*Tου Κώστα Σαρικά
Το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού για τα επόμενα χρόνια κατέχει κυρίαρχη θέση στο συνολικό εξοπλιστικό πακέτο των Ενόπλων Δυνάμεων, το οποίο αναμένεται να ανακοινωθεί εντός των επόμενων εβδομάδων από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, o σχεδιασμός που αφορά την αμυντική ενίσχυση της χώρας θα παρουσιαστεί τις πρώτες εβδομάδες του Οκτωβρίου στην αρμόδια Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής και θα αφορά, όπως ήδη έχει τονίσει ο ΥΠΑΜ, τα επόμενα 20 χρόνια αποτελώντας επέκταση της «Ατζέντας 2030».
Οι αποφάσεις για τα εξοπλιστικά προγράμματα και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν προκύψει έπειτα από συνεργασία των Επιτελείων με την πολιτική ηγεσία, με βάση τόσο τις επιχειρησιακές ανάγκες όσο και τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας. Αποφάσεις οι οποίες έχουν τεθεί υπόψη του Πρωθυπουργού, ο οποίος θα ανάψει το «πράσινο φως», ώστε έπειτα από τις σχετικές ανακοινώσεις και την επικύρωση από το ΚΥΣΕΑ να αρχίσει η σταδιακή υλοποίηση των προγραμμάτων.
Ο σχεδιασμός προβλέπει, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του Onalert.gr, προτεραιότητες και εξοπλιστικά προγράμματα τα οποία κρίνονται ως άκρως απαραίτητα και επιβάλλεται να προχωρήσουν άμεσα, αλλά και προγράμματα τα οποία θα υλοποιηθούν σε βάθος χρόνου με δυνατότητα προσαρμογής ανάλογα με τις επιχειρησιακές ανάγκες και τις οικονομικές συνθήκες.
Στην κορυφή του εξοπλιστικού σχεδιασμού βρίσκεται το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς το ΓΕΕΘΑ έχει θέσει ως προτεραιότητα την ενίσχυση και εκσυγχρονισμό του Στόλου, με δεδομένη την παλαιότητα των Κύριων Μονάδων Επιφανείας.
Αναγκαία η απόκτηση 4ης φρεγάτας FDI «Belharra»
Η απόκτηση 4ης φρεγάτας Belharra αλλά και ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ» αποτελούν τα δύο κορυφαία προς υλοποίηση προγράμματα, ενώ θα ακολουθήσει ο εκσυγχρονισμός των υποβρυχίων 214 κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ». Η απόκτηση κορβετών παραμένει υπό εξέταση, με το βλέμμα και στο πρόγραμμα της ευρωκορβέτας, ενώ στον μακροχρόνιο σχεδιασμό εντάσσεται η συμμετοχή στο πρόγραμμα των φρεγατών Constellation.
Το Ναυτικό Επιτελείο έχει καταλήξει στην ανάγκη για ενεργοποίηση της option αγοράς και 4ης φρεγάτας Belharra με βάση τις επιχειρησιακές ανάγκες και με δεδομένη την απόλυτη ικανοποίηση από την πορεία του προγράμματος, το οποίο ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη. Άλλωστε ,πέρα από τις υψηλές δυνατότητες των ψηφιακών φρεγατών και τα οικονομοτεχνικά κριτήρια, τα οποία μπήκαν στο τραπέζι – κόστος αγοράς, συντήρηση, εκπαίδευση, ομοιογένεια – ενισχύουν την απόφαση για απόκτηση μιας ακόμη καινούργιας γαλλικής φρεγάτας.
Ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ, των Super Vita και τα νέα υποβρύχια
Πιο σύνθετο φαίνεται ότι είναι το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών MEKO, καθώς η συμπίεση του κόστους κάτω από τα 900 εκατομμύρια συνεπάγεται τον περιορισμό του τελικού «πακέτου». Το Πολεμικό Ναυτικό έχει ζητήσει τον εκσυγχρονισμό και των τεσσάρων πλοίων, με έμφαση στα ηλεκτρονικά και στον οπλισμό με εναλλακτική πρόταση την άμεση απόκτηση καινούργιων κορβετών. Η τελική απόφαση θα ληφθεί σε πολιτικό επίπεδο, αν και όλα δείχνουν ότι προβάδισμα έχει ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να επιλυθούν – όπως ήδη έχει αναφερθεί από το Onalert.gr – μια σειρά από νομικά ζητήματα που αφορούν την ευθύνη της αναδόχου κοινοπραξίας σε περίπτωση καθυστερήσεων αλλά και το ζήτημα της αναπροσαρμογής των τιμών.
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των πυραυλακάτων Super Vita βρίσκεται στο μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό, όμως ακόμη δεν έχουν καν αρχίσει οι διαδικασίες συζητήσεων καθώς εκκρεμεί ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ.
Η απόκτηση τουλάχιστον τεσσάρων καινούργιων υποβρυχίων τελευταίας τεχνολογίας αναερόβιας πρόωσης περιλαμβάνεται επίσης στον σχεδιασμό για το Πολεμικό Ναυτικό, με δεδομένη την σταδιακή ενίσχυση του τουρκικού στόλου με τα καινούργια υποβρύχια 214. Ήδη το Ναυτικό Επιτελείο έχει προχωρήσει στις πρώτες διερευνητικές κινήσεις και εξετάζει προτάσεις τόσο για γερμανικά όσο και για γαλλικά υποβρύχια. Στα πλεονεκτήματα των γαλλικών Scorpene περιλαμβάνεται η διαφοροποίηση σε σχέση με τα 214 που ήδη διαθέτουν και οι γείτονες, ενώ οι Γάλλοι προβάλλουν και τη δυνατότητα συνεχόμενης πλεύσης σε κατάδυση έως και 80 μέρες, με τη χρήση των μπαταριών νέας γενιάς ιόντων λιθίου.