Του Κώστα Σαρικά
Το ζήτημα απόκτησης από το Πολεμικό Ναυτικό των μεταχειρισμένων αμερικανικών Παράκτιων Περιπολικών LCS έχει τις τελευταίες εβδομάδες επανέλθει στο προσκήνιο, καθώς το πρόγραμμα καινούργιων κορβετών από προτεραιότητα – μαζί με τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO – φαίνεται ότι έχει «ναυαγήσει». Με το νέο αφήγημα να περιλαμβάνει τα Αμερικανικά παράκτια περιπολικά (Littoral Combat Ship) ως ενδιάμεση λύση μέχρι ο Στόλος να αποκτήσει μεγάλες καινούργιες ισχυρές Μονάδες Επιφανείας.
Στην πραγματικότητα, ουδέποτε το Πολεμικό Ναυτικό δεν έχει ενδιαφερθεί επίσημα για την απόκτηση των Αμερικανικών υπό απόσυρση πλοίων. Με το Ναυτικό Επιτελείο να μαθαίνει μέσω δημοσιευμάτων ότι, όχι απλά ενδιαφέρεται, αλλά ότι έχει και προχωρήσει σε «αυτοψία – έλεγχο» πάνω σε ένα τέτοιο πλοίο και μάλιστα στην Κρήτη και συγκεκριμένα στη Σούδα, προκειμένου να διαπιστώσει τις επιχειρησιακές δυνατότητες του αλλά και την εν γένει κατάσταση του με βάση τις ανάγκες του Ελληνικού Στόλου.
Όπως ξεκαθαρίζουν ανώτατες πηγές του ΓΕΝ, ουδέποτε το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο έχει λάβει οποιαδήποτε απόφαση για εκδήλωση επίσημου ενδιαφέροντος για τις LCS αλλά και για πραγματοποίηση αυτοψίας ή οποιαδήποτε άλλου ελέγχου των πλοίων είτε σε Ελληνικές θάλασσες είτε σε κάποιο Αμερικανικό λιμάνι ή ναύσταθμο, αρά τα κατά καιρούς γραφόμενα.
Το Πολεμικό Ναυτικό είχε εκφράσει μέσω LOR ενδιαφέρον για τη φρεγάτα MMSC στο πλαίσιο της αναζήτησης καινούργιων πλοίων. Όμως ταυτόχρονα, είχε εκδηλώσει έγγραφο ενδιαφέρον και για μια σειρά από άλλα πλοία, όπως η γαλλική φρεγάτα Belharra, η βρετανική Arrowhead και η ολλανδική Sigma. Τότε η απάντηση των Αμερικανών ανέφερε ως τελικό κόστος για τέσσερις MMSC τα 4,5 δις δολάρια με παράδοση του πρώτου πλοίου το 2028.
Όταν η Ελλάδα κατέληξε τελικά στις γαλλικές Belharra και υπεγράφη η σχετική σύμβαση τον Μάρτιο του 2024, το Ναυτικό Επιτελείο με νέο έγγραφο ενημέρωσε τους Αμερικανούς ότι πλέον δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τις MMSC. Από τότε και παρά τις συνεχείς φήμες ουδέποτε το Πολεμικό Ναυτικό εξέφρασε ενδιαφέρον για τις LCS, ούτε δέχτηκε επίσημα οποιαδήποτε πρόταση για παραχώρηση των πλοίων στην Ελλάδα. Μπορεί σε πολιτικό επίπεδο αλλά και μέσω δημοσιευμάτων το ζήτημα απόκτησης μεταχειρισμένων LCS να επανερχόταν συχνά στο προσκήνιο, όμως σε καμία περίπτωση δεν έλαβε επίσημο χαρακτήρα. Και ουδέποτε το Πολεμικό Ναυτικό κλήθηκε να πάρει θέση αν επιθυμεί και με ποιες προϋποθέσεις τις LCS στον στόλο των Μονάδων Επιφανείας. Έστω και ως ενδιάμεση λύση.
Το τελευταίο επεισόδιο στο «σήριαλ» LCS εμφανίζει πλέον τα πλοία ως ενδιάμεση λύση, με το επόμενο βήμα να είναι η είσοδος της Ελλάδας στο πρόγραμμα Constellation και μάλιστα με κατασκευή των πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία. Παρά το γεγονός ότι η αμερικανική νομοθεσία είναι ξεκάθαρη και απαγορεύει ναυπήγηση εκτός ΗΠΑ πλοίων σε πρόγραμμα που αφορά το US NAVY. Kαι πάλι όμως, χωρίς το Πολεμικό Ναυτικό να γνωρίζει κάτι επίσημα παρά μέσω αόριστων δημοσιευμάτων. Ενώ και το κόστος ναυπήγησης φρεγατών Constellation μοιάζει απαγορευτικό για την Ελλάδα, καθώς κάθε Μονάδα εκτιμάται ότι με τον οπλισμό και με την εκπαίδευση, συντήρηση και υποστήριξη θα αγγίξει τα 2 δις. Όπως και το λειτουργικό κόστος χρήσης για ένα πλοίο εκτοπίσματος 7291 τόνων.
Πάντως αν και επίσημα το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο δεν έχει λάβει οποιαδήποτε απόφαση που αφορά τις LCS, ενώ ούτε έχει δεχτεί ούτε έχει προχωρήσει σε κάποια σχετική πρόταση φαίνεται ότι ήδη έχει ήδη διερευνηθεί – πιθανότατα έπειτα από πολιτική παρέμβαση – το ενδεχόμενο απόκτησης τους. Και έχουν αναζητηθεί τρόποι αξιοποίησης τους ως ενδιάμεση λύση με δεδομένα τα δομικά προβλήματα που έχουν, το αυξημένο κόστος χρήσης αλλά και την αδυναμία σε οπλικά συστήματα.
Με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι έχει ήδη εξεταστεί το ενδεχόμενο χρησιμοποίησης των πυραύλων επιφανείας – επιφανείας Harpoon των φρεγατών S, με ταυτόχρονο παροπλισμό των μη αναβαθμισμένων Μονάδων. Συζήτηση για το ενδεχόμενο παραχώρησης – πώλησης των LCS φαίνεται ότι έχει έως τώρα γίνει σε πολιτικό επίπεδο, με τις αρχικές πληροφορίες να κάνουν λόγο για κόστος 400-500 εκ., ενώ νεότερες αναφέρουν ότι οι Αμερικανοί φέρονται διατεθειμένοι να τις παραχωρήσουν ακόμη και δωρεάν στο πλαίσιο ενός συνολικού εξοπλιστικού πακέτου. Σε κάθε περίπτωση πάντως το Ναυτικό Επιτελείο εξακολουθεί να εμφανίζεται αρνητικό.