύπτει σε ικανοποιητικό βαθμό τις ελληνικές απαιτήσεις, καθώς περιλαμβάνει τη ναυπήγηση τεσσάρων Belharra πολλαπλών ρόλων εκ των οποίων οι δύο θα κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία και την παροχή δύο εκσυγχρονισμένων φρεγατών La Fayette ως ενδιάμεση λύση μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή των νέων φρεγατών. Στα πλεονεκτήματα των Γάλλων θεωρούνται τα οπλικά συστήματα των πλοίων.
Στο «κυνήγι των φρεγατών» βρίσκονται και οι Γερμανοί οι οποίοι προσπαθούν να ανταγωνιστούν τις αμερικανική, τη γαλλική την ολλανδική και βρετανική προσφορά με οικονομικούς όρους. Προσφέρουν τέσσερις νέες φρεγάτες τύπου A200 ΜΕΚΟ, τον εκσυγχρονισμό των παλαιότερων ΜΕΚΟ και δύο νέα υποβρύχια Type 214 στην τιμή των 5 δισ.
Η ελληνική κυβέρνηση θα αποφασίσει για τον νέο τύπο φρεγατών συνδυάζοντας τις επιχειρησιακές δυνατότητες των πλοίων με την προσφορά της ενδιάμεσης λύσης, τη συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας στο πρόγραμμα καθώς και τα γεωπολιτικά οφέλη.