Το PONY είχε την δική του στρατιωτική ιστορία – Έτοιμο να την συνεχίσει

Επιμέλεια Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗΣ 

Το ελληνικό »τζιπ», το θρυλικό PONY, με έντονη στρατιωτική »θητεία» στον ελληνικό στρατό άλλα και σε σκληρές κρατικές υπηρεσίες άλλων χωρών, είναι στο »παρά ένα» να κυκλοφορήσει ξανά.

Εάν τα αποτελέσματα των δοκιμών στις οποίες υποβάλλεται αυτή την χρονική περίοδο το αυτοκίνητο της εταιρείας NAMCO της οικογένειας Κοντογούρη από τη Θεσσαλονίκη είναι θετικά, το ενδεχόμενο να το ξαναδούμε - σε νέα βελτιωμένη έκδοση – είναι εξαιρετικά πιθανό.Και ποιος ξέρει, ίσως η τάση  »προτιμώ ελληνικά» να περάσει και τις πύλες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, και άλλων κρατικών υπηρεσιών της χώρας όπως παλιά, και να  δούμε το νέο PONY με …χρώματα παραλλαγής! Έστω για τις πιο χαλαρές από τις ποικίλες στρατιωτικές υπηρεσίες που όμως απαιτούν »νεύρο» σε αστικό, χωμάτινο και ορεινό δρόμο, απλότητα στο χειρισμό και ευκολία συντήρησης. Πολύ δε περισσότερο, χαμηλή άξια κτήσης!

PONY …το διακλαδικό

Και οι τρεις κλάδοι των Ενόπλων Δυνάμεων - Στρατός, Αεροπορία και Ναυτικό - αλλά και Σώματα Ασφαλείας (ΕΛΑΣ, Αγροφυλακή κ.ά.) και  κρατικοί φορείς (ΟΤΕ.ΔΕΗ κλπ),έδειχναν για χρόνια την προτίμησή τους στα… άλογα των Pony, αφού το κόστος λειτουργίας και συντήρησης 5 εξ αυτών ήταν μικρότερο από ένα τζιπ εισαγωγής μεγάλου κυβισμού.Στο σάιτ της η εταιρία γράφει :<<το 1985, ο Ελληνικός Στρατός, δημόσιες επιχειρήσεις, κλπ. εφοδιάστηκαν με PONY® από την NAMCO Hellas>>.Ενώ βρίσκουμε και άλλες προτάσεις για λύσεις σε…στρατιωτικά ζητήματα μεταφορών πιο …βαριά και πολύπλοκα, από το Πόνυ!



Και στρατιωτικά φορτηγά 

Η ΝΑΜΚΟ είχε και άλλο …χακί παρελθόν:To 1978  επεκτείνεται σε ειδικά οχήματα Σουηδικής πατέντας, με ειδικές off road αναρτήσεις, πολλαπλών χρήσεων και αναγκών.  Αρχίζει η κατασκευή (επιτυχημένων) προτύπων οχημάτων 4×4, 6×6 (από 3 ως 6,5 τόνους).  Σχεδιάζει και κατασκευάζει ειδικά στρατιωτικά οχήματα - θωρακισμένα ή μη – όπως το PANTHER (2 επιτυχημένα πρωτότυπα), το ΤIGER και το ACHILLES. Καθώς όμως  εκείνη την εποχή το κράτος ετοιμάζει την κρατική ΕΛΒΟ, με αποτέλεσμα να δοθούν ελάχιστες κρατικές παραγγελίες για το φορτηγό.
Μετά από τον …στρατιωτικό πρόλογο – που λόγω κρίσης ίσως και έχει …μέλλον –  ας περάσουμε στο …ψαχνό: Πληθαίνουν λοιπόν τελευταία οι πληροφορίες ότι  το επονομαζόμενο και «τζιπ των φτωχών», ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει Όπως προείπαμε οι πληροφορίες λένε ότι το νέο Pony βρίσκεται σε διαδικασία έγκρισης τύπου από το πολυ-τεχνολογικό κέντρο εργαστηριακών ελέγχων και πιστοποίησης βιομηχανικών και καταναλωτικών προϊόντων. Από εκεί , με μια θετική έκβαση, τα <<χαρτιά>> θα πάνε  στο υπουργείο Μεταφορών και το αυτοκίνητο που κάποτε βρίσκαμε σε κάθε δρόμο,  θα υποβληθεί στις προβλεπόμενες  διαδικασίες για την τελική έγκριση – για να πάρει την <<βούλα>>!

Πείσμωσε με την αλαζονεία των Γερμανών!
Είναι ένα δρομολογημένο σχέδιο – που όμοιό του έχει δεκαετίες να κινηθεί στην Ελλάδα. Έτσι ήταν μέχρι που , όπως έχει γραφεί στον τύπο, ο 80χρονος σήμερα ιδιοκτήτης της εταιρείας, κ. Πέτρος Κοντογούρης,πείσμωσε αφάνταστα όταν άκουσε τον πρώην πρεσβευτή της Γερμανίας στην Αθήνα, κ. Βόλφγκανγκ Ντολντ, να δηλώνει με έπαρση ότι «δεν μπορεί να φτιάχνει αυτοκίνητα κάθε χώρα» και βάλθηκε και βάλθηκε να τον διαψεύσει.Οι διαρροές που υπάρχουν κάνουν λόγο για επικείμενη έναρξη – υπό τις προϋποθέσεις που προαναφέραμε - παραγωγής των Pony στις εγκαταστάσεις της NAMCO στη Θέρμη της Θεσσαλονίκης. Η ημερήσια παραγωγή τους θα ανέρχεται στα 24 κομμάτια, ενώ στην ιστοσελίδα της NAMCO δημοσιεύονται ήδη οι φωτογραφίες των νέων μοντέλων- μοιάζει μεταξύ τζιπ και pick-up.Μαζί με τις φωτό έχουν γίνει και τα πρώτα …επιχειρηματικά/εμπορικά  σχέδια για …εξαγωγές καθώς το πρώτο μοντέλο είχε επιτυχή παρουσία σε 14 χώρες μεταξύ  των οποίων οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Γερμανία! 
Το νέο μοντέλο του ελληνικού PONY σχεδιάζεται να παράγεται  και στην Αίγυπτο, σε μία μονάδα με ετήσια παραγωγή 6.000 κομματιών, η οποία μπορεί να φτάσει έως τις 126.000 εφόσον φυσικά υπάρξει η ανάλογη ζήτηση, κυρίως από την Αφρική και ίσως τη Μέση Ανατολή. Τα αυτοκίνητα, που θα παράγονται στην Αίγυπτο, θα είναι χαμηλότερων προδιαγραφών και με λιγότερο εξοπλισμό, ώστε να συμπιεστεί η τιμή τους στις 4.500 ευρώ, από περίπου 7.000 ευρώ που θα είναι το άλλο ευρωπαϊκό μοντέλο.

<<Ελαφρά και φτηνά  MADE IN GREECE »τζιπάκια»>>

Θα υπάρξουν διάφορες εκδόσεις ανάλογα με τις επιθυμίες των πελατών για τις χρήσεις –  από μικρά επαγγελματικά/αγροτικά ( ανοιχτά ή VAN-άκια ) έως ελαφρά οχήματα …διάσωσης και …ασθενοφόρα και …απορριματοφόρα για πόλεις και χωριά με πολύ στενούς ή ανηφορικούς δρόμους. Στο site της NAMCO έχει αναρτηθεί και ένα τετραθέσιο …καμπριολέ – για αργότερα φανταζόμαστε! 

Το σχόλιο είναι από έμπειρο απόστρατο :<<Δεν θέλει πολύ φαντασία να σκεφθεί κανείς ότι αντί για τις πολυτελείς, για την εποχή,  λιμουζίνες ανωτάτων - και μερικών ανωτέρων – στρατιωτικών που κάνουν το δρομολόγιο Μεσογείων -Παπάγου (ή αντίστοιχα σε άλλες πόλεις ανα την Ελλάδα) αλλά και σε  στρατόπεδα, να δει σταδιακά να τις αντικαθιστούν ελαφρά και φτηνά  MADE IN GREECE τζιπάκια… Το ίδιο ισχύει και για πολλές στρατιωτικές υπηρεσίες ?αποστολές με ελαφρές μεταφορικές απαιτήσεις.>>
Εξαγωγές σε 14 χώρες!

Το PONY ήταν το πιο επιτυχημένο ελληνικό αυτοκίνητο στην ιστορία (πωλήθηκαν πάνω από 30.000 κομμάτια στην Ελλάδα ενώ είχε πολύ μεγάλες εξαγωγές σε 14 χώρες) και κατασκευαζόταν από τη Citroen αλλά και από τη NAMCO το διάστημα 1974-1983. Σύμφωνα με τον Κοντογούρη, το 67% των εξαρτημάτων των πρώτων Pony ήταν ελληνικής προέλευσης, ενώ πουλήθηκαν πάνω από 30.000 τέτοια μοντέλα. Ετσι κατέχει ακόμη και σήμερα το Pony τον τίτλο του ελληνικού αυτοκινήτου με τις περισσότερες πωλήσεις!

Η ιστορία της οικογενείας Κοντογουρη στο χώρο του αυτοκινήτου ξεκινά τη δεκαετία του ’50, στη Γερμανία, όπου οι αδερφοί Κοντογούρη είχαν επιχειρήσει να βγάλουν στην παραγωγή ένα φορτηγό με το όνομα «Hellas». Το 1961, ιδρύουν στη Θεσσαλονίκη την εταιρία FARCO και ξεκινούν την παραγωγή ενός οχήματος πολλαπλών χρήσεων με κινητήρες BMW, χωρίς μεγάλη επιτυχία. Το 1972 δημιουργούν τη NAMCO (National Motor Company of Greece), ξεκινούν συνεργασία με τη Citroën και παρουσιάζουν στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ένα «τετραγωνισμένο» αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσε ως βάση τα μηχανικά μέρη του 2CV. Ήταν το Pony, ένα αυτοκίνητο «τόσο άσχημο που είναι ωραίο» όπως είχε γραφτεί τότε στον γερμανικό Τύπο.
 Το εργοστάσιο έβγαζε 8-10 αυτοκίνητα ημερησίως, με το 67% των εξαρτημάτων να είναι ελληνικής προέλευσης, όπως αναφέραμε, ενώ τώρα μιλούν για 70%. 

Τα νέα μοντέλα – ποικιλία κινητήρων 
Στο σάιτ της εταιρίας αναφέρεται μεταξύ άλλων πολλών πληροφοριών για την εταιρία, τις επιτυχίες, κλπ κλπ ότι το νέο μοντέλο  «είναι ένα σύγχρονο αυτοκίνητο με μηχανικά μέρη τελευταίας τεχνολογίας, σχεδιασμένο με βάση την αρχή της εταιρείας για κλασικό styling», Σύμφωνα με την Βικιπαίδεια το νέο μοντέλο της εταιρείας, το οποίο βρίσκεται στο στάδιο των δοκιμών θα είναι το Pony 4 και ο προγραμματισμός της NAMCO για αυτό περιλαμβάνει:
• 1η φάση παραγωγής – Bενζινοκίνητο PONY 4
• 2η φάση παραγωγής – Πετρελαιοκίνητο PONY 4 (όπως επίσης και την 4×4 έκδοσή του)
• 3η φάση παραγωγής - Ηλεκτροκίνητο PONY 4
• Στο site της NAMCO αναφέρονται και οι προσωρινές τεχνικές προδιαγραφές των νέων μοντέλων της, που θα εφοδιάζονται με βενζινοκινητήρες 1,3 λίτρων και 68 ίππους, με κιβώτια ταχυτήτων πέντε σχέσεων και θα ζυγίζουν μόνον 850 κιλά, ενώ θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για σκληρή επαγγελματική χρήση. Η πλατφόρμα του αυτοκινήτου είναι επίσης πατενταρισμένη ελληνική.Η νέα γραμμή παραγωγής εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει 400 θέσεις εργασίας.